• 0

(ZZP) Werkvisa versterking

(aangepast)

Hallo iedereen,

 

Achtergrond info: sinds kort bestaande eenmanszaak in de IT wil zwager met IT studie vanuit buiten EU naar NL halen als personeel.

 

1) In hoeverre is de score lijst voor toekenning van het referentschap van te voren te toetsen? €2500 uitgeven en niet zeker weten of het toegekend wordt is als net startende ondernemer en behoorlijk bedrag.

2) stel het referentschap wordt toegekend, welke eisen worden qua beloning gesteld voor de immigrant?

3) mag de immigrant een bijbaan hebben gedurende de werkvisum periode? (dus de eerste 5 jaar, waarna naturalisatie en optie wordt)

4) in hoeverre komen niet-IT werkzaamheden in aanmerking voor zo een visum? (Bijvoorbeeld voor vertaalwerk om elders klanten te kunnen benaderen)

5) moet een werk immigrant vooraf taaltrainingen volgen of mag de taal hier in NL geleerd worden?

 

alvast bedankt voor de input/antwoorden, ik kon op de IND site onvoldoende informatie vinden en mijn boekhouder had er te weinig ervaring mee om advies te geven.

 

met vriendelijke groet,

 

Ran_Dom

 

aangepast door Ran_Dom
Typo
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
31 minuten geleden, Ran_Dom zei:

2) stel het referentschap wordt toegekend, welke eisen worden qua beloning gesteld voor de immigrant?

Voor kennismigranten gelden vanaf 1 januari 2023 de volgende minimum bruto looncriteria per maand exclusief 8% vakantiegeld:

  1. Kennismigranten jonger dan 30 jaar: €3.672 (2022: € 3.549)
  2. Kennismigranten van 30 jaar en ouder: €5.008 (2022: € 4.840)
  3. Recent in Nederland afgestudeerde studenten: €2.631 (2022: € 2.543).

Het minimum bruto maandlooncriterium, exclusief vakantiegeld, voor een Europese Blauwe kaart is voor 2023 gewijzigd in €5.867. in 2022 was dat € 5.670.

 

33 minuten geleden, Ran_Dom zei:

1) In hoeverre is de score lijst voor toekenning van het referentschap van te voren te toetsen? €2500 uitgeven en niet zeker weten of het toegekend wordt is als net startende ondernemer en behoorlijk bedrag.

Dat is nog niets vergeleken met de maandelijkse loonkosten.

Ik betwijfel of dat voor een sinds kort bestaande eenmanszaak in de IT wel haalbaar is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
48 minuten geleden, Ran_Dom zei:

Voor vertaalwerk is het nog maar de vraag of de kosten terugverdient worden.

Ik weet haast zeker dat vertaalwerk niet onder het begrip kennismigrant valt, temeer omdat de zwager met IT studie dat vertaalwerk ook vanuit zijn woonland kan uitvoeren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Waarom bel je IND niet met je vragen?

 

Dit zijn toch echt hele specifieke "IND onderwerpen" die zij het beste kunnen beantwoorden, lijkt mij tenminste.

(zelf alleen ervaring met Japan, maar daar is dan weer een 'vriendschapsverdrag' mee, dus dat werkt heel anders - ik heb wel in het verleden telefonisch wat kortgesloten met IND over wat zij precies wilden zien en dat ging prima, dus het kan wel.)

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Waarom bel je IND niet met je vragen?

 

Dit zijn toch echt hele specifieke "IND onderwerpen" die zij het beste kunnen beantwoorden, lijkt mij tenminste.

(zelf alleen ervaring met Japan, maar daar is dan weer een 'vriendschapsverdrag' mee, dus dat werkt heel anders - ik heb wel in het verleden telefonisch wat kortgesloten met IND over wat zij precies wilden zien en dat ging prima, dus het kan wel.)

Ik heb telefonisch contact gehad met de IND, waar ik buiten de referent kosten en het bedrag voor visum aanvraag zelf, niet wijzer geworden ben. Maar ik zal een dezer dagen het opnieuw proberen.

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Cosara zei:

Voor kennismigranten gelden vanaf 1 januari 2023 de volgende minimum bruto looncriteria per maand exclusief 8% vakantiegeld:

  1. Kennismigranten jonger dan 30 jaar: €3.672 (2022: € 3.549)
  2. Kennismigranten van 30 jaar en ouder: €5.008 (2022: € 4.840)
  3. Recent in Nederland afgestudeerde studenten: €2.631 (2022: € 2.543).

Het minimum bruto maandlooncriterium, exclusief vakantiegeld, voor een Europese Blauwe kaart is voor 2023 gewijzigd in €5.867. in 2022 was dat € 5.670.

 

Dat is nog niets vergeleken met de maandelijkse loonkosten.

Ik betwijfel of dat voor een sinds kort bestaande eenmanszaak in de IT wel haalbaar is.

Bedankt voor de salaris eisen.

 

Het maandsalaris is hoog (als kostenpost) maar wel reëel voor IT werk. Voor dat bedrag levert de werknemer ook meer omzet op. De voorbereidende kosten voor het referentschap zijn potentieel verloren als de score te laat bevonden wordt.

 

Voor vertaalwerk is het nog maar de vraag of de kosten terugverdient worden.

 

Ik denk dat ik voorlopig het werk hier aanneem, het elders laat uitvoeren en de niet-EU ondernemers voor de dienst betaal, daar houdt iedereen op dit moment meer van over.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.