• 0

Management Fee tussen holding en werkmaatschappij moet bestendig zijn?

Hallo,

 

Ik heb een holding met daaronder een werkmaatschappij. Ik ben in dienst van de holding. Verder is er niemand. De holding en de werkmaatschappij vormen zowel voor de BTW als voor de VPB een fiscale eenheid. Mijn werkzaamheden verricht ik via de werkmaatschappij. De holding rekent hiervoor een management fee.

 

Mijn bedoeling is (uiteraard) om zo min mogelijk geld in de werkmaatschappij achter te laten. Waarom anders een holding? Ik dacht dat te doen door de hoogte van het management fee jaarlijks af te stemmen op de bruto winst in de werkmaatschappij en zo de bruto winst over te hevelen naar de holding.

 

Nu is mij verteld dat de fiscus dit niet zal accepteren. Er zou sprake moeten zijn van "bestendigheid": Je kunt niet het ene jaar meer en het andere jaar minder doen. Als oplossing werd aangedragen om het overschot aan (netto) winst als dividend door de werkmaatschappij aan de holding uit te laten keren. Er zou dan dividend belasting afgedragen moeten worden door de werkmaatschappij, maar deze zou later verrekend kunnen worden met de VPB.

 

Mij lijkt dat allemaal erg omslachtig en ik zie ook niet in waarom de fiscus een probleem zou hebben met wisselende management fees. Ze komen toch niets te kort, daardoor. Dat is waarschijlnijk iets te simpel geredeneerd en ... wie ben ik helemaal?

 

Afin, wie spreekt het verlossende woord?

 

Alvast bedankt,

 

Anko

Waar waren jullie al die tijd ....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

als je inderdaad een fiscale eenheid tussen de bv's hebt, ook voor de vpb, kan je zonder dividendbelasting tussen de twee bv's uitkeren. dat is nou juist de doelstelling van de fiscale eenheid.

 

ik raad je toch aan dit gewoon met je boekhouder te bespreken. De gevolgen van foute keuzes kunnen duur uitvallen!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ja, zoiets dacht ik al. Maar stel nu eens dat degene die mij dit vertelde .... ja inderdaad, mijn boekhouder. :-[

 

Mijn probleem, moet ik oplossen.

 

Maar goed, is dividend uitkeren dan toch wel de juiste oplossing voor mijn 'probleem' ?

 

Bedankt hoor. Sneller als dit worden de antwoorden toch niet?

 

Anko

Waar waren jullie al die tijd ....

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, in eerste instantie had ik alleen een probleem met het omslachtige van het moeten betalen en verrekenen van dividendbelasting. Ik dacht dat het daarbuiten niet zo veel uit zou maken, want:

 

  • Via dividend betekent netto winst overdragen en dus meer VPB betalen in de werkmaatschappij
  • Via Management Fee betekent bruto winst overdragen en dus meer VPB betalen in de holding

 

In verband met de fiscale eenheid lood om oud ijzer. Dacht ik. Maar inderdaad 'lood om goud' als je in de holding zaken wilt doen waarmee je de bruto winst kunt drukken, zoals pensioenopbouw in eigen beheer.

 

Dank voor de tip.

Waar waren jullie al die tijd ....

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is de materie heel simpel.... In een niet FE-situatie. De winst wordt in de werkmaatschappij gewoon belast met vennootschapsbelasting. Het is mogelijk deze winst af te romen (bijv. ten faveure van de holding). Deze wordt dan in de holding belast, tenzij deze aldaar weer (gedeeltelijk) wordt afgeroomd (bijv. in de vorm van salaris van de DGA). Dividenden die worden uitgekeerd aan de moedermaatschappij zijn, mits de deelnemingsvrijstelling van toepassing is, vrij van dividendbelasting. Voor zover winsten niet worden uitgekeerd aan de aandeelhouder, blijft de belasting dus beperkt tot één maal de winst van de werkmaatschappij. Verdere heffing wordt uitgesteld, hetgeen voordelig is.

 

IN de FE situatie is het W-mij, holding verhaal broekzak vestzak aangezien de beide vennootschappen als één belastingplichtige worden gezien. De winst zal worden berekend obv een geconsolideerde jaarrekening. De winst is in die sutuatie alleen 'af te romen' door bijv. salaris aan de aandeelhouder. Bij een 100% belang zal er echter in veel gevallen worden gekozen voor een combinatie tussen salaris (progressief belast bij de DGA) en een dividenduitkering (25% heffing bij de DGA).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.