• 0

Aandelen verkopen

Ik heb 5% aandelen in een bedrijf waar ik niet meer aan verbonden ben, er is nog 1 andere aandeelhouder die dus 95% heeft. Er heeft een ander (groot) bedrijf interesse in mijn 5% om zo eerste recht van koop op de aandelen van de andere aandeelhouder te krijgen. Volgens contract moet ik mijn aandelen eerst aan de andere aandeelhouder aanbieden waar dan een prijs voor wordt berekend, alleen wil dat andere bedrijf nu al 6 x zoveel voor mijn 5% betalen als dat het volgens EBITDA regeltjes is. De tweede aandeelhouder wil zijn aandelen niet verkopen aan het grote bedrijf. Moet ik eerst het officiële traject bewandelen? En zeggen tegen welk bod ik het wil verkopen, ook al is het meer dan volgens EBITDA regeltjes? Ik hoor graag jullie ideeën.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de statuten staat de aanbiedingsplicht uitgelegd. Doorgaans moet je eerst aanbieden aan de andere aandeelhouders en pas als die niet willen afnemen, heb je een tijdspanne van vaak drie maanden om zelf te verkopen. Daarbij kun je niet een onredelijk hoge prijs vragen om zo een weigering van jouw aanbod te bewerkstelligen. Precies tegen dit soort acties is de aanbiedingsplicht bedoeld 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha dank je Joost, dat is precies wat ik wilde weten. Maar nu een ander punt; Aandeelhouder 1 en ik hebben hard gewerkt om het ooit aan een hoog biedend bedrijf te verkopen. Dit bedrijf is nu dus in beeld, maar hij weigert zijn aandelen te verkopen. Dan kan ik ze toch aan hem aanbieden en zeggen; mijn aandelen zijn X waard want dat is wat de markt ervoor wil betalen? 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
23 minuten geleden, Wouter.Z zei:

Ha dank je Joost, dat is precies wat ik wilde weten. Maar nu een ander punt; Aandeelhouder 1 en ik hebben hard gewerkt om het ooit aan een hoog biedend bedrijf te verkopen. Dit bedrijf is nu dus in beeld, maar hij weigert zijn aandelen te verkopen. Dan kan ik ze toch aan hem aanbieden en zeggen; mijn aandelen zijn X waard want dat is wat de markt ervoor wil betalen? 

Dat ligt eraan hoe de regeling in de statuten / aandeelhoudersovereenkomst is. 

 

Het is niet zo dat die stukken opzij geschoven worden 'omdat dat redelijk is'. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.