• 0

OvO belangrijker dan AV?

Hallo,

Ik ben een ZZP-er in de grafische industrie. Een opdrachtgever vraagt me nu zijn OvO te tekenen, maar die is in strijd met mijn Algemene Voorwaarden. Ze vinden dat ik 'zeur' als ik vraag om de OvO aan te passen wat daar heeft nog nooit een ZZP-er over geklaagd. Het gaat met name om de indirecte aansprakelijkheid. Zij vinden dat die bij de opdrachtnemer ligt en in mijn AV staat nadrukkelijk dat ik alleen aansprakelijk ben voor directe schade.  Stel dat ik nou toch 'gewoon' teken, welke verklaring geldt dan? Of moet ik in de OvO iets laten opnemen zodat mijn AV dat ten alle tijde overruled?

Dank alvast voor het meedenken!

Willemijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

De voorwaarden die verstrekt zijn bij de overeenkomst van opdracht (OVO) gelden. In dit geval dus die van de opdrachtgever.
'Gewoon' tekenen is dus niet verstandig. Een toevoeging - waar beide partijen mee instemmen - dat alleen directe aansprakelijkheid van toepassing is, is van belang.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hallo Willemijn,

 

Welkom op HL!

 

7 minuten geleden, miep14 zei:

Stel dat ik nou toch 'gewoon' teken, welke verklaring geldt dan?

 

Dan geldt de OvO van jouw opdrachtgever.

 

7 minuten geleden, miep14 zei:

Of moet ik in de OvO iets laten opnemen zodat mijn AV dat ten alle tijde overruled?

 

Denk je dat je opdrachtgever daarin meegaat als men vindt dat je zeurt?

 

Heb je al aan je aansprakelijkheidsverzekeraar gevraagd wat men vindt van de inhoud van de OvO? Zou ik zeker daar even voorleggen. Voor hetzelfde geld vindt deze het helemaal niet spannend én heb jij het comfort dat je er niet alleen voor staat.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, UwJurist zei:

Er moet dan wel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering zijn afgesloten.

 

Klopt, maar dat hangt van de activiteit i.e., hoedanigheid af. Omdat we niet weten wat Willemijn precies doet schreef ik 'aansprakelijkheidsverzekeraar', want het kan ook zomaar zijn dat zij geen kantoorbaan heeft i.e., witte boord is.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, UwJurist zei:

Een toevoeging - waar beide partijen mee instemmen - dat alleen directe aansprakelijkheid van toepassing is, is van belang.

 

Een bepaling zoals bijvoorbeeld deze, want de wet kent de definitie 'directe schade' niet.

  • Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
  • Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
  • Opdrachtnemer is derhalve nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze supersnelle reacties alvast. Ik ben bezig om ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, en zal daar zeker ook nog bij navragen hoe het zit.

 

Ik begrijp nu in ieder geval dat de algemene voorwaarden mij niet beschermen als ik de OvO zo teken. Ga toch maar proberen of ze die bepaling over indirecte schade  en het max bedrag van de verzekering willen opnemen.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

 

Klopt, maar dat hangt van de activiteit i.e., hoedanigheid af. Omdat we niet weten wat Willemijn precies doet schreef ik 'aansprakelijkheidsverzekeraar', want het kan ook zomaar zijn dat zij geen kantoorbaan heeft i.e., witte boord is.

ik ben grafisch ontwerper. Het risico zit 'm in mijn geval denk ik vooral in verkeerd opgeleverd drukbestand. Dat kan nare gevolgen hebben ...

Link naar reactie
  • 3
1 uur geleden, miep14 zei:

ik ben grafisch ontwerper. Het risico zit 'm in mijn geval denk ik vooral in verkeerd opgeleverd drukbestand.

Of je ontwerpt een logo of huisstijl die volgens de rechter te veel aan een concurrent doet denken, waarna een scheepscontainer aan vers drukwerk over moet, 250 filialen moeten worden overgeschilderd en 2.000 bedrijfswagens een verse car wrap moeten krijgen...

 

Laat je als de underdog niet kleineren. Als een opdrachtgever in de aanloopfase al zegt dat je “zeurt”, is dat een teken aan de wand.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Of je ontwerpt een logo of huisstijl die volgens de rechter te veel aan een concurrent doet denken, waarna een scheepscontainer aan vers drukwerk over moet, 250 filialen moeten worden overgeschilderd en 2.000 bedrijfswagens een verse car wrap moeten krijgen...

 

Laat je als de underdog niet kleineren. Als een opdrachtgever in de aanloopfase al zegt dat je “zeurt”, is dat een teken aan de wand.

Dank je, neem ik mee.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, miep14 zei:

Ik ben bezig om ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, en zal daar zeker ook nog bij navragen hoe het zit.

 

Tip. Als er een clausule genaamd 'Algemene voorwaarden' of 'Contractvoorwaarden' of van gelijke strekking is opgenomen lees deze dan even héél goed!

Er zijn namelijk varianten in omloop, die een zogenaamde 'even-als-of'-"dekking" geven waardoor er licht zit tussen de OvO en jouw financiële zekerheid.

Voorbeeld: In de OvO is er geen beperking in aansprakelijkheid opgenomen en dan geldt dus de wet. Jouw AV beperken de aansprakelijkheid tot het honorarium en directe schade dan keert de verzekeraar uit op basis van jouw AV.

 

11 uur geleden, Ward van der Put zei:

Of je ontwerpt een logo of huisstijl die volgens de rechter te veel aan een concurrent doet denken, waarna een scheepscontainer aan vers drukwerk over moet, 250 filialen moeten worden overgeschilderd en 2.000 bedrijfswagens een verse car wrap moeten krijgen...

 

Goede opmerking van Ward! In jouw beroep is inbreuk op intellectueel eigendom een risico en het is dus een 'must' om of dit uit te sluiten in de OvO en/of als dat niet kan dat jouw beroepsaansprakelijkheidsverzekering dat niet uitsluit oftewel insluit. Controleer dus in de polisvoorwaarden of inbreuk op intellectueel eigendom niet is uitgesloten en vaak is dat wel het geval.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.