Ik verkoop door heel Europa (b2b), en de laatste tijd steeds vaker aan UK klanten. Vanwege de Brexit brengt behoorlijk wat problemen met zich mee. Toch helpen deze klanten graag en ze zijn meestal bereid de extra kosten te betalen.
Qua verzending (meestal enkele dozen) ben ik er achter dat dit voor mij als mkb-er het beste werkt via UPS. Ik heb DHL, PostNL DPD ook geprobeerd, maar dat was een ramp.
Maar wat is nou wijsheid t.a.v. de BTW op de factuur aan de klant (b2b klant in de UK)?
Het meest eenvoudig zou zijn om gewoon 21% op de factuur te zetten. Want dat verlost mij van een hele hoop extra administratie plichten. Zie hieronder de waslijst die de Belastingdienst vereist. Ik heb gekeken bij UPS en DPD, maar zij voorzien hier niet standaard in. Dus ik zou al die document per zending handmatig bij ze moeten opvragen en zelf bewaren.
Dus kies ik nu voor de meest eenvoudig weg, maar betaalt de UK klant strikt gezien wel meer dan nodig. En bij aankomst in de UK zal de klant nog een keer worden aangeslagen voor de duties en btw ter plaatse. Dus de klant betaalt nu vaak 2 x de BTW (zowel NL als UK).
Ik ben benieuwd hoe andere webshopeigenaren dit doen die b2b leveren aan UK klanten.
Nu is mijn aditoionele vraag:
Is er wellicht een bedrijf of dienst die hier bij helpt en het verzenden naar de UK (+ de extra administratieve verplichtingen) eenvoudiger maakt? Het gaat om ongeveer 20 zendingen naar de UK per jaar.
Quote
Extra administratieve verplichtingen bij invoer uit niet-EU-landen
Naast de algemene administratieve verplichtingen moet u andere bewijsstukken in uw administratie bewaren, zoals:
vrachtbrief
betalingsbewijs
het Enig document
Dit is een schriftelijke mededeling van de Douane over de afhandeling van de aangifte.
de uitnodiging tot betaling van de Douane
de factuur van de douane-expediteur
een importeursoverzicht
Dit is een overzicht van de Douane waarin al uw invoer staat.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Print Fab
Print Fab
Ik heb het volgende dilemma:
Ik verkoop door heel Europa (b2b), en de laatste tijd steeds vaker aan UK klanten. Vanwege de Brexit brengt behoorlijk wat problemen met zich mee. Toch helpen deze klanten graag en ze zijn meestal bereid de extra kosten te betalen.
Qua verzending (meestal enkele dozen) ben ik er achter dat dit voor mij als mkb-er het beste werkt via UPS. Ik heb DHL, PostNL DPD ook geprobeerd, maar dat was een ramp.
Maar wat is nou wijsheid t.a.v. de BTW op de factuur aan de klant (b2b klant in de UK)?
Het meest eenvoudig zou zijn om gewoon 21% op de factuur te zetten. Want dat verlost mij van een hele hoop extra administratie plichten. Zie hieronder de waslijst die de Belastingdienst vereist. Ik heb gekeken bij UPS en DPD, maar zij voorzien hier niet standaard in. Dus ik zou al die document per zending handmatig bij ze moeten opvragen en zelf bewaren.
Dus kies ik nu voor de meest eenvoudig weg, maar betaalt de UK klant strikt gezien wel meer dan nodig. En bij aankomst in de UK zal de klant nog een keer worden aangeslagen voor de duties en btw ter plaatse. Dus de klant betaalt nu vaak 2 x de BTW (zowel NL als UK).
Ik ben benieuwd hoe andere webshopeigenaren dit doen die b2b leveren aan UK klanten.
Nu is mijn aditoionele vraag:
Is er wellicht een bedrijf of dienst die hier bij helpt en het verzenden naar de UK (+ de extra administratieve verplichtingen) eenvoudiger maakt? Het gaat om ongeveer 20 zendingen naar de UK per jaar.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/administratie_bijhouden/administratie_bijhouden_als_u_zakendoet_buiten_de_eu
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75514-wel-of-niet-21-btw-in-rekening-brengen-bij-uk-klanten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag