• 0

Activa-passivatransactie of geruisloze inbreng

Sinds september 2023 ben ik een zzp'er en ik wil mijn bedrijf naar een BV veranderen. Ik heb een auto (50k) op mijn balans staan en ik heb 30k in mijn bedrijf geïnvesteerd. Wat is de beste manier om over te schakelen naar een BV - Activa/Passiva of Geruisloze. Graag wil ik jullie advies met onderbouwing. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

14 minuten geleden, Newbie1972 zei:

Graag wil ik jullie advies met onderbouwing. Alvast bedankt.

Wat heb je zelf al gedaan, wat heb je gevonden, wat denk jij dat het beste is en met welke onderbouwing? Welke concrete vragen blijven er dan nog over?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil mijn initiële investering van 30.000 euro niet verliezen aan het "bedrijf", en ik geef er de voorkeur aan dat dit van de winst wordt afgetrokken of wordt gezien als een lening wanneer ik naar een BV overstap. Daarbij, omdat er een auto bij betrokken is, heeft het bedrijf waarde, waardoor ik stakingswinst moet betalen als ik kies voor activa/passiva. Ik denk dat ik bij een geruisloze overgang de 30.000 euro verlies en bij activa/passiva verlies ik ook de 30.000 euro en moet ik stakingswinst betalen. Alle informatie is gebaseerd op 30 minuten googelen. Mijn toekomstige boekhouder zegt om voor activa/passiva te gaan, terwijl anderen (bij de notaris) me adviseren om voor geruisloze overdracht te kiezen, dus ik ben radeloos en heb advies nodig.

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL. 

 

Dit:

1 uur geleden, Newbie1972 zei:

Alle informatie is gebaseerd op 30 minuten googelen.

Gaat letterlijk nergens over. Je kunt deze keuze inderdaad niet maken door even te lezen op Google. Dus goed dat je hier bent.

 

Alleen aan de informatie die je gegeven hebt, hebben we vrijwel niks. Het is veel te weinig om iets gericht over je keuzes te kunnen zeggen. Dus in algemene termen:

 

De keuze inbrengen of activa/passiva transactie maak je op basis van al dan niet aanwezige stakingswinst*. Zonder stakingswinst kun je beter voor de laatste optie kiezen. Met stakingswinst, zeker als die fors is (40k en hoger), is inbrengen doorgaans beter.

 

Of je vervolgens geruisloos of ruisend inbrengt, moet je echt bekijken op basis van de persoonlijke omstandigheden en de cijfers van je onderneming.

 

*Stakingswinst is de optelsom van stille reserves, goodwill, fiscale reserves en desinvesteringsbijtelling.

 

Een auto van 50k zal niet snel stille reserve bevatten en omdat je in 2023 gestart bent, zal er ook geen fiscale reserve zijn. Desinvesteringsbijtelling ontstaat alleen als je dan ook in 2023 investeringsaftrek genoten hebt. Resteert goodwill, hetgeen in zekere zin iets ongrijpbaars is. Wat voor werk doe je?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.