• 0

Hoe kan je je beschermen tegen mogelijke claims? 

Hallo!

Mijn kledingmerk word in steeds meer landen verkocht. Hoe kan ik mij beschermen tegen claims?

 

1. Stel dat er een claim komt vanuit de VS. Welke wetgeving is dan leidend? Die van de VS of de Nederlandse?

2. Hoe kan je je beschermen tegen mogelijke claims? 

 

Is hier een verzekering o.i.d. voor?

Moet ik mijn wederverkopers ook een speciaal contract o.i.d. voor laten tekenen? 

 

Alvast bedankt voor jullie reactie. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste JulieS, alleereerst welkom op Higherlevel!

 

Op 12-1-2024 om 12:04, JulieS zei:

. Stel dat er een claim komt vanuit de VS. Welke wetgeving is dan leidend? Die van de VS of de Nederlandse?

 

Voor wettelijke aansprakelijkheid en aansprakelijkheid t.o.v. derden die van het land waar de schade/situatie zich voordoet, dus de VS in dat geval.

 

Bij contractuele aansprakelijkheid ten opzichte van kopers en importeurs etc. kan dat anders liggen: als iemand vanuit de VS bij jou in Nederland kleding besteld, is de contactuele aansprakelijkheid geregeld volgens de koopovereenkomst en algemene voorwaarden: daarin staat dan meestal ook welk recht van toepassing is en welke rechter bevoegd is. 

 

Op 12-1-2024 om 12:04, JulieS zei:

Hoe kan je je beschermen tegen mogelijke claims? 

 

Zorgen voor goede en veilige producten, met goede gebruiksaanwijzingen en disclaimers, en controleer/test je producten ook regelmatig zelf. 

 

Op 12-1-2024 om 12:04, JulieS zei:

Is hier een verzekering o.i.d. voor?

 

Als je zelf al het nodige gegaan hebt om claims te voorkomen, zijn de restrisico's van o.a. productaansprakelijkheid prima verzekerbaar, ook voor de Verenigde Staten.

 

Contractuele aansprakelijkheid en inbreuk op intellectuele eigendommen ligt voor kleding een stuk lastiger: in de MKB markt in Nederland vrijwel niet verzekerbaar 

 

Op 12-1-2024 om 12:04, JulieS zei:

Moet ik mijn wederverkopers ook een speciaal contract o.i.d. voor laten tekenen? 

 

Een goede resellerovereenkomst is altijd verstandig, maar je hebt neem ik aan toch al een soort koop/leveringscontact met voorwaarden met deze partijen? 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.