• 0

financiering/zekerheden voor investeerders bij startend bedrijf - IJsland

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een 24-kamer lodge/guesthouse op IJsland.  Super locatie gevonden. Mooie uitzichten, 12 hectares, nog geen uurtje vanaf Reykjavik.  Mooie prijs bedongen in koopovereenkomst en de gemeente wil meewerken aan benodigde bestemmingsplanwijziging.
Ik heb hier het afgelopen jaar veel tijd en geld in gestopt om tot dit stadium te komen.  Om verder te gaan moet er kapitaal van buiten bij.  Zo'n 8 ton.  Daarmee kan de aankoop afgerond worden en het benodigde deel van het terrein bouwrijp worden gemaakt.  De vergunningen zitten daar ook bij . Bouwtekeningen en een maand of 12 project management,  zelf 2e hands pick-up truck :-).

De 1e 20K hiervan gaat een goede vriend mij lenen.  Voor de volgende 40K krijgt hij een deel van de aandelen.  Mijn idee is max.  49% van de aandelen weg te geven om vreemd vermogen aan te trekken.  Een optie is natuurlijk ook obligaties uitgeven.

Als het terrein eenmaal bouwrijp is willen we het grootste deel van de kamers verkopen onder appartementsrecht (condo-hotel constructie).

De grond komt op naam van IJslandse BV. De eigenaar daarvan wordt een NLse BV.

Hoe zet ik e.e.a. op zodat de belangen van de investeerders maximaal gedekt zijn? 

Omdat ik er op geen enkele manier financieel op vooruit ga maar pas echt winst ga zien als alles lekker draait.

Elke suggestie, opmerking, kritiek - bring it on !

Kærar kveðjur,
Þorvaldur
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Thorvald

 

Ik denk dat je tegen twee problemen aan zult lopen, nog voordat je toekomt aan de juridische structuur:

- het geld klotst niet overal meer tegen de klippen op;

- zeker niet als het onderpand in het buitenland staat, bezien vanuit de investeerder. Bij gedoe betekent dat IJslands recht.

 

Vervolgens kan diezelfde investeerder ook 7.6% op een 10-jarige staatsobligatie van IJsland krijgen. Dus jouw rendementsprognose zal daar nog eens fors boven moeten uitkomen, wil je überhaupt een beter aanbod kunnen doen aan investeerders, dan staatsobligaties.

 

De meeste kans zul je in IJsland zelf hebben om kapitaal op te halen.

 

De structuur vervolgens opzetten in het belang van investeerders, weten die investeerders vaak zelf wel. Hoogstwaarschijnlijk met een belang in een Nederlandse BV.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Dank voor feedback.   Ja, je hebt daar zeker 2 belangrijke punten al moet ik wel zeggen dat in de laatste 1.5 maand de IJslandse Krona 1.8% is gezakt t.o.v. de Euro dus die 7.6% op een obligatie is ook niet 100% waterdicht.

En ja, het profiel van de investeerder is iemand die dit een mooi project vindt, een mooie groene missie waarin herbebossing een belangrijke rol speelt (zie https://www.naturallyiceland.com/).  Dat zijn er wellicht wat minder dan diegenen die voor staatsobligaties gaan maar ze zullen er wel zijn.    Als ik op duurzaaminvesteren.nl kijk zie ik soms aanbiedingen waarvan ik denk, nou succes.

Maar 9.5-10.5% rendement gaan wij wel halen.  

Niettemin, het blijft een mooie uitdaging. Maar dat is het mooie van ondernemen nietwaar? 

Er vanuitgaande dat ik geinteresseerden vind, hoe zou je dan de oorspronkelijke vraag beantwoorden?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

Hoe is de stand met betrekking tot je duurzaam tuinbouwproject in Centraal/Zuid Amerika waar je in Januari 2022 mee bezig was? Is dat ooit van de grond gekomen?


Ik heb daarvoor wat onderzoek gedaan op de grond in Panama (op verzoek van NLse partij).  Business case bleek niet sluitend te zijn.  Betere kansen in de VS.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.