• 0

Tips om problemen wegens scheiding te voorkomen

(aangepast)

Recent ben ik dankzij Norbert Bakker benaderd door BNR of ik mee zou willen werken aan een podcast voor ondernemers over kritieke momenten in je leven en welk effect die op je bedrijf kunnen hebben, zodat je door daar al rekening mee te houden niet onnodig nog meer problemen voor je bedrijf zal krijgen. Van faillissement tot geen opvolger tot ernstige ziekte tot, in mijn geval van toepassing, echtscheiding.

 

Het afgelopen jaar zat ik daar zo middenin dat ik meteen veel tips verzameld had je bedrijf goed te laten draaien als je in echtscheiding ben beland en wat daar allemaal bij komt kijken, terwijl de podcast natuurlijk vooral bedoeld is om je te waarschuwen, niet voor als het al zover is. :smile: Graag deel ik mijn tips als column.

 

Tijdens het regelen van de scheiding:

Onderschat het niet en zorg extra goed voor jezelf

Allereerst, onderschat het niet, er komt heel veel bij kijken. Kijk welke bedrijfsplannen je stil kan leggen en welke taken eventuele collega’s kunnen overnemen zodat alles doordraait terwijl je meer tijd nodig hebt voor het regelen van de scheiding. Ondernemers zijn vaak goed in onderschatten en denken het allemaal snel te kunnen fixen maar hier komt toch wel veel bij kijken. Vanaf nu is je 1ste prioriteit extra goed voor jezelf zorgen en aandacht voor je eventuele kinderen. Want als je overspannen raakt ben je nog verder van huis. Tweede prioriteit is vooral continuïteit van je bedrijf. Focus meer op continuïteit / wat echt nodig is, kijk wat even kan wachten als nodig.

 

Verzamel advies

Het gaf mij gevoel van grip terugkrijgen door iedere gesprek bij mediator goed voor te bereiden. Vraag gerust om advies aan mensen om je heen. Zo nam ik contact op met de verkoopmakelaar van vele jaren geleden om vragen te kunnen stellen over de waardebepaling. Tijdens onderhandelen scheiding scheelt het als een vriend die erbuiten staat mee kan denken zodat je niet door emotie laat sturen.

 

Vraag eventueel je accountant of hij een mediator als klant heeft die hij zou aanraden, scheelt weer tijd in het kiezen van welke mediator voor het begeleiden van de scheiding.

 

Focus op de lange termijn

Deze tip kreeg ik van mijn accountant en die kwam vaak van pas.

Enerzijds dat dit een tijdelijk probleem is . Anderzijds dat je contact met ex beter goed kan houden omdat je als er kinderen zijn altijd contact zal hebben. Betaal beter wat meer voor uitkopen zodat het snel klaar is dan risico nemen dat het uitloopt tot vechtscheiding wat alleen maar nog meer geld en energie kost. Het kan frustreren dat je extra geld moet geven wegens keuze van de ander, je kan het ook zien als extra geld om extra snel je rust terug te krijgen.

 

En andere focus op de lange termijn als je nog middenin heftige onderhandeling zit: over half jaar zal alles weer heel anders zijn. This too shall pass.

 

Focus ook op wat je belangrijk vindt: probeer meer verstand te volgen zodat je grip hebt dan door emotie controle kwijt te raken.

 

Zorg voor een uitlaatklep bij iemand die helemaal buiten de scheiding staat

Het helpt veel je frustratie en boosheid bij iemand kwijt te kunnen die helemaal buiten de scheiding staat en dus wat je ook zegt, het geen negatieve gevolgen zal hebben. Iemand die erbuiten staat kan het veel makkelijker loslaten dan bijvoorbeeld je eigen ouders. Vaak hebben zij ook een andere, frisse blik wat jou ook weer nieuwe inzichten kan geven. Nogmaals bedankt voor je luisterende oor, @Roel J.

 

Fiscaal

Mocht je net begin het jaar naar de notaris gaan en je ex moeten uitkopen, kijk of het de moeite waard is de transactie nog net in december te doen. Dit in verband met de peildatum van je vermogen.

 

Spreek je eventuele collega’s regelmatig

Je aandacht ligt nu helemaal ergens anders wat ook mag. Probeer wel regelmatig te vragen hoe het gaat om de continuïteit te waarborgen, vooral als ze taken die ze normaal niet hadden overnemen.

 

Zodra de scheiding rond is:

Zorg nog steeds extra goed voor jezelf

Een scheiding kost veel energie en die heb je niet meteen daarna weer terug. Vaak is de scheiding regelen zoveel werk dat het echte verwerken nog moet beginnen. Luister goed naar je lichaam. Mij hielp het om werk meer te verspreiden, bijvoorbeeld einde van de week wat eerder stoppen met werken en dan ’s weekends als weer meer energie weer paar uren te werken. Geniet van de vrijheid zelf te bepalen wanneer je werkt als dat makkelijk kan.

 

Hoe beter je voor jezelf zorgt hoe beter je voor de ander en je bedrijf kan zorgen. Zorg voor extra beweging, bijvoorbeeld wandelen of naar de sportschool. Sla je frustratie van je af bij de boksles. En zorg ook voor ontspanning. Kijk weer oude tv series die je altijd aan het lachen brengen en waar je geen aandacht voor nodig heeft om het te kunnen volgen (mij heeft Friends me veel geholpen).

 

‘Het heeft tijd nodig’ is een veel gezegde uitspraak waar je in begin niets aan hebt maar het is wel waar. Zie het als van de golven of kringen op het water die uiteindelijk minder heftig worden. En vooral met kinderen zal je zeker tegen pijnlijke momenten aanlopen. Zoals Stef Bos het mooi zegt: ‘hoe dieper het donker, hoe mooier het licht’. Je geniet wel extra van goede momenten. En je stapjes vooruit gaan vaak zo geleidelijk dat je het niet eens merkt. Ik vond het fijn in agenda per dag een cijfer te geven over hoe ik me voelde, want dan kan je zien dat je jezelf steeds vaker goed ga voelen. Luister eventueel naar podcasts, bijvoorbeeld ‘Roels sofasessies’, zodat je kan leren van anderen. En plan ook veel leuks, vooral fijn als je kinderen hebt en nog moet wennen aan de stilte als ze weg zijn.

 

Kijk wat je aan je bedrijf kan doen om het nog veiliger te stellen omdat je als alleenstaande minder financiële backup zal hebben.

Kijk of je extra buffer kan sparen, kijk of je verzekeringen goed geregeld zijn.

 

Focus op het positieve

Enerzijds op waar je allemaal dankbaar voor kan zijn, focus op waar je blij mee bent en verspil geen energie aan boosheid en frustratie.

Anderzijds richt je aandacht op het positieve, bijvoorbeeld energie in bedrijf stoppen in plaats van in boosheid. Boosheid mag er wel zijn, maar zie het als emoties waar je niets mee hoeft te doen. Verzet je gedachten door leerzame boeken te lezen die je op ideeën kan brengen je bedrijf weer te laten groeien. Sinds de scheiding voelt mijn bedrijf voor mij als een goede vriend die me uit de brand heeft geholpen. Dan voelt het ook goed om te kijken wat je aan je bedrijf kan verbeteren.

aangepast door Sandra.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 3

Mooie Blog @Sandra.

 

En leuk om te merken dat ik met één doorverwijzing vier partijen/personen blij heb kunnen maken: zowel Movir als BNR reageerden razend enthousiast op mijn idee om jou te benaderen. En jijzelf bent er ook blij mee, wat je ook merkt in de podcast de Baas gaat Scheiden.

 

En die 4e persoon? Dat ben ik zelf:smiling-face:. De kracht van netwerken en  Higherlevel werd weer eens bevestigd.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.