• 0

Eenmanszaak zonder verzoek geruisloos ingebracht in B.V.

(aangepast)

Ik zal het zo kort mogelijk proberen te omschrijven:

 

In Februari 2021 ben ik erover na gaan denken om mijn eenmanszaak om te zetten naar B.V.

Omdat ik hier zelf te weinig kennis over had heb ik dit allemaal in overleg gedaan met mijn voormalige boekhouder. Die gaf aan dat we dan moesten beginnen met een intentie verklaring, die vervolgens op de post ging naar de belastingdienst. We zouden dan per 1 januari 2021 (met terugwerkende kracht) de eenmanszaak geruisloos in kunnen brengen in een B.V.

 

Zo gezegd zo gedaan, in februari is de intentie verklaring per post naar Heerde gegaan, en niet veel later hebben we de oprichting van de B.V. doorgezet. 

Dit hele traject heeft mijn boekhouder voor mij verzorgd. 

 

Nu begint het, ik ben per 1 januari 2023 overgestapt naar een nieuwe boekhouder, omdat ik het idee had dat mijn oude boekhouder het niet helemaal op orde had. Met dit idee heeft mijn huidige boekhouder ook alles van de afgelopen jaren even snel doorgenomen, en gaf al snel aan dat de oprichting van de B.V. niet helemaal correct is verlopen. Zo is er bijvoorbeeld nooit een officieel verzoek ingediend voor geruisloze inbreng van de eenmanszaak in de B.V.

We hebben dus alleen een intentie verklaring verstuurd, maar nooit echt een verzoek ingediend tot geruisloze inbreng. Hier is dus ook geen beschikking over ontvangen. 

 

Huidige boekhouder geeft aan dat we dit moeten corrigeren, maar waarschuwt wel dat het zo zou kunnen zijn dat ik nu moet afrekenen over de stille reserves en goodwill. Dat zal nog wel eens aardig in de papieren kunnen lopen dus. Dan wordt het in theorie dus een ruisende inbreng, dit wil ik eigenlijk dus voorkomen. 

 

Tot nu toe heb ik er nooit iets over gehoord, misschien dat het wel goed zit? In de toekomst moet er wel wat veranderd worden, zo komt er bijvoorbeeld een holding boven de B.V. te staan omdat ik bezig ben met de aanschaf van een pand. Dan zou dit dus wel weer aan het licht kunnen komen. We voldoen overigens wel aan alle voorwaarden voor geruisloze inbreng, en hebben dus ook geen voordeel behaald om het op deze manier te doen. Mijn voormalige boekhouder heeft gewoon niet geweten dat hier een verzoek voor ingediend moest worden. 

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Oprichtjaar (2021) is al lang afgesloten, aanslagen zijn ook definitief etc. 

 

 

aangepast door Maarten. V
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
33 minuten geleden, Maarten. V zei:

We hebben dus alleen een intentie verklaring verstuurd, maar nooit echt een verzoek ingediend tot geruisloze inbreng

Oef, en dan gok ik zo dat ook nooit de geruisloze inbreng is opgenomen in je aangifte IB 2021. Is er wel een akte van inbreng op grond van artikel 3.65 IB opgesteld door de notaris?

 

Een verzoek tot geruisloze inbreng kan gedaan worden zolang de belastingaanslagen waarvoor dat gevolgen heeft nog niet onherroepelijk vaststaan. Die termijn lijkt hier verlopen. Dat betekent dat je in feite een ruisende inbreng hebt gedaan met eventuele afrekening van stakingswinst tot gevolg. Als dat niet als zodanig is aangegeven, dan loop je bij controle het risico op een forse naheffing. 

 

Voor welk deel van de stakingswinst hadden jullie destijds bedacht dat geruisloos inbrengen de betere optie was?

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
24 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Oef, en dan gok ik zo dat ook nooit de geruisloze inbreng is opgenomen in je aangifte IB 2021. Is er wel een akte van inbreng op grond van artikel 3.65 IB opgesteld door de notaris?

 

Een verzoek tot geruisloze inbreng kan gedaan worden zolang de belastingaanslagen waarvoor dat gevolgen heeft nog niet onherroepelijk vaststaan. Die termijn lijkt hier verlopen. Dat betekent dat je in feite een ruisende inbreng hebt gedaan met eventuele afrekening van stakingswinst tot gevolg. Als dat niet als zodanig is aangegeven, dan loop je bij controle het risico op een forse naheffing. 

 

Voor welk deel van de stakingswinst hadden jullie destijds bedacht dat geruisloos inbrengen de betere optie was?

 

 

 

 

Nou, in de IB aangifte is dit dan wel weer opgenomen.

De b.v. is per 1 januari 2021 opgericht. Bij het kopje ''staken of doorschuiven onderneming'' in de IB aangifte van 2020 is aangegeven dat de onderneming geruisloos is ingebracht in een B.V.

 

Ook is er wel een akte van inbreng bij de notaris, alleen hier wordt niet gesproken over stakingswinst, stille reserves of goodwill omdat dit niet echt van toepassing is bij geruisloze inbreng. (naar mijn weten, ik heb hier eigenlijk gewoon te weinig kennis over) 

 

Geruisloos inbrengen leek ons toen (en nu nog steeds) de beste optie zodat we vooral niet hoeven af te rekenen over de goodwill. Die kan nog wel eens hoog uitvallen. Ook blijft de b.v. gewoon in eigen bezit etc. Maar we hebben dus eigenlijk helemaal geen goodwill vastgesteld. Terwijl hier volgens mijn huidige boekhouder echt wel sprake van is. 

 

Er is dus wel degelijk aangegeven dat de onderneming geruisloos ingebracht wordt in de B.V. 

- Bij de IB aangifte

- Bij de intentie verklaring

Alleen is er dus geen officieel verzoek ingediend en dus ook geen beschikking. 

 

aangepast door Maarten. V
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Maarten. V zei:

Bij het kopje ''staken of doorschuiven onderneming'' in de IB aangifte van 2020 is aangegeven dat de onderneming geruisloos is ingebracht in een B.V.

Ik giste maar wat ;) Op zich maakt dit niet uit. Een geruisloze inbreng zonder tijdig verzoek voor toepassing van artikel 3.65 IB is hoe dan ook incompleet. 

 

De enige kans die er mogelijk nog ligt, is dat de aanslag VPB over 2021 misschien nog niet definitief is? Dan kun je alsnog een verzoek voor 3.65 IB indienen, omdat dan nog niet alle aanslagen die hier betrekking op hebben definitief zijn.

 

Als ook de VPB van 2021 definitief is, dan zou mijn eerste insteek zijn om te kijken of die vrees voor een hoog goodwill bedrag wel terecht is. Ben je bekend met de term persoonlijke goodwill?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Maarten. V zei:

Met dit idee heeft mijn huidige boekhouder ook alles van de afgelopen jaren even snel doorgenomen, en gaf al snel aan dat de oprichting van de B.V. niet helemaal correct is verlopen. Zo is er bijvoorbeeld nooit een officieel verzoek ingediend voor geruisloze inbreng van de eenmanszaak in de B.V.

Misschien een stomme vraag hoor... maar zegt je nieuwe boekhouder dit of de oude? Kan het niet zijn dat het officiële verzoek en goedkeuring niet overgedragen zijn door de oude boekhouder? Of heb je hier bevestiging van van de belastingdienst?

 

Ik dacht dat een notaris pas de akte van inbreng kon opstellen wanneer die goedkeuring er was, maar schijnbaar kan deze dat ook al doen met de intentieverklaring.

 

(Overigens dient de notaris wel te controleren of zijn client op de hoogte is van de noodzaak dat er nog een goedkeuring aangevraagd dient te worden.)

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Misschien een stomme vraag hoor... maar zegt je nieuwe boekhouder dit of de oude? Kan het niet zijn dat het officiële verzoek en goedkeuring niet overgedragen zijn door de oude boekhouder? Of heb je hier bevestiging van van de belastingdienst?

 

Ik dacht dat een notaris pas de akte van inbreng kon opstellen wanneer die goedkeuring er was, maar schijnbaar kan deze dat ook al doen met de intentieverklaring.

 

(Overigens dient de notaris wel te controleren of zijn client op de hoogte is van de noodzaak dat er nog een goedkeuring aangevraagd dient te worden.)

 

Nieuwe boekhouder gaf aan dat hij het verzoek miste, contact opgenomen met de oude boekhouder en die gaf aan dit nooit te hebben gedaan. (Was volgens hem niet nodig)

 

Ik heb ook al contact gehad met de notaris maar die zegt hier weinig inzicht in te hebben. Mijn oude boekhouder heeft dus ook alles met de notaris geregeld. Ik denk dat wanneer de boekhouder aan heeft gegeven dat het om een geruisloze inbreng ging, de notaris er vanuit is gegaan dat dit correct is verlopen? Ik zie in de akte van oprichting wel het volgende;

 

''De in sub a bedoelde inbreng geschiedt op de voet van het bepaalde in artikel __ 3.65 Wet inkomstenbelasting 2001 en de in dat artikel bedoelde nader gestelde _ voorwaarden, hierna te noemen: de "voorwaarden".'

 

Iedereen is er dus wel vanuit gegaan dat het om een geruisloze inbreng ging.

VPB 2021 is al definitief... 

 

Het lijkt er dus op dat ik alsnog zal moeten afrekenen. Zal mijn oude boekhouder nog enigszins aansprakelijk kunnen worden gehouden voor bovengenoemde situatie? In iedergeval voor de extra gemaakte kosten voor de correctie van dit alles?  

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Rik · zei:

Ik dacht dat een notaris pas de akte van inbreng kon opstellen wanneer die goedkeuring er was, maar schijnbaar kan deze dat ook al doen met de intentieverklaring

Nee zeker niet. Dat gebeurt vrijwel altijd in de omgekeerde volgorde. De akte is ook niet afhankelijk van het akkoord van de fiscus. 

 

En de fiscus zal altijd een reactie sturen met een beschikking, de standaardvoorwaarden, een akkoordverklaring (die getekend retour moet) en een beschikking verkrijgingsprijs. Dat zou dan toch opgevallen moeten zijn

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Maarten. V zei:

Het lijkt er dus op dat ik alsnog zal moeten afrekenen. Zal mijn oude boekhouder nog enigszins aansprakelijk kunnen worden gehouden voor bovengenoemde situatie? In iedergeval voor de extra gemaakte kosten voor de correctie van dit alles?  

 

Eerst zul je moeten vaststellen of er iets is om over af te rekenen. Goodwill bij eenmanszaken wil nog wel eens fiscaal verdwijnen (bestaat dus niet) als de goodwill aan de persoon kleeft. 

 

Verder is het altijd de vraag hoe het advies van en de opdracht aan je oude boekhouder eruit hebben gezien. Geruisloze inbreng is zelfs voor een fiscalist die er geen ervaring mee heeft, nog best wat uitzoekwerk om het goed te doen, laat staan voor een boekhouder zonder kennelijke fiscale ervaring. De veronderstelling dat er geen verzoek nodig zou zijn, spreekt boekdelen!

 

In beginsel zal hij, als het inderdaad zijn advies was en hij alles voor je zou regelen, aansprakelijk te houden zijn voor de extra kosten, extra belastingheffing, rente en eventuele boetes.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

NEn de fiscus zal altijd een reactie sturen met een beschikking, de standaardvoorwaarden, een akkoordverklaring (die getekend retour moet) en een beschikking verkrijgingsprijs. Dat zou dan toch opgevallen moeten zijn

Nou bedankt heren! Helaas voor mij niet de afloop waar ik op gehoopt had maar het is me wel helder nu. 

 

''Goodwill bij eenmanszaken wil nog wel eens fiscaal verdwijnen (bestaat dus niet) als de goodwill aan de persoon kleeft. ''

Misschien heb ik nog wat geluk met het bovengenoemde. Ik was inderdaad niet bekend met het verschil tussen persoonlijke en zakelijke goodwill. Het lijkt er eigenlijk op dat het hier om persoonlijke goodwill gaat. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.