• 0

Koerier ondernemer voor de belastingdienst?

(aangepast)

Hallo,

 

Sinds begin dit jaar werk ik als een zelfstandige koerier via Uber Eats. De vraag die ik heb is ben ik volgens deze constructie een ondernemer in de ogen van de belastingdienst?

 

Na het invullen van de vragenlijst op de website van de belastingdienst wordt er geconcludeerd dat ik wel een ondernemer ben voor de inkomstenbelasting.

 

Er zijn echter wel wat knelpunten waar de belastingdienst op een andere manier tegenaan zou kunnen kijken, het gaat om de volgende vragen:

 

- Besteedt u tijd of geld aan het vinden van nieuwe klanten of opdrachtgevers?

- Hebt u minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar?

- Werkt u meer dan 70% van uw gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever?

- Kunt u zelf uw tarieven of verkoopprijzen bepalen?

- Stuurt u uw factuur rechtstreeks naar de klant of opdrachtgever waarvoor u werkt?


De vraag in dit geval is of de belastingdienst Uber als mijn klant ziet of de restaurants waarvoor ik bezorg via Uber.
Hoe dit werkt is je installeert de Uber driver app en verstrekt de nodige gegevens. Na goedkeuring kun je aan de slag door online te gaan en de orders komen binnen. Je bepaalt zelf waar, wanneer en hoe je werkt. Je gebruikt je eigen spullen zoals voertuig, bezorgtas, telefoon en andere nodige accessoires. Op het moment dat er een order wordt aangeboden dan kun je direct zien hoeveel je betaald krijgt en hoeveel kilometers je moet afleggen. Je wordt dus betaald per order en je hebt de optie om de order te accepteren of te weigeren.


Tot oktober was het zo dat Uber namens jou van elk order een factuur opmaakt voor de restaurant. Daarnaast betaalde Uber zogenaamd zelf ook bonussen uit zonder facturatie. Vanaf Oktober factureert Uber namens jou naar zichzelf.

 

Ik heb volgens deze constructie dus de volledige vrijheid om als een zelfstandige koerier te werken. Daarbij heb ik ook mijn administratie bijgehouden en uiteraard de BTW aangifte gedaan. In het geval dat ik als een ondernemer gezien wordt dan brengt dat uiteraard fiscale voordelen met zich mee. Anders wordt het neem ik aan gezien als inkomsten uit overig werk.

 

Wat denken jullie hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt?

 

Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

 

aangepast door mRider
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Bij Deliveroo was het volgens mij zo dat de werknemers werden gedwongen om een zzp'er te worden. Volgens mij is dat bij Uber niet het geval geweest. Uber heeft het ook zo opgezet dat de koerier de volledige vrijheid heeft, zonder enige verplichtingen. Daarbij stuurden ze namens jou een factuur naar het restaurant waarvoor je hebt bezorgd. In de ogen van Uber brengen zij het restaurant en de koerier samen via hun app. Ik heb begrepen dat Uber nu ook (als een extra optie) gaat experimenteren met werknemers die via uitzendbureau werken. Wellicht is dit initiatief er gekomen door al het gedoe die rond Deliveroo is ontstaan.

 

In mijn geval ben ik dit gestart vanuit eigen initiatief als een zzp'er. Ik zou dit werk niet in dienstverband willen doen omdat je dan de vrijheid niet meer hebt.  De vraag in dit geval is hoe de belastingdienst hiernaar zou kijken, zouden ze mij accepteren als een ondernemer?

aangepast door mRider
Link naar reactie
  • 0

Er spelen volgens mij 2 verschillende zaken. 

 

1. Ben je de ondernemer voor de belastingdienst? Denk ik wel, je maakt omzet, hebt kosten, afschrijvingen en dergelijke. Mogelijk werk je niet genoeg voor de zelfstandigenaftrek. Je hebt veel opdrachtgevers, al worden die door Uber voor jou gefactureerd. Vergelijkbaar met Amazon die voor verkopers factureerd.

 

2. Ben je ondernemer of werknemer van Uber? Dat is meer iet wat speelt tussen belastingdienst en Uber.  Mocht je ooit als werknemer worden aangeslagen, dan mag Uber werkgeverslasten betalen.

Link naar reactie
  • 0

mRider wij kunnen jou vanaf hier geen zekerheid geven hierover. Het Deliveroo arrest zit het dichtst tegen jouw situatie aan, maar zal inderdaad niet gelijk zijn. Maar dat je dan meteen kunt zeggen dat jij wel ondernemer bent en de Deliveroos niet, is te kort door de bocht.

 

Leg het aan uber voor of aan de fiscus zelf.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tonino en Joost bedankt voor jullie feedback.

 

Volgens mij was het oordeel over Deliveroo meer bedoelt als bescherming van de werknemers die gedwongen zijn om als zelfstandige aan de slag te gaan. Betekent dat dan ook indirect dat je niet als ondernemer kunt werken via een dergelijke constructie?

 

De belangrijkste vraag in deze is voor mij wellicht welke mogelijke gevolgen kunnen er zijn als ik de inkomstenbelasting invul als ondernemer en de belastingdienst later een ander oordeel velt?
Verlies ik dan alleen het recht op de eventuele aftrekposten die ik later weer moet terugbetalen of kan ik ook een boete ontvangen?

 

Het is niet zo dat ik opzettelijk valse gegevens heb verstrekt, het is meer een kwestie van interpretatie. Want ik sta bij de KVK ingeschreven als koerier, ik houd mijn administratie bij, ik heb investeringen gedaan en ik heb veel vrijheid zonder consequenties. Ik heb in principe ook weinig contact met Uber, tenzij er iets met de app niet werkt. 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, mRider zei:

De belangrijkste vraag in deze is voor mij wellicht welke mogelijke gevolgen kunnen er zijn als ik de inkomstenbelasting invul als ondernemer en de belastingdienst later een ander oordeel velt?

 

 

Dan heb je dus een verschil in standpunten (jij: wel ondernemer, bel.dienst: niet ondernemer).

 

Zal niet snel een boete kunnen opleveren.

 

Overigens zal het ook echt het geval kunnen zijn als de bel.dienst een onderzoek over jouw 'geval' heeft ingesteld. Een boekenonderzoek, dus.

Of wanneer zij op basis van jouw aangifte zulke "vreemde dingen" zien dat zij met recht vraagtekens kunnen zetten bij jouw aangifte als ondernemer.

Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin je helemaal geen bedrijfskosten hebt (alleen "omzet") of helemaal geen activa (bezittingen), dus geen auto of bankrekening of vorderingen op je balans hebt -  dit hoewel je zegt dat je een professionele koerier bent...  

 

Dat soort dingen kunnen natuurlijk kritische vragen oproepen en als die niet goed beantwoord worden, dan zou men wel van je aangifte kunnen afwijken.

 

En dan zou men dus kunnen vinden dat je geen recht hebt op ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek enz.

 

Maar een boete kan ik mij moeilijk voorstellen in deze situatie. Hoewel je natuurlijk nooit weet wat iemand in zijn hoofd kan halen soms.

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, mRider zei:

Volgens mij was het oordeel over Deliveroo meer bedoelt als bescherming van de werknemers die gedwongen zijn om als zelfstandige aan de slag te gaan. Betekent dat dan ook indirect dat je niet als ondernemer kunt werken via een dergelijke constructie?

Dat eerste klopt, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die zich ondernemer noemt en zo gezien wil worden, dat ook is. De uitspraak van de Hoge Raad werkt twee kanten op: zowel Deliveroo als de rijders moeten zich eraan houden. Ook als er rijders tussen zaten die wel als ondernemer wilde werken voor Deliveroo.

 

Of dat in jouw geval ook zo is, valt vanaf hier niet te zeggen. Je kunt het dus voorleggen aan de Belastingdienst of bij Uber vragen welke garanties zijn jou kunnen geven dat je als zelfstandige werkt voor ze 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.