• 0

Als een B.V. failliet gaat, kunnen ze dan bij mijn huis en of andere onderneming?

Beste mensen,
 

Ik ben ondernemer en ik heb een B.V. (groep) met daaronder 4 werk B.V.'s
Een B.V. wat een aantal jaren geleden de VOF was had toen al een rekening courant bij de bank, deze rekening is er nog steeds, maar de andere B.V.'s moesten ook tekenen.
Stel de B.V. met de rekening courant gaat failliet, dan kan de bank ook bij de andere B.V.'s verhaal halen. (Zo heb ik het altijd begrepen)
Maar privé kunnen ze niet mijn huis onder me wegtrekken.

 

De enige manier dat men bij mijn huis kunnen komen is wanbeleid, te laat jaar rapporten in dienen is er zo eentje toch?
Als ik ernaast nog een eenmanszaakje hebt, dan kunnen via mijn privé bezit daar toch ook bij?

 

Maar goed, wanbeleid is niet waar ik me mee bezig wil houden en wil ik ook vandaan blijven.
Als er onverhoopt iets gebeurd, orders vallen stil of iets en het bedrijf gaat failliet, dan kunnen ze toch niet bij mijn privé eigendom komen, dus ook niet bij mijn eenmanszaak (B.V. of welke constructie dan ook)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
13 minuten geleden, CGATSE zei:

te laat jaar rapporten in dienen is er zo eentje toch?

dat geeft enkel een indicatie dat het bestuur niet op orde is. Je moet voor bestuurlijke aansprakelijkheid echt zaken gedaan of nagelaten hebben - als al dan niet feitelijk bestuurder - die er (mede) de oorzaak van zijn dat de BV failliet is gegaan. Dus wegvallende omzet valt je doorgaans als bestuurder niet aan te rekenen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 30-10-2023 om 15:07, CGATSE zei:

Een B.V. wat een aantal jaren geleden de VOF was had toen al een rekening courant bij de bank, deze rekening is er nog steeds, maar de andere B.V.'s moesten ook tekenen.

Ik zou toch even nagaan wat de overeenkomst van die rekening courant op dit moment zegt. Want als je die al in je VOF tijd had, dan kan het natuurlijk wel zijn dat daar privé meegetekend is.

 

Of is er bij het overgaan naar de holding BV (en werkmaatschappijen) een nieuwe overeenkomst rekening courant aangegaan bij de bank? (en dat daar niets over privé in staat)

 

Link naar reactie
  • 0

Late reactie, sorry.

 

Het wegvallen van omzet kan ook komen door  slecht werk leveren rot gedragen naar je klanten. Dit is wan gedrag maar lijk me moeilijker aantoonbaar denk ik.

Ik neem aan als je sjoemel met je boekhouden, kasboek enzovoort en dat is aantoonbaar, dan is het toch wanbeleid? Niet dat we op omvallen staan, maar ik check even voor de zekerheid of mijn privé wel veilig is en eventueel mijn eenmanszaakje.

 

Rik · Goed punt, dit had ik niet beschreven, we zijn een nieuwe overeenkomst aangegaan.

De andere B.V.'s moesten mee tekenen waar ik niet zo blij mee was, maar aangezien het bedrag niet zo idioot hoog was denk ik dat het daarom privé niet nodig was om te tekenen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.