Ik verleen diensten en heb een cliënt die van plan is om permanent naar Marokko te verhuizen en daar te wonen. Mijn bureau wil wel diensten blijven verlenen aan deze cliënt, maar aangezien de situatie internationaal wordt, roept dit enkele vragen op over o.a. facturatie en btw:
Hoe moet ik de facturatie (uurtje factuurtje) aanpakken voor mijn diensten aan een cliënt die in Marokko verblijft? Moet ik rekening houden met specifieke btw-regels?
Wat zijn de btw-implicaties, gezien het feit dat ik in Nederland gevestigd ben en mijn cliënt zich in Marokko bevindt? Moet ik de btw verleggen? Zo ja, hoe werkt dit in de praktijk?
Welke andere factoren moet ik overwegen bij het verlenen van diensten aan een cliënt in het buitenland, met betrekking tot contracten en mogelijke juridische gevolgen?
Edit: cliënt verblijft daar overigens al een jaar (wel eens kort teruggekomen) en geeft aan in Nederland nog ingeschreven te staan bij de gemeente en ook een WAO-uitkering te ontvangen hier, voor zover relevant.
Elk inzicht of advies dat jullie kunnen delen, zou zeer gewaardeerd worden. Dank jullie wel.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Signature
Signature
Goedemiddag,
Ik verleen diensten en heb een cliënt die van plan is om permanent naar Marokko te verhuizen en daar te wonen. Mijn bureau wil wel diensten blijven verlenen aan deze cliënt, maar aangezien de situatie internationaal wordt, roept dit enkele vragen op over o.a. facturatie en btw:
Hoe moet ik de facturatie (uurtje factuurtje) aanpakken voor mijn diensten aan een cliënt die in Marokko verblijft? Moet ik rekening houden met specifieke btw-regels?
Wat zijn de btw-implicaties, gezien het feit dat ik in Nederland gevestigd ben en mijn cliënt zich in Marokko bevindt? Moet ik de btw verleggen? Zo ja, hoe werkt dit in de praktijk?
Welke andere factoren moet ik overwegen bij het verlenen van diensten aan een cliënt in het buitenland, met betrekking tot contracten en mogelijke juridische gevolgen?
Edit: cliënt verblijft daar overigens al een jaar (wel eens kort teruggekomen) en geeft aan in Nederland nog ingeschreven te staan bij de gemeente en ook een WAO-uitkering te ontvangen hier, voor zover relevant.
Elk inzicht of advies dat jullie kunnen delen, zou zeer gewaardeerd worden. Dank jullie wel.
aangepast door SignatureLink naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75463-cli%C3%ABnt-verhuist-naar-het-buitenland-buiten-de-eu-btw-en-facturatie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag