• 0

Winkelruimte opzeggen en resterende voorraad via tussenverkoper/in consignatie

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Jaren heb ik met veel plezier oude meubels en woonaccessoires uit Azie geïmporteerd en verkocht. De laatste 2 jaar is het mij langzaam steeds meer tegen gaan staan (vooral het hebben van een fysieke winkel) en ik twijfel of ik nog wel door wil gaan. Ik heb fantastische tijden gehad, mooie inkoopreizen gemaakt, een aantal leuke projecten ingericht en met fantastische unieke spullen gewerkt. Ik merk echter dat ik toe ben aan iets anders, ik ben nog maar 29, dus waarom niet.

 

Ik wil het liefst iets gaan doen wat mij meer fysieke vrijheid geeft, minder locatie gebonden is. Gelukkig heb ik de laatste jaren ook aardig kunnen sparen. Ik wil in ieder geval ongeveer een jaartje gaan reizen, en tijdens deze reizen hier en daar op opdracht het een en ander gaan importeren. De ideeën zijn nog een beetje vaag, maar ik heb de tijd om deze tijdens de reis langzaam vorm te gaan geven. Reizen werkt inspirerend, mijn eerste reis heeft zelfs geleid tot de oprichting van mijn bedrijf.

 

Ik wil begin volgend jaar vertrekken. Ik zie het niet zitten om iemand in te huren om de winkel over te nemen in die tijd, daarnaast zit ik na een gedwongen verhuizing ook niet op de beste plek, en heb ik de marketing door mijn gebrek aan interesse ook aardig verwaarloosd.  Lang verhaal kort, ik wil er zelf niet veel werk meer aan hebben.

 

Ik kan natuurlijk een uitverkoop organiseren met een mooie korting, maar uit ervaring blijkt dat je altijd met een aanzienlijk deel blijft zitten. Daarom overweeg ik mijn collectie ergens in consignatie te geven. Loods5 is ook iets waar ik aan denk, maar met nog zo'n 100 m3 op voorraad en een huurprijs van 375 per m2 per jaar, plus 15% van de omzet zie ik dat niet erg winstgevend zijn. Daarnaast kan ik daar moeilijk downsizen als de collectie krimpt, je huurt namelijk gewoon een vast oppervlakte.

 

Ideaal zou zijn om mijn collectie bij een gevestigde winkel die deels soortgelijke producten verkoopt uit handen te geven. Ik heb een aantal winkels op het oog waar ik nog contact mee op wil nemen. Ik vrees wel dat het lastig wordt het gehele assortiment bij één locatie af te geven, maar we gaan het zien.

 

Wat zou een interessant percentage om aan te bieden aan deze winkels? Wat zijn mijn andere opties? Kent iemand misschien nog een vergelijkbaar concept als Loods5? Wat zijn overige zaken waar ik nog rekening mee moet houden? Of hebben jullie misschien een heel andere suggestie?

 

Al het advies is welkom.

 

Bedankt!

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, AuthenticImport zei:

Wat zijn overige zaken waar ik nog rekening mee moet houden?

Als dat van toepassing is … de opzegtermijn van het huurcontract.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-9-2023 om 16:56, DaMedia zei:

Je bedrijf verkopen is ook een optie. Dan ben je overal vanaf en kun je met iets anders opnieuw beginnen. Iemand kan dan een lopend bedrijf overnemen.

 

Met de omzet van het afgelopen jaar, en het gebrek aan aan vaste vestigingsplaats (werk altijd met tijdelijke huurcontracten) zit er niet heel veel waarde in de goodwill vrees ik. Daarnaast denk ik ook niet dat ik dit zou willen, aanzien ik mijn bedrijf eventueel wel nog wil gebruiken om in de toekomst om te zetten in een andere vorm

 

Op 29-9-2023 om 21:32, Meubelmaker zei:

Via een veiling zoals Troostwijk verkopen.

Veel collega’s in de meubelbranche doen dat bij een bedrijfs beëindiging, meestal nadat ze al een uitverkoop hebben gehouden.

 

Dat zou echt mijn allerlaatste optie zijn, maar so far heb ik betere opties open liggen.

 

Momenteel denk ik er aan een deel van mijn winkel onder te verhuren aan een andere ondernemer, voor een leuke prijs, in ruil voor bezetting van mijn eigen winkel terwijl ik weg ben. Ik heb al een kandidaat die geïnteresseerd is. Ik zal hier een ander topic over openen aangezien ik hier ook nog wat vragen over heb.

 

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.