• 0

VOF starten in NL als Nederlander, woonachtig en belastingplichtig in het VK

Hallo,

 

Ik ben me aan het orienteren of ik samen met een Nederlandse zzp'er een VOF kan oprichten in Nederland. 

Ik ben Nederlands staatsburger, maar woonachtig in het Verenigd Koninkrijk en ook daar belastingplichtig. Ik heb hier in het VK een eenmanszaak.

 

Ik vraag me of:

- ik als in Nederland nu een VOF opricht, ik in 2 landen belasting moet gaan betalen en administratie moet bijhouden?

- ik samen met mijn andere vennoot een bankrekening mag openen in NL, als ik daar geen woonadres heb en nergens sta ingeschreven? (zij heeft wel een woonadres en KVK inschrijving in NL)

- ik als buitenland belastingplichtige extra hoge kosten maak en veel aftrekposten misloop? 

 

Ik ben dankbaar voor elk advies of inzicht die jullie me hierover kunnen verschaffen! 

 

Veel dank, Roisin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Roisin,

 

Welkom op HL!

 

Vertel is eens iets meer van hetgeen jullie gaan doen en waarom een NL VOF de voorkeur heeft. Gaan jullie alleen in NL zaken doen met Nederlandse klanten?

 

Een NL VOF is zoals dat zeggen fiscaal transparant en als jij persoonlijk vennoot wordt dan is het belastingverdrag tussen NL en het VK van toepassing én volgens mij betaal jij dan IB in het VK mits je 183 of meer daar woont en ingeschreven staat.

 

Iedere onderneming(svorm) ingeschreven in het Nederlandse KVK moet sowieso een boekhouding voeren.

 

In theorie zouden jij en je vennoot gewoon een Nederlandse bankrekening mogen openen. De praktijk is helaas wat weerbarstiger door de 'checks & balances' van de Nederlandse banken waardoor veel ondernemers uitwijken naar partijen als Wise of Revolut.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Roisin zei:

Ik heb hier in het VK een eenmanszaak.

 

Misschien is het dan handiger (makkelijker/goedkoper) om een samenwerking aan te gaan tussen twee eenmanszaken (een goede overeenkomst maken dan!). 

Dan treedt je dus niet naar buiten met een gezamenlijke naam (de VOF dus, eigenlijk ook gewoon een samenwerkingsvorm), maar werk je samen om opdrachten uit te voeren.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal, 

 

heel veel dank voor jullie reacties, heel leerzaam. Ik ga even met de Belastingdienst in gesprek, en vind de optie van een samenwerkingscontract als twee ZZP'ers ipv een VOF ook een interessant idee! 

 

Merci en hartelijke groet!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.