• 0

Als ZZP (Dienstverlener) Deelnemen aan de KOR?

Kan iemand mij advies geven over wat ik het beste kan doen?

Gisteren heb ik mijn eigen onderneming gestart als ZZP'er. Dit omdat ik naast mijn studie aan de slag ga bij andere bedrijven in de marketing en de sales. Gezien mijn studie prioriteit heeft ga ik dus nooit 1225 uur op jaarbasis halen voor mijn onderneming. Mijn inkomsten verwacht ik relatief dicht bij de €20.000,- op jaarbasis te zitten. Nu heeft iemand mij geadviseerd om deel te nemen aan de KOR alleen vraag ik me af of dit voordelig zal zijn voor mij. De onderstaande vragen heb ik zelf proberen op te zoeken op de websites van de belastingdienst, maar helaas niet al teveel duidelijkheid gekregen hierover. Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. 

Vraag 1: Gezien ik geen producten maar een dienst verkoop zal ik dus ook geen btw hoeven af te trekken over mijn inkoop. Met de KOR hoef ik dus ook geen btw te rekenen op mijn facturen. Hierdoor is het deelnemen van de KOR voor mij voordelig omdat dit een hoop administratief werk kan schelen. 

Echter is de kans dus ook aanwezig dat ik bij de KOR boven de €20.000,- op jaarbasis ga zitten en hier dus niet meer aan deel mag nemen. Nu heb ik op de website van de belastingdienst iets kunnen vinden over het kopen van bedrijfsgoederen (zoals een computer of telefoon) die ik zowel voor werk als privé wil gaan gebruiken. Nu lees ik op de ene pagina dat ik dit niet bij de €20.000 omzet hoef te rekenen en bij de andere pagina lees ik dat dit dus wel mee telt bij de €20.000,- omzet. Kan ik dus wanneer ik boven de €20.000,- kom een product van dezelfde waarden die ik er boven zit aanschaffen om toch binnen de regeling te vallen? 

Vraag 2: Nu is dus een voordeel van de KOR regeling dat ik minder administratief werk te verrichten heb. Echter kan ik dus ook geen Btw rekenen, maar ook niet meer terugvragen. Wanneer ik dus een product op de zaak aanschaf die ik ook privé wil gebruiken kan ik dus ook hier geen btw meer terugvragen. Gezien mijn klanten allemaal zakelijk zijn zullen zij dus geen extra lasten ervaren wanneer ik btw reken op het factuur. Dus als ik het goed begrijp scheelt deze regeling mij administratief werk, maar kost dit me wel 21% btw bij goederen die ik zowel zakelijk als privé wil gebruiken. Is het dan voor mij wel voordelig om deel te nemen aan deze regeling? 

Alvast bedankt voor jullie hulp! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
18 minuten geleden, Daan.P zei:

Gezien mijn klanten allemaal zakelijk

Dat is de enige reden om NIET mee te doen aan de KOR. Voor jouw klanten maakt het namelijk niet uit, zij krijgen de BTW toch wel terug (over het algemeen).

 

Voor jou wordt de KOR JUIST een bak ellende als je net wel of net niet boven die 20k komt.

Elk jaar weer in de gaten houden en als je er wel boven komt, weer aanmelden. Vervolgens zit je er weer drie jaar aan vast. 

 

Dan kun je beter een simpele BTW-administratie voeren, BTW op je omzet rekenen en alle BTW op je uitgaven terugvragen (het zakelijke deel).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

28 minuten geleden, Daan.P zei:

Hierdoor is het deelnemen van de KOR voor mij voordelig omdat dit een hoop administratief werk kan schelen.

Je zult hoe dan ook een deugdelijke boekhouding moeten voeren, dus het is maar de vraag hoeveel het scheelt. Zeker als je al richting de grens gaat qua omzet en de kans bestaat dat je het alsnog moet gaan doen. En zoals Joost al aangeeft: aanmelden voor de KOR is ook een vorm van administratie.

 

32 minuten geleden, Daan.P zei:

Nu heb ik op de website van de belastingdienst iets kunnen vinden over het kopen van bedrijfsgoederen (zoals een computer of telefoon) die ik zowel voor werk als privé wil gaan gebruiken. Nu lees ik op de ene pagina dat ik dit niet bij de €20.000 omzet hoef te rekenen en bij de andere pagina lees ik dat dit dus wel mee telt bij de €20.000,- omzet. Kan ik dus wanneer ik boven de €20.000,- kom een product van dezelfde waarden die ik er boven zit aanschaffen om toch binnen de regeling te vallen?

Nee, maar ik snap waar de verwarring vandaan komt. Het gaat om omzet, en dat zijn de inkomsten zonder rekening te houden met kosten en afschrijvingen. Het gaat daarbij om echte inkomsten, je hoeft daar niet de fictieve inkomsten uit privégebruik bij op te tellen zoals in je belastingaangifte. Je kunt de omzet niet verlagen door kosten te maken, want daarmee verlaag niet de omzet maar de winst. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.