• 0

Privé laadkosten naar eenmanszaak met leaseauto

Hallo,

 

Ik lease een auto op mijn eenmanszaak (operational). De auto gebruik ik vnl zakelijk, maar ook prive. Geen km registratie dus een forfaitaire bijtelling.

 

Laden gebeurt echter aan een privé laadpaal. Hoe kunnen deze kosten naar eenmanszaak, hoe zit met BTW en aftrek?

 

Groet,

Erik, ViaMens

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost, dank voor je reply. De kosten zijn inderdaad duidelijk en kunnen op de eenmanszaak opgevoerd worden, incl BTW aftrek.

 

Waar ik meer specifiek naar zocht is of er nog een correctie op die BTW dient plaats te vinden voor het deel aan prive gebruik.

 

Gr.

Erik

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, ViaMens zei:

Waar ik meer specifiek naar zocht is of er nog een correctie op die BTW dient plaats te vinden voor het deel aan prive gebruik.

2 uur geleden, ViaMens zei:

Geen km registratie dus een forfaitaire bijtelling.

Geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt

Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank.

 

Dit betekent dat ik die 2,7% van cataloguswaarde aan BTW prive verreken bij laatste BTW aangifte 2023. Hiermee is prive gebruik van door eenmanszaak geleasede leaseauto geregeld.

 

Maar mag ik dan inderdaad alle privé gemaakte laadkosten voor deze auto opvoeren als zakelijke kosten en incl. de volledige BTW aftrek?

 

Groet,

Erik

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, ViaMens zei:

Maar mag ik dan inderdaad alle privé gemaakte laadkosten voor deze auto opvoeren als zakelijke kosten en incl. de volledige BTW aftrek?

 

Dat zijn twee verschillende zaken:

De aftrek van laadkosten zit in je IB. Dat gaat om de bedragen exclusief btw en staat los van die 2,7%. 

 

Voor de btw gebruik je de 2,7% correctie, wat tevens betekent dat je alle BTW op de laadkosten terug kunt vragen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.