• 0

Hoort dit onder inventarissen?

Ik heb een (waarschijnlijk hele domme) vraag.

Ik zit in mijn boekhouding te kijken en klik in de balans op 'Inventarissen', en ik denk dat ik daar 3 verkeerde boekingen in heb staan.

 

1 boeking van 2022 betreft een aantal jaloezieën die ik toen voor mijn kantoorruimte heb aangeschaft. En 2 van vorig jaar waarvan 1 een microfoon die ik voor mijn werk gebruik, maar ook een boeking met verbruiksartikelen. Die verbruiksartikelen verkoop ik niet, maar gebruik ik voor mijn werk.

 

Ik heb het volgende stuk op de website van de KVK verkeerd geïnterpreteerd: "Een inventaris is alles wat uw bedrijf gebruikt om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld computers, bureaus, stoelen of gereedschap. Deze bedrijfsmiddelen zijn dus niet bedoeld voor de verkoop."

 

Want volgens mij moet het om iets gaan van meer dan 450 euro dat in termijnen wordt afgeschreven.

 

Het gaat in totaal om iets van 200 euro, maar ik denk dat ik dit moet corrigeren. Of mag dit wel onder inventarissen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
26 minuten geleden, sander86 zei:

Ik heb het volgende stuk op de website van de KVK verkeerd geïnterpreteerd: "Een inventaris is alles wat uw bedrijf gebruikt om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld computers, bureaus, stoelen of gereedschap. Deze bedrijfsmiddelen zijn dus niet bedoeld voor de verkoop."

Los van de definitie van wat er onder inventaris valt volgende KvK en de Belastingdienst, is het nog de vraag of het überhaupt zakelijk aftrekbaar is in jouw situatie. Voor meubilair gelden andere regels dan voor bijvoorbeeld computers. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Los van de definitie van wat er onder inventaris valt volgende KvK en de Belastingdienst, is het nog de vraag of het überhaupt zakelijk aftrekbaar is in jouw situatie. Voor meubilair gelden andere regels dan voor bijvoorbeeld computers. 


Nou de microfoon en de verbruiksartikelen waar het hier om gaat gebruik ik specifiek voor mijn werk en nergens anders voor. En de jaloezieën heb ik aangeschaft voor de kantoorruimte die ik destijds huurde. Het gaat dus niet om een kantoor aan huis. Ik heb het ook betaald met mijn zakelijke rekening dus dan moet ik het toch opnemen in mijn boekhouding?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

je mág ook bedrijfsmiddelen van < 450 euro op de balans zetten en erop afschrijven. Het is doorgaans alleen een beetje loos omdat je ze ook ineens van de winst mag afhalen.

 

 

Ik heb de boekingen van 2023 aangepast naar een winst/verlies rekening zoals het eigenlijk had gemoeten. Maar als ik de boeking van 2022 aanpas dan moet ik een correctie maken voor de inkomstenbelasting omdat die al ingediend is.

Je zegt dat het wel mag dus dan laat ik die liever zo staan. Kan ik die alsnog handmatig afschrijven? Want anders blijft dit bedrag in mijn balans staan aan de activa zijde.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.