• 0

Afdragen fee aan particulier persoon

Hallo,

 

Een vraag over afdragen fee. Ik heb een logopedische onderzoeksapplicatie gemaakt in opdracht van een hoogleraar (met emeritaat). E.e.a. is gefinancierd door belangenverenigingen met de belofte dat hun leden de applicatie gaan krijgen met korting.

 

Nu ga ik de exploitatie van de applicatie voor mijn rekening nemen. Na afdracht van btw en aftrek van mijn kosten wil ik het bedrag dat overblijft als fee overmaken naar de opdrachtgever, die dus een particulier persoon is.

 

Ik vermoed dat ik dat bij de belastingdienst moet opgeven als uitbetaalde bedragen aan derden. Echter als e.e.a. nalees dan lijkt dat te gaan over betalingen voor uitgevoerde werkzaamheden en dat is niet het geval. Het ligt misschien meer in de royaltiessfeer.

Hoe kan ik dit correct doen?
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, Theo Veenker zei:

Ik heb een logopedische onderzoeksapplicatie gemaakt in opdracht van een hoogleraar (met emeritaat).

Na afdracht van btw en aftrek van mijn kosten wil ik het bedrag dat overblijft als fee overmaken naar de opdrachtgever, die dus een particulier persoon is.

Het is nog maar de vraag of deze emeritus hoogleraar daar wel recht op heeft. Misschien is dat wel de Universiteit of de Belangenvereniging die het project heeft gefinancierd. Welke afspraken zijn er destijds gemaakt en met wie ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Jeroen Kisters RPLU ARe Dan moet degene die mij de kwitantie stuurt dus eerst van mij horen welk bedrag erop moet staan. Dat is een correcte gang van zaken?

 

Cosara Inderdaad een relevante vraag. Maar de universiteit in kwestie kan/wil er geen rol in spelen (blijkbaar te omslachtig en het gaat om een laag bedrag). De medefinanciers hebben geen rechten behalve dat ze de applicatie tegen korting krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Theo Veenker zei:

Dan moet degene die mij de kwitantie stuurt dus eerst van mij horen welk bedrag erop moet staan. Dat is een correcte gang van zaken?

 

Ik neem aan dat de desbetreffende hoogleraar jou met kennis heeft bijgestaan? Zo ja, dan zie ik het probleem niet. De hoogleraar geeft die inkomsten op als inkomsten uit overige arbeid in zijn IB-aangifte.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
5 uur geleden, Theo Veenker zei:

Helder. Hartelijk dank.

Da’s Mooi,


echter (1) … er is geen wet of wetsregel die particulieren verbiedt om een factuur te maken.

 

Dat is het nadeel van indexering door zoekmachines … iedereen refereert naar een ander en niemand weet waar het verhaal oorspronkelijk -  al dan niet misvormt - vandaan is gekomen. AI in optima-forma ?

 

echter (2) … Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, kwitantie, bon, notariële akte of notariële afrekening) de bescheiden worden uitgereikt.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035935/2021-06-23#Circulaire.divisie3_Circulaire.divisie3.2_Circulaire.divisie3.2.4

 

echter (3) … met betrekking tot de omzetbelasting moet een (btw)factuur wel aan een aantal voorwaarden (factuureisen) voldoen. Het moge duidelijk zijn  - of misschien ook niet - dat een particulier hier niet aan kan voldoen, maar dat betekent geenszins dat hiermee van facturatieverbod sprake is.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Samengevat moet hij dus inderdaad horen welk bedrag er op de kwitantie moet staan, waarna deze wordt opgesteld. Hij geeft de inkomsten vervolgens gewoon op bij de inkomstenbelasting en alles is afgehandeld.

 

 

Wat Cosara zegt is overigens wel belangrijk, maar dat zal afhangen van de afspraken die jullie onderling hebben gemaakt. Het is immers de rol van een leraar om advies te geven en vaak zijn projecten tijdens een opleiding een product van de Universiteit, mits anders overeengekomen.

Op 16-8-2023 om 10:03, Cosara zei:

Het is nog maar de vraag of deze emeritus hoogleraar daar wel recht op heeft. Misschien is dat wel de Universiteit of de Belangenvereniging die het project heeft gefinancierd. Welke afspraken zijn er destijds gemaakt en met wie ?

 

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.