• 0

verkoop afgeschreven auto vd zaak in boekhouding

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Ik heb in sept 2012 een nieuwe auto gekocht en de BTW afgetrokken etc. Deze is uiteraard volledig afgeschreven inmiddels. Ik heb altijd bijtelling gehanteerd wegens prive gebruik. Inmiddels is de bijtelling gelijk aan de kosten aangezien de auto volledig is afgeschreven.

 

Ik heb de volgende vraag: de restwaarde staat op de balans voor 1319.

Stel: ik verkoop de auto eind 2023 voor dit bedrag. Dan maak ik een factuur voor 1319 + 21% BTWv = 1319 + 277 = 1596 incl aan iemand anders. Dit komt ook overeen met wat de dagwaarde is bij een autobedrijf.

Toegevoegd: ik rijd niet meer zakelijk met de auto, maar de auto bevalt nog prima. Volgens mij moet deze dan verplicht naar privé? 

 

Tot zover.

 

Dan vervolgens: hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding?

 

Balans gaat per 31-12-2023 van  1319 (2022)  > 0 (2023)

Maar hoe verwerk ik de inkomsten à restwaarde? Ik dacht ik tel het bij de omzet op, dan betaal ik wel belasting want het zijn inkomsten. 

Of schrijf ik de 1319 af bij de resultatenrekening bij 'afschrijvingen' en tel ik het bij de inkomsten (omzet) erbij op? Dan betaal ik dus geen belasting over die restwaarde (wel BTW afdracht). Want over de restwaarde is het volgens mij niet de bedoeling dat ik belasting betaal. 

 

Hopelijk is/zijn mijn vraag/vragen helder, dank alvast voor het meedenken.

aangepast door ikbenhet
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je een auto hebt die € 1.319 waar is en je verkoopt deze voor hetzelfde bedrag plus BTW, dan gebeurt dit:

 

In de eerste instantie heb je geen auto meer, maar een vordering op de koper van € 1.596 plus een BTW schuld van € 277 (of misschien € 276, afhankelijk van cijfers achter de komma...).

 

En in de tweede instantie, wanneer de klant betaald heeft, heb je € 1.596 op je bankrekening.

 

En daarna, als je zelf de BTW afgedragen hebt, heb je € 1.319 op je bankrekening.

 

DUS: je begon met een auto van € 1.319 en je eindigt met € 1.319 op je bankrekening.

Voor het resultaat is er dus niets gebeurt en valt er niets om belasting over te betalen verder.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord @shoptillyoudrop.

 

Je herhaalt mijn vraag in je eigen woorden. Dus een check dat ik goed zit, fijn!

 

Maar stel ik verkoop de auto ad 1000. Dus factuur van mijn kant met 1000 ex.

Dan is de afschrijving als desinvestering 1319 in de resultaatrekening. En boekverlies 319. Moet ik hier nog wat mee? 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, addadada zei:

Dank voor je antwoord @shoptillyoudrop.

 

Je herhaalt mijn vraag in je eigen woorden. Dus een check dat ik goed zit, fijn!

 

Maar stel ik verkoop de auto ad 1000. Dus factuur van mijn kant met 1000 ex.

Dan is de afschrijving als desinvestering 1319 in de resultaatrekening. En boekverlies 319. Moet ik hier nog wat mee? 

 

"Dus factuur van mijn kant met 1000 ex."  -> klopt dat wel? Als je hem verkoopt voor een afgesproken prijs zal dat in de praktijk toch bijna altijd een bedrag incl btw zijn? 

Link naar reactie
  • 0

DE btw over de verkoop moet je afdragen, net als de btw over je omzet dus dat komt nergens in jou resultaat dat gaat naar de belastingdienst als btw.

 

de boekwinst of boekverlies gaat naar je resultaat en verhoogt of verlaagd je inkomstenbelasting aanslag.

 

Je hebt dus te maken met 2 belastingsoorten btw en inkomstenbelasting.

de verkoop van je auto is niet anders dan de verkoop van je producten of diensten.

 

Als je de auto overhaalt naar prive omdat je niet meer zakelijk rijdt die je er wel verstandig aan om naar de anwb koerslijst te kijken rondom de datum van overdracht en je verkoopprijs aan privé daarvan af te leiden.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-7-2023 om 18:01, addadada zei:

Dank voor je antwoord @shoptillyoudrop.

 

Je herhaalt mijn vraag in je eigen woorden. Dus een check dat ik goed zit, fijn!

 

Maar stel ik verkoop de auto ad 1000. Dus factuur van mijn kant met 1000 ex.

Dan is de afschrijving als desinvestering 1319 in de resultaatrekening. En boekverlies 319. Moet ik hier nog wat mee? 

Peter73 Dat is niet altijd het geval dat je BTW moet heffen. 

Link naar reactie
  • 2

In de meeste boekhoudpakketten zit een grootboekrekening voor resultaat op vaste activa of boekresultaat op vaste activa, meestal in de cijferreeks waar ook de afschrijvingen geboekt worden.

 

Als je de verkoopfactuur maakt dan boek je de opbrengst naar die resultaat op activa rekening.

En je boekt ook de resterende boekwaarde op de balans af naar deze rekening.

per saldo heb je dan op 1 rekening kosten (debit) van de restwaarde op de balans en opbrengst excl btw (credit) van de verkoopfactuur op dezelfde rekening

 

dan heb je per saldo een boekwinst of verlies op die rekening.

Dit is de meest overzichtelijke manier omdat je dan alle boekingen bijelkaar hebt.

 

Maar soms zit je vast aan bepaalde boekingswijzen en kan het zijn dat de restwaarde als afschrijving wordt geboekt door het systeem en je opbrengst als overige omzet wordt geboekt.

dat maakt niet zoveel uit. nog steeds persaldo dan een boekwinst of verlies in het bedrijfsresultaat verwerkt. Alleen staat het op andere plekken.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.