• 0

EMZ naar holding + werkmaatschappij middels geruisloze inbreng: auto in holding?

Hi, ik heb recentelijk mijn eenmanszaak omgezet naar een werkmaatschappij met daarboven een holding. Eindbalans van mijn eenmanszaak was :

 

Eindbalans EMZ

Activa

MVA                                      0 (auto / laptop / telefoon etc afgeschreven middels willekeurige afschrijving)

Debiteuren                         16.000

Zakelijke rekening            60.000

Totaal:                                 76.000

 

Passiva

Eigen vermogen               64.000

Kortlopende schulden    12.000

Totaal:                                 76.000

 

Qua inbrengbalans heb ik de eindbalans min of meer volledig overgenomen. In mijn geval had ik echter ook een oude auto (verwacht een waarde in het economisch verkeer van +/- 500) op mijn eenmanszaak staan. Omdat deze volledig afgeschreven is, heb ik deze niet in mijn activa staan. Ben ik vrij om zelf te bepalen of ik deze op de holding of de werkmaatschappij zet? Of heb ik een fout gemaakt door die 500e niet op de inbrengbeschrijving mee te nemen?

 

Als het makkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een inbrengbeschrijving maak je op basis van waarde economisch verkeer (de inbrengbeschrijving is er alleen maar om aan te geven wat er in natura op de aandelen wordt gestort) en staat los van de geruisloze inbreng. Dus daar had de auto ook op moeten staan. Fiscaal is de auto (en de andere mva die geheel afgeschreven zijn) thans niet ingebracht!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hmm helder, en beetje stom mijnerzijds. Moet ik dan, om dit te corrigeren, de auto in de boeken nog een keer verkopen (aangezien het nu prive bezit is?) aan de werkmaatschappij/holding?

aangepast door MrPepper

Als het makkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, MrPepper zei:

Passiva

Eigen vermogen               64.000

Vaak kom je dan tegen dat de 64k letterlijk het eindbalans is van de eenmanszaak maar dat deze 64K in de werkelijkheid (veel) minder is aangezien de inkomstenbelasting niet is meegenomen. Het gevolg is dan vaak dat je direct een behoorlijke rekening courant verhouding met jezelf.

 

Trouwens als ik naar deze cijfers kijk, vraag ik me uberhaupt af waarom er is omgezet en niet gewoon een nieuwe  BV structuur is opgezet. Kost een stuk minder.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Hermes Ratgers zei:

deze cijfers

juist omdat uit 'deze cijfers' de waarde economisch verkeer niet blijkt. Voor hetzelfde geldt zit er 300k goodwill in de onderneming. 

 

Voor de IB over de periode tot een de fiscale datum van de inbreng kan bij de inbreng overigens een creditering ten gunste van de DGA opgenomen worden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Voor de IB over de periode tot een de fiscale datum van de inbreng kan bij de inbreng overigens een creditering ten gunste van de DGA opgenomen worden.

Inderdaad, daar doelde ik op en ik constateer dat dit vaak niet gebeurd.

 

Verder klopt je verhaal helemaal, ik moet toch eens leren lezen want het is inderdaad niet gezegd wat de goodwill is.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.