• 0

Feitelijk stoppen met ondernemen, maar salaris voortzetten?

Goedemorgen, een niet heel acute vraag maar één voor de langere termijn. Ik verhuur mijzelf als adviseur via mijn BV aan klanten. Ik ben DGA. In mijn BV bouw ik vermogen op, dat ik (deels) op diverse manieren beheer/laat renderen. Er komt een moment dat ik besluit te stoppen met de inhoudelijk advieswerkzaamheden, en ik feitelijk stop met ondernemen. Vanaf mijn pensioenleeftijd is dat gedekt door een pensioenverzekering, maar als dat moment eerder is dan mijn pensioenleeftijd, kan ik dan de BV laten bestaan en gewoon salaris blijven uitkeren? De werkzaamheden bestaan dan alleen nog uit het voeren van een administratie en vermogensbeheer. Maar het kan zijn dat daardoor ingeteerd wordt op vermogen (niet erg), en dat levert een jaarlijks verlies voor de BV op. Is dat iets dat geaccepteerd wordt? Of zit er ergens een catch waarmee ik verplicht wordt de BV ook echt te ontbinden, en het vermogen naar privé over te halen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost Rietveld Dank voor je reactie. Dat ik in die situatie verlies ga maken lijkt me duidelijk. Hoef ik ook verder nergens mee te verrekenen w.m.b. Het gaat mij er om dat ik  eventueel eerder (voor pensioenleeftijd) wil stoppen met werken, en dat wil ik bekostigen uit het vermogen van de BV door gewoon loonbetalingen te blijven doen. Sowieso is dat iets wat moet volgens mij, als DGA, en dan nog het gebruikelijke loon ook.

 

Maar als er geen inkomsten meer zijn (behalve een beetje rendement op vermogen) maakt de BV jaar op jaar verlies. Dat is merkbaar in de liquide middelen, en dat is OK. Na pensioen wordt het dan tijd om de BV te liquideren. Vind de fiscus daar nog iets van? Of een andere organisatie?

Link naar reactie
  • 0

Of het een goed idee is, hangt af van de belasting op dat loon. Dividend is vanaf volgend jaar tot 67k belast met 24,5%. Dan zal de belasting op je loon dus lager moeten uitpakken.

 

Verder kan de fiscus er zeker een probleem mee hebben. In je loon wordt ook de arbeidskorting verrekend. Een aftrekpost op je nettoloon bedoeld voor werkenden....

 

Het loon is een beloning voor arbeid. Dividend keer je uit de reserves uit. Ik kan me voorstellen dat een inspecteur het standpunt inneemt dat loon voor niet verrichte arbeid (ipv dividend) aangemerkt moet worden als verkapt dividend

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, maar...Voor dividenduitkeringen geldt een maximale termijn toch? Ik meen 5 jaar. Als 5 jaar na het boekjaar waarin winst is gemaakt geen dividend is uitgekeerd, valt dat toch automatisch in de reserve van de BV en kan het daarna niet meer uitgekeerd worden als dividend? Dan zou de enige manier om geld van zakelijk naar prive te krijgen het opheffen van de BV zijn...

Link naar reactie
  • 0
Op 4-10-2023 om 06:55, danny8899 zei:

Er komt een moment dat ik besluit te stoppen met de inhoudelijk advieswerkzaamheden, en ik feitelijk stop met ondernemen.

Geen werk, geen loon.

 

Op 4-10-2023 om 07:01, Joost Rietveld zei:

Dividend is het woord dat je zoekt

Dat dus .

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 6-10-2023 om 09:12, Joost Rietveld zei:

Zolang je niet besluit om dividend toe te kennen, begint die vijf jaar ook niet

Aha, dus jaar op jaar toegevoegd aan de Algemene Reserves is geen probleem. Pas een ava-besluit waarin besloten wordt dividend uit te keren, laat een termijn van 5 jaar starten voor die specifieke uitkering. Heb ik inderdaad altijd verkeerd begrepen dan.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, danny8899 zei:
Op 7-10-2023 om 09:00, Cosara zei:

Geen werk, geen loon.

Nou, ik denk dat het vermogensbeheer en het voeren van administratie binnen de BV ook gewoon als werk wordt beschouwd. Of zie ik dat verkeerd?

Dat zal meestal een minimale inspanning vormen, met een dito arbeidsbeloning.

2 uur geleden, danny8899 zei:

Komt wel het urencriterium weer om de hoek kijken denk ik.

Het aantal werkzame uren is wel is wel bepalend voor de beloning, maar het urencriterium behoort tot een andere groep van ondernemingen.

 

Als de werkzaamheden van de DGA beperkt is tot het normaal vermogensbeheer van een slapende BV, dan zal de Belastingdienst van mening zijn dat er feitelijk geen sprake meer is van arbeid, waardoor het gebruikelijk loon naar nul wordt gebracht, en waardoor uitbetalingen aan privé middels dividend dienen te geschieden.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.