Ga naar inhoud

ZZP2017

Junior
  • Aantal berichten

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

0

Persoonlijke info

  • Land
    Nederland
  1. Hallo Leden! Weer een vraagje van mijn kant, heb in het forum gezocht maar kon daar niet iets voor mijn situatie vinden. Mocht ik een topic gemist hebben dan hoor ik het graag.. Heb een jaar terug een pand gekocht en ben deze nu aan het verbouwen. Kosten zullen naar verwachting iets boven de 10k eindigen, maar dan heb ik ook een mooi kantoor ipv een paar betonnen muren. Wat is nu wijsheid? Moeten deze kosten bij de aanschafprijs van het pand op voor afschrijving e.d.? Want deze investering zal het pand zeker meer waard maken en bij eventuele verkoop is de boekwinst dan ook iets lager. En moet ik hier dan dezelfde of een andere afschrijving voor gebruiken? Heb het pand op 50 jaar gezet, maar kan mij voorstellen dat dit veel sneller word afgewaardeerd. Bij voorbaat dank voor de antwoorden! Mvg, Mark
  2. ZZP2017

    Waar marge regeling aan te geven op omzetaangifte

    Weer bedankt voor de antwoorden. @lex van roode, Ik hou voor alle particulieren aankopen een bestand bij met inderdaad een inkoopklaring en eventuele screenshots / foto's van advertentie's en gesprekken. @cosara Die link had ik nog niet eerder gezien! Dat is tenminste een wat uitgebreidere uitleg, bedankt! Daar red ik het wel mee.
  3. ZZP2017

    Waar marge regeling aan te geven op omzetaangifte

    Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ben inderdaad 'handelaar' in gebruikte goederen, gaat hier om particulier ingekochte goederen zonder btw (die ik uiteraard ook niet heb opgevraagd en ook niet op zal vragen ) die door gaan naar een andere particulier. Btw viel dus niet te berekenen bij het kopen, bij verkoop was het naar particulier toe gunstiger om zonder btw te verkopen, aldus marge regeling. Gaat nu maar om klein bedrag, maar naar een particulier toe is het een aanzienlijk voordeel, dus zal ik meer klandizie kunnen krijgen. Concurrenten van mij doen dit ook, sta met één op goede voet en die heeft dus uitgelegd hoe het zit. Heb de rekenvoorbeelden ook geraadpleegd en dat document ook, echter verwijst het document weer alleen naar de eerste link waar alleen algemeen genoemd word dat het ingevuld zou moeten worden bij rubriek 1, dus dat zou dan wel E moeten zijn? Heb voor de margegoederen in de administratie wel gewoon 2 aparte grootboek nummers, dus kan het makkelijk per kwartaal opzoeken en snel uitrekenen.
  4. Ik ben dit kwartaal voor het eerst in aanmerking gekomen met de marge-regeling, na een uitleg van een kennis kwam ik er achter dat voor één specifieke klant dit goed van pas kwam en ik heb dit toegepast op de betreffende factuur. Nu is het echter weer tijd voor de omzetbelasting aangifte :'( en zit ik te kijken waar ik dit precies moet invullen, desbetreffende kennis beweert dat het niet ingevuld moet te worden omdat het wel met de inkomstenaangifte word vermeld, maar dat lijkt mij stug. Het is immers wel omzet, al is het maar 0 procent. Ik neem aan dat het onder een categorie vermeld moet worden? Zo ja, welke is dit precies? Zit nu te twijfelen tussen: - 1e: Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast - 2a: Leveringen/diensten waarbij de heffing van omzetbelasting naar u is verlegd. Kom hier niet helemaal precies uit, zie volgens mij geen ander item op het forum, maar mocht ik dubbel gepost hebben, dan excuses. Alvast bedankt voor de hulp!
  5. ZZP2017

    Onderneming met margegoederen staken

    Denk dat hier voornamelijk belangrijk is om welk bedrag het gaat. Stel het gaat om enkele tientjes of paar 100 euro dan gok ik dat je de belastingdienst daar nooit over zal horen, genoeg mensen die prive spullen kopen / verkopen. Maar als het alsnog om duizenden euro's gaat, dan is het natuurlijk een verkapt inkomen, kan je beter eerst nog wat spullen verkopen en dan erna alsnog je webwinkel stoppen. Die korte tijd langer online houden en eventueel 1 x aangifte extra is immers niet veel extra werk.
  6. Mollie ben ik heel goed over te spreken, werkt altijd en is overzichtelijk. Naar mijn mening zou ik als beginnende webshop gebruiker achteraf betalen nog proberen te vermijden... Daar komt echt veel gezeur mee. Percentage klanten wat retour stuurt ( in slechte staat ) is met achteraf betalen vele malen hoger, heb je daarbij gezeur als er termijnen verlopen en / of dit weer niet goed verwerkt is. Krijgen klanten weer incasso bureaus, kan jij niets aan doen maar de slechte review zal voor jou worden. Dit zijn zaken die je als beginner niet kan gebruiken. Mocht je toch echt willen starten met achteraf betalen, pak Billink, deze partij heeft werknemers die wel wat moeite voor je willen doen. Afterpay heb ik hele slechte ervaringen mee op gedaan bij een bijbaan, die zeggen op praktisch al je vragen dat je maar gewoon online moet inloggen en het daar maar moet opzoeken.
  7. ZZP2017

    Betaling van dienst in goederen

    Ja klopt, tot nu toe elke keer hele dure offertes van duizenden euro's... ben nog maar een student die naast zijn studie wat probeert op te zetten (wat zonder webshop gelukkig ook al aardig lukt), dus ik begin liefst wat goedkoper om te kijken of het uberhaupt inkomsten oplevert, dan ben ik zeker bereid er meer in te investeren. Het is voor nu voor mij echt een soort van gok. Technisch gezien zou dat dan op ruilhandel komen inderdaad.
  8. ZZP2017

    Betaling van dienst in goederen

    Beste mede-ondernemers, Na al ruim een jaar te willen beginnen met een webshop voor mijn diensten, komt het er nu eindelijk van. Heb de geschikte persoon gevonden en we gaan er op korte termijn mee beginnen. Nu is desbetreffend persoon van plan om het buiten zijn vaste baan te doen en vraagt of ik in plaats van een factuur e.d., de betaling kan doen in de vorm van een nieuwe mobiel. Nu maakt mij dit niet echt uit, echter mag ik dit als bedrijf zijnde wel doen? Daarbij, mag ik dan wel de btw van deze mobiel terug vragen? Op welke manier kan ik de factuur van de mobiel verwerken in de boekhouding? Valt dit dan gewoon onder kopje kantoorkosten? Bedankt alvast!
  9. Kan inderdaad begrijpen dat het voor veel mensen een hoop extra werk zal opleveren... Zitten veel bedrijven niet op te wachten. Aan de andere kant begrijpen een hoop bedrijven/mensen ook niet de waarde van de informatie die op straat kan komen. Ben toevallig sinds een tijdje bezig om te kijken of ik ook gecertificeerd wipen / shredden kan gaan aanbieden, dus voor mij is dit wellicht een positieve ontwikkeling. (Prijzen hoeven inderdaad echt niet zo hoog als veel online aanbieders hanteren) Schijven zijn aardig hardnekkig, bij bijv onder water zetten of een magneet erbij houden, is de kans groot dat ze intern intact blijven en met wat werk nog gewoon uitgelezen kunnen worden. Die dingen zijn immers vacuüm.
  10. ZZP2017

    Opname uit eenmanszaak

    Voor zover ik het weet, word eenmanszaak toch al gezien als inkomen en betaal je daarover dus al inkomstenbelasting. Voor de overheid maakt het dan niet uit waar dat geld staat, ze zien je zakelijke en spaarrekening in feite toch als soort van dezelfde. Zijn ook ZZP'ers die maar 1 rekening voor beiden hebben.
  11. Ik heb dezelfde ervaringen met Mollie, het werkt uitstekend, tot ze een fout bleken te hebben gemaakt bij een bepaald type betalingen. Speelde een half jaar terug, toen voor het eerst de klantenservice benaderd, hier kregen wij nagenoeg geen antwoord op of hooguit een ontwijkend antwoord. Heeft een tijd gekost, toen was het opeens opgelost. Maar buiten dat om, programma werkt duidelijk, snel en is nagenoeg altijd in orde.
  12. Voor zover ik weet moet het de factuur gericht zijn aan het bedrijf waarvoor de dienst uitgevoerd word. Zolang er geen Nederlands btw nummer is zal dit dus altijd het Belgische adres zijn met daarbij de 0 % btw.
  13. ZZP2017

    Ervaringen met Trustpilot

    Trustpilot heeft inderdaad een ondermaatse controle. Waar aan de ene kant misbruik word gemaakt door klanten die valse negatieve reviews plaatsen om hun frustratie kwijt te kunnen, word er aan de andere kant door veel webwinkels onderling afgesproken hun werknemers positieve recensies bij elkaar te plaatsen om de reviewcijfers omhoog te krikken.
  14. ZZP2017

    Fouten in het handmatig sorteerproces.

    Veel bedrijven werken ook met een printer per verzendmethode. Worden orders afgewerkt per printer en op die manier ook telkens per verzendmethode. Bij één bedrijf werd daarnaast nog specifiek de verzendmethode groot rechtsboven op de bon gedrukt, waaronder de werknemer zijn initialen voor de controle moest zetten. Hierdoor werd er nog extra aandacht op gevestigd. Andere opties met kleurcode's zijn natuurlijk ook ideaal.
  15. Omdat er vaak vermeld staat dat er uitzonderingen zijn op de regel, ik kan echter niet vinden welke uitzonderingen die betreft. Het zou belastingtechnisch natuurlijk wel enkele voordelen hebben om het op een b.v. te zetten. Kennis heeft ook een b.v. opgericht, die gaat het eerste jaar ook nog niet die DGA minimum halen (echter was op het bedrijfsplan uiteraard wel een plan tot dat salaris geschreven), vandaar dat ik mij ook af vroeg hoe streng die regel word gehanteerd.

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké