• 0

Foutieve aangifte btw

Hallo,

 

Afgelopen periode juli tot en met september heb ik netjes op tijd de btw aangifte gedaan. Nu op moment ben ik bezig met mijn financiële administratie en dit doe ik elke vrijdag . Nu ontdekte dat ik een een fout had gemaakt in mijn boekhoud programma want ik had te weinig ontvangen.

 

In het programma had ik de btw genoteerd van een grote uitgave. Die stond ook goed maar de andere bedragen werden alleen als min bedragen genoteerd. Dus alles werd van de grote uitgave afgetrokken ipv opgeteld.  Dit foutje had ik zelf veroorzaakt door betalen te aan te vinken ipv ontvangen.

 

In mijn programma moet je dus aangeven als je het moet betalen of moet ontvangen bij het invullen. 

 

Om de fout te corrigeren heb ik een suppletie ingevuld en opgestuurd. Omdat ik dat nu pas heb gedaan krijg ik dan nog een boete. Want het is in principe nu te laat maar omdat ik het geld gisteren pas ontvangen heb kwam ik pas vandaag de fout op het spoor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Johan

 

Via Google (boeye btw suppletie) kom je als eerste deze tekst tegen in een brochure van de fiscus:

 

Wel kunt u een verzuimboete krijgen van 5% van het btw-bedrag dat u moet betalen. U krijgt geen verzuimboete als u een vrijwillige verbetering hebt gedaan en 1 of beide van de volgende voorwaarden gelden:

–Het bedrag dat u nog moet betalen, is € 20.000 of lager.

–Het bedrag dat u nog moet betalen, is niet meer dan 10% van de btw die u hebt betaald.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie Joost.

 

Ik moet juist een bedrag terug krijgen. Waar ik dus te laag aantal had ingevuld.

 

Ik heb uit eigen overweging het formulier ingevuld en is dus vrijwilliger gegaan.

 

Nu zit ik even met de voorwaarden te knoeien. 

 

Het bedrag is wel meer dan 10% wat ik al heb ontvangen. Het gaat totaal om 35.5 procent extra van het ontvangen bedrag.

Maar ja geld die voorwaarde ook voor het ontvangen. Volgens mij alleen als je moet betalen ?

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Johan808 zei:

Ik moet juist een bedrag terug krijgen. Waar ik dus te laag aantal had ingevuld.

Was het verschil van BTW bedrag boven de €1.000 of daaronder?

 

Onder de €1.000 had je niet eens een suppletie hoeven te doen maar had je dit bij de volgende aangifte gewoon kunnen corrigeren.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/

Quote

 

Let op!

Is correctie van uw aangifte(n) nodig? En blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen? Dan mag u deze verwerken in de eerstvolgende aangifte. Verwerk de correcties in de juiste rubrieken van de aangifte. Houd er rekening mee dat u dan geen teruggaafbeschikking of naheffingsaanslag krijgt.

 

Deze correctiegrens van € 1.000 geldt niet voor correcties op de oude kleineondernemersregeling. Deze correctie doet u altijd via een suppletie.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.