• 0

Zakelijke kilometers opgeven bij Belastingdienst bij geen zakelijke auto?

(aangepast)

Goedenavond, Ik heb onlangs boeken controle gehad van de belastingdienst. Alles ging goed maar er was een opmerking van de meneer van de fiscus die mij in de war bracht. Zlefdacht ik namelijk altijd dat ik zakelijke kilometers mag aantonen en van de winst aftrekken ongeacht of ik auto heb, treinkaartje of op de fiets was. Of lopend of hoe dan ook. Hij zei dat als je geen auto hebt, geen treinkaartje dan mag je dit niet aftrekken. Omdat jij geen kosten maakt. Ik zag het altijd anders. Klopt het wat hij zei? Ik neem van wel maar misschien hebben jullie andere ideeën over? 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
31 minuten geleden, Siwa2528 zei:

Hij zei dat als je geen auto hebt, geen treinkaartje dan mag je dit niet aftrekken. Omdat jij geen kosten maakt.

Voor het openbaar vervoer zijn niet de kilometers, maar alleen de werkelijke kosten aftrekbaar (en 6% btw terug te vorderen!). Voor de auto, fiets en benenwagen kun je de kilometers aftrekken, maar dan wel met een sluitende rittenregistratie. Mogelijk ben je in de war met de vrijheid die veel werkgevers aan hun werknemers bieden: een vast bedrag per kilometer, welk vervoer je ook kiest, zonder dat verder aan te tonen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Voor de auto, fiets en benenwagen kun je de kilometers aftrekken, maar dan wel met een sluitende rittenregistratie.

"Sluitende kilometerregistratie" voor de benenwagen? Hoe zie je dat? :laugh:

 

Het hoeft volgens mij geen "sluitende registratie" te zijn (waarbij ook de prive kilometers geregistreerd worden) maar de kilometers moeten wel verantwoord worden (door middel van agenda, afspraken, woon/werk verkeer, etc).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat in niet de waar ben. :-) Misschien heb Ik het verkeerd uitgelegd. Ik heb kilometer administratie. Die bereken ik aantal 19 cent( in 2022) en uitkomst trek ik van mijn winst af.  Zakelijke kilometers (WV) aan zakelijke KMS ( Balans). Moet ik dan bewijzen dat ik auto heb?Wat als ik met iemand meerijd en ik betaal hem niet voor?

Heb ik dan geen recht om de boeking te maken? Ik zag het nooit ergens staan dat het niet mocht.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Auto en fiets mag in ieder geval gewoon.

https://bieb.knab.nl/ondernemen/hoe-werkt-de-kilometervergoeding-voor-zzpers

 

En hoe willen ze controleren of je met de fiets gegaan bent?

 

Je hebt dus geen auto begrijp ik? En daar viel de controleur over? Heb je wel een fiets?

 

Kilometerregistratie is wel van belang. Maar die hoeft dus niet "sluitend" te zijn (zou op de fiets ook niet kunnen). Zolang de kilometers maar te verantwoorden zijn. Zo begrijp ik het in ieder geval.

 

Hoe heb je die kilometers nu daadwerkelijk afgelegd? (Bij carpoolen zonder kosten kan ik me nl wel het bezwaar voorstellen)

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/gebruik_privevervoermiddel

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Siwa2528 zei:

Wat als ik met iemand meerijd en ik betaal hem niet voor?

Heb ik dan geen recht om de boeking te maken? Ik zag het nooit ergens staan dat het niet mocht.

Je moet aannemelijk maken dat je privé kosten hebt gemaakt. Als die kosten er niet zijn, omdat je niet daadwerkelijk hebt gereisd, of gebruik gemaakt hebt van door iemand anders betaald vervoer, kan er ook geen sprake zijn van aftrek. Dat is ook de strekking van de belastingdienst: zakelijke aftrek bij zakelijk gebruik van een privévervoermiddel. Privé van jou dus, niet van iemand anders. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.