• 0

Wel of niet 21% btw in rekening brengen bij UK klanten?

Ik heb het volgende dilemma:

 

Ik verkoop door heel Europa (b2b), en de laatste tijd steeds vaker aan UK klanten. Vanwege de Brexit brengt behoorlijk wat problemen met zich mee. Toch helpen deze klanten graag en ze zijn meestal bereid de extra kosten te betalen.

 

Qua verzending (meestal enkele dozen) ben ik er achter dat dit voor mij als mkb-er het beste werkt via UPS. Ik heb DHL, PostNL DPD ook geprobeerd, maar dat was een ramp.

 

Maar wat is nou wijsheid t.a.v. de BTW op de factuur aan de klant (b2b klant in de UK)?

 

Het meest eenvoudig zou zijn om gewoon 21% op de factuur te zetten. Want dat verlost mij van een hele hoop extra administratie plichten. Zie hieronder de waslijst die de Belastingdienst vereist. Ik heb gekeken bij UPS en DPD, maar zij voorzien hier niet standaard in. Dus ik zou al die document per zending handmatig bij ze moeten opvragen en zelf bewaren.

 

Dus kies ik nu voor de meest eenvoudig weg, maar betaalt de UK klant strikt gezien wel meer dan nodig. En bij aankomst in de UK zal de klant nog een keer worden aangeslagen voor de duties en btw ter plaatse. Dus de klant betaalt nu vaak 2 x de BTW (zowel NL als UK). 

 

Ik ben benieuwd hoe andere webshopeigenaren dit doen die b2b leveren aan UK klanten.

 

Nu is mijn aditoionele vraag:

Is er wellicht een bedrijf of dienst die hier bij helpt en het verzenden naar de UK (+ de extra administratieve verplichtingen) eenvoudiger maakt? Het gaat om ongeveer 20 zendingen naar de UK per jaar.

 

Quote

 

Extra administratieve verplichtingen bij invoer uit niet-EU-landen
Naast de algemene administratieve verplichtingen moet u andere bewijsstukken in uw administratie bewaren, zoals:

  • vrachtbrief
  • betalingsbewijs
  • het Enig document
  • Dit is een schriftelijke mededeling van de Douane over de afhandeling van de aangifte.
  • de uitnodiging tot betaling van de Douane
  • de factuur van de douane-expediteur
  • een importeursoverzicht
  • Dit is een overzicht van de Douane waarin al uw invoer staat.

 

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/administratie_bijhouden/administratie_bijhouden_als_u_zakendoet_buiten_de_eu

Mokken Fabriek Specialist in bedrukking op thee- en koffiemokken
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 uur geleden, Print Fab zei:

Je bedoelt dat je dus niet de gehele waslijst die de Belastingdienst noemt hoeft te bezitten en bewaren? Ik zal eens kijken of bij UPS/Myparcel/DPD zo'n uitvoeraangifte beschikbaar is. 

Inderdaad. De uitvoeraangifte is het belangrijkste. Als die niet in de administratie aanwezig is kijkt de BD bij een controle naar (een combinatie van) de overige bewijsstukken.

Link naar reactie
  • 1

Het hangt een beetje af van de afmetingen, maar wij doen dit al jaren met Hellmann (HEXS) of Hellmann International. Nog nooit afleverproblemen gehad. Zij doen ook alle douane perikelen voor ons. En we leveren gewoon met 0% BTW

Link naar reactie
  • 1

Uitvoer naar de UK is export, geen ICL, dus 0% BTW. De extra administratieve verplichtingen lijken een hoop maar zijn op zich niet opzienbarend.  Het is een lijst met mogelijke documenten die je kunt gebruiken om de export aan te tonen. Als je bijvoorbeeld al beschikt over een kopie van de uitvoeraangifte is het absoluut niet nodig om ook nog eens over een invoerbewijs in de UK te beschikken. Daarnaast heb je een aantal van de genoemde documenten als het goed is sowieso al in je administratie, zoals betalingsgegevens en eventuele correspondentie met de afnemer.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-9-2023 om 10:35, Joost Rietveld zei:

Goedemorgen

 

Wat je doet, is weliswaar eenvoudig voor je, maar wettelijk gezien onjuist. Door brexit is de UK een exportland, wat betekent dat jij exporteert. Daarvoor geldt het nul tarief, mits je de export kunt bewijzen (bescheiden van transport bewaren). 

Dank voor je reactie. Het bewijzen van de export is dus het punt. Het lijkt mij veel werk om compleet te maken voor elke zending. Vandaar de vraag.

Mokken Fabriek Specialist in bedrukking op thee- en koffiemokken
Link naar reactie
  • 0
Op 7-9-2023 om 11:28, herman van der helm zei:

Het hangt een beetje af van de afmetingen, maar wij doen dit al jaren met Hellmann (HEXS) of Hellmann International. Nog nooit afleverproblemen gehad. Zij doen ook alle douane perikelen voor ons. En we leveren gewoon met 0% BTW

Dank, het gaat om een paar losse dozen per zending. Dus parcel zendingen. Dus geen volle pallets. Is Hellmann hier een de juiste partij?

Mokken Fabriek Specialist in bedrukking op thee- en koffiemokken
Link naar reactie
  • 0
Op 7-9-2023 om 14:36, Bert. zei:

Uitvoer naar de UK is export, geen ICL, dus 0% BTW. De extra administratieve verplichtingen lijken een hoop maar zijn op zich niet opzienbarend.  Het is een lijst met mogelijke documenten die je kunt gebruiken om de export aan te tonen. Als je bijvoorbeeld al beschikt over een kopie van de uitvoeraangifte is het absoluut niet nodig om ook nog eens over een invoerbewijs in de UK te beschikken. Daarnaast heb je een aantal van de genoemde documenten als het goed is sowieso al in je administratie, zoals betalingsgegevens en eventuele correspondentie met de afnemer.

Bert, dank. Dit zet aan het denken. Je bedoelt dat je dus niet de gehele waslijst die de Belastingdienst noemt hoeft te bezitten en bewaren? Ik zal eens kijken of bij UPS/Myparcel/DPD zo'n uitvoeraangifte beschikbaar is. Nogmaals dank voor de tip!

Mokken Fabriek Specialist in bedrukking op thee- en koffiemokken
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.