• 0

Voorlopige VPB aanslag 2024 - Verlagen ?

Hallo,

Sinds ik mijn BV heb en de eerste keer VPB aangifte heb gedaan ,krijg ik jaarlijks rond januari een voorlopige aanslag voor het betreffende boekjaar. Ik ben gewend dat ik pas na het boekjaar belasting hoef te betalen, maar omdat ik er verder geen last van had (voldoende liquiditiet, 0% rente), heb ik het maar altijd netjes betaald. Afgelopen januari heb ik dus de aanslag over 2024 al ontvangen.

 

Vanwege ontwikkelingen in de markt, verwacht ik een lagere winst dan vorig jaar. Rond de 80k ipv 160k. Al kan de medaille ook de andere kant op gaan en kan het huidig jaar misschien weer net zo goed worden dan vorig jaar. Het is nu moeilijk te zeggen.

 

Vanuit mijn liquiditeitspositie en rente zou ik graag mijn voorlopige aanslag (flink) verlagen en liever nog; mijn VPB over tijdvak 2024 pas in 2025 betalen. Ik lees echter dat er sprake kan zijn van belastingrente 8% en dat de belastingdienst een vergrijpboete kan opleggen als je opzettelijk een te laag bedrag opgeeft in je voorlopige aanslag. 

 

Kortom, mijn vragen:

 

- Kan ik mijn voorlopige aanslag veilig verlagen van 160k naar 80k, zonder dat ik hiervoor op het matje geroepen kan worden en zelf moet bewijzen waarom het aannemelijk is dat de winst dit jaar lager gaat zijn?

- Kan ik te maken krijgen met belastingrente wanneer ik volgend jaar gewoon voor 1 april aangifte doe, deze hoger lijkt uit te vallen dan de voorlopige aanslag,  maar op tijd (voor 1 juli) betaal?

- Kan ik niet gewoon de voorlopige aanslag over het huidige boekjaar schrappen/ op 0 zetten ? Ik ben deze belasting toch pas verschuldigd aan het einde van het boekjaar ? Als IB ondernemer hoefde ik deze nooit vooruit te betalen en deed ik gewoon op tijd aangifte en betaalde daarna.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Persoonlijk laat ik dit soort schattingen over aan de belastingdienst. Dan is het hun zaak, niet de mijne...

 

Als ik zelf een kristallen bol moet gaan gebruiken, dan wordt het ineens mijn zaak. En dat wil ik niet...

 

Overigens heb je dit niet goed begrepen:

 

39 minuten geleden, Daan___ zei:

Als IB ondernemer hoefde ik deze nooit vooruit te betalen en deed ik gewoon op tijd aangifte en betaalde daarna.

 

Want er is geen verschil. Hooguit hanteert de bel.dienst in verschillende jaren verschillende benaderingen.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.