• 0

Al betaalde inkomstbelasting / credit dit jaar

Voor het eerst een leaseconstructie met een klant aangegaan.. wijze lessen geleerd, maar helaas door uitblijven van betaling en vele niet nagekomen beloftes, wordt het nu stop gezet. Zit echter met een kleine vraag en zoek eigenlijk een bevestiging of ik het juist aanpak...  Dank alvast bij voorbaat voor het gegeven advies.

 

Betreft 4 facturen in 2022, 4 facturen in 2023, 1 per maand. 
Uiteindelijk maar 2 facturen betaald gekregen, ik weet het, had eerder moeten stoppen, maar waren wat omstandigheden die verklaarbaar waren... 

 

Echter, ik heb natuurlijk over al deze facturen wel al omzetbelasting afgedragen en ook zelfs al inkomstenbelasting betaald. Is het nu zo dat wanneer ik een creditfactuur maak met datum vandaag,  voor de openstaande 6 facturen, het dan op die manier direct verrekend word met de IB van dit jaar? 

Als ik het goed zo, is dan direct de omzetbelasting verrekend met restant van dit kwartaal.
Het zal allemaal van de winst van dit jaar af gaan dus inkomstenbelasting zal het schelen op de aangifte van dit jaar, welke natuurlijk pas begin 2024 word afgehandeld. Ik vermoed dat ik beide jaren, ondanks deze credit nota, toch in de hoogste schaal val, dus in dat opzicht is het ook niet een fiscaal nadeel. 

 

Zie ik het zo goed / is dit de gang van zaken? Of hoor ik dit anders aan te pakken of zie ik iets over het hoofd? 

 

Mvg,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
46 minuten geleden, ZZP2017 zei:

Echter, ik heb natuurlijk over al deze facturen wel al omzetbelasting afgedragen en ook zelfs al inkomstenbelasting betaald. Is het nu zo dat wanneer ik een creditfactuur maak met datum vandaag,  voor de openstaande 6 facturen, het dan op die manier direct verrekend word met de IB van dit jaar? 

Twee zaken die u los van elkaar moet zien …

 

Met een creditfactuur doet u afstand van de vordering, en dat lijkt mij niet de bedoeling. Dat u het geld op korte termijn niet denkt te kunnen ontvangen, betekent niet dat u alle activiteiten daarop moet laten varen.

 

Wat betreft de btw, zie: Teruggaaf door oninbare vorderingen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen#:~:text=Betaalt uw klant de factuur,bij 'Wanneer btw terugvragen%3F'

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, ZZP2017 zei:

(...) en ook zelfs al inkomstenbelasting betaald.

 

Als je in 2022 geen voorziening voor "dubieuze debiteuren" (dus: het afwaarderen van de vordering) meegenomen hebt in de winstcijfers, dan kan je dat in 2023 alsnog doen natuurlijk.

Bedragen uiteraard exclusief BTW, want dat kan je gewoon terugvragen.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het advies zover.

 

Betreft hier apparatuur waarmee de ander zijn inkomsten genereert, die ik bij deze dus terug vorder om nog mijn investering gedeeltelijk weer terug te kunnen krijgen. Het is dus direct duidelijk dat de facturen niet meer betaald zullen worden op een losstaande afsluitende factuur na van overige openstaande kosten. Die zal wellicht wel bij een deurwaarder oid belanden maar zal ik uiteraard de vordering absoluut niet op stoppen. 

 

Dit was ten tijden van de aangifte begin maart nog niet duidelijk, dus heb hem toen niet als dubieus opgevoerd voor 2022. 

Maar als ik de link zo zie, is dat inderdaad precies wat ik van plan was, echter dan net wat eerder dan een jaar na dato. Alleen de inkomstenbelasting staat hier niet specifiek vermeld, maar wanneer ik volgens het voorbeeld 10k minder omzet heb, is dat ook 10k minder winst en dus netto hetzelfde verhaal. 

 

Komt er dan dus op neer dat ik in feite kosten heb gemaakt over 2022 die ik kan verrekenen/terughalen over 2023.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, ZZP2017 zei:

Komt er dan dus op neer dat ik in feite kosten heb gemaakt over 2022 die ik kan verrekenen/terughalen over 2023.

Bij voorbaat voorzieningen maken op mogelijk toekomstige wanbetalers, is iets dat nog steeds is toegestaan, maar in de praktijk kom ik dat nog maar sporadisch tegen.
 

Direct Write-Off

Normaliter wordt het verlies ineens genomen op het moment dat je weet dat de rekening niet meer betaald gaat worden. Er wordt dan geen gebruik gemaakt van een voorzieningen dubieuze debiteuren maar direct ten laste van de winst gebracht in het lopende boekjaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@cosara,

 

Dat stukje betreft Direct Write-Off is exact wat ik doe, ik bedoel alleen dat het er technisch zo op neer komt. Ik maak dus geen voorziening oid, ik weet dat deze klant dat toch niet kan/gaat betalen en weet dus dat de rekeningen die gemaakt zijn in 2022 (en 2023) niet betaald gaan worden. 2022 is voor mij afgesloten, maar ik wil het wel netjes in de boeken verwerken waarbij het dus on 2023 beland en verwerkt wordt.

aangepast door ZZP2017
Link naar reactie
  • 1
16 minuten geleden, ZZP2017 zei:

Dat stukje betreft Direct Write-Off is exact wat ik doe, ik bedoel alleen dat het er technisch zo op neer komt. Ik maak dus geen voorziening oid,

Een voorziening maken is geen verplichting, maar eerder een gunst die door de Belastingdienst wordt verleent.

 

19 minuten geleden, ZZP2017 zei:

… weet dus dat de rekeningen die gemaakt zijn in 2022 (en 2023) niet betaald gaan worden.
2022 is voor mij afgesloten, maar ik wil het wel netjes in de boeken verwerken waarbij het dus on 2023 beland en verwerkt wordt.

Prima zo.


De winst in 2022 was eigenlijk te hoog door de niet ontvangen omzet … en dat compenseer je door de winst van 2023 te verlagen met eenzelfde bedrag.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.