• 0

W7 formulier voor VS

Hallo allen, 

Ik wil een softwareapplicatie leveren aan een amerikaanse universiteit. Nu moet ik een hele trein aan formulieren invullen waaronder de W-8BEN. Daarvoor heb ik een ITIN nodig die ik moet aanvragen via het W-7 formulier. In de W-7 moet je de reden aangeven waarom je het aanvraagt: de reden is (vakje a) "to claim tax treaty benefit" en (vakje h) "Exception 2a-Compensation", ...denk ik. Bij Exception 2a hoort blijkbaar dat je ook een 8233 formulier invult, maar als ik de instructies goed lees moet dat formulier door de klant worden gecompleteerd waarna je het moet toevoegen aan de W-7 aanvraag.

 

Ik vraag me af of ik wel goed zit met wat ik denk te moeten invulllen. Stel dat je aan 100 amerikaanse klanten iets verkoopt dan zou je of 100x dit circus moeten doorlopen, of het ingevulde 8233 formulier is alleen geldig voor de eerste klant en niet voor de rest. Dat slaat dunkt me nergens op.

 

Mij vermoeden is dat ik wellicht zit in te vullen dat ik een dienst voor iemand uitvoer terwijl ik eigenlijk een product lever, en dus e.e.a. anders moet invullen.  Kan dat kloppen? Heeft iemand een idee hoe het zit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Joost Rietveld Ja, ik vraag het aan als ZZP-er. 

 

Op https://www.kvk.nl/internationaal/zakendoen-met-de-vs-dit-moet-je-weten/ staat onder W-8BEN-formulier: 

Quote

In veld 6a van het W-8BEN-formulier vul je je Nederlandse Burgerservicenummer (BSN) in. Als je geen BSN hebt, vraag je een ‘ Individual Taxpayer Identification Number (ITIN)’ aan.

Terwijl in de handleiding waaraan ze refereren (https://www.flandersinvestmentandtrade.com/export/sites/trade/files/market_studies/Handleiding W-8 BEN 1_022018.pdf) expliciet staat dat je een ITIN moet aanvragen en invullen, zonder de clausule dat het niet hoeft als je een BSN hebt. Tja...

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Theo Veenker zei:

Terwijl in de handleiding waaraan ze refereren (https://www.flandersinvestmentandtrade.com/export/sites/trade/files/market_studies/Handleiding W-8 BEN 1_022018.pdf) expliciet staat dat je een ITIN moet aanvragen en invullen, zonder de clausule dat het niet hoeft als je een BSN hebt. Tja...

die handleiding is gericht op investeerders/natuurlijke personen.

Je vult gewoon je BSN in als ondernemer

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

die handleiding is gericht op investeerders/natuurlijke personen.

Je vult gewoon je BSN in als ondernemer

Dus als ik het goed begrijp hoef ik het  W-7 formulier niet te gebruiken en kan ik volstaan met het W-8BEN formulier (met BSN en zonder ITIN).

 

Hartelijk dank voor de informatie.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.