Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marieke G
Marieke G
Ik ga de auto van mijn BV verkopen aan mijzelf, privé.
Gegevens:
Cataloguswaarde = € 21.640 (bron: RDW)
BPM = € 1.270 (bron: RDW)
CO2-uitstoot = 88 gr/km (bron: RDW).
Verkoopprijs = € 6.650 (bron: koerslijst ANWB aan/verkoop particulieren)
Wanneer ik de BPM bereken o.b.v. de aanwijzingen van de belastingdienst is de BPM
- o.b.v. huidig tarief: 88 gr/km - 80 gr/km = 8 * € 76 = € 608 + € 600 = € 1.208
- o.b.v. historisch tarief 29-12-2015: 88 gr/km - 82 gr/km = 6 * € 69 = € 414 + € 667 = € 1.081
Bron1: belastingdienst
De rest-BPM bedraagt:
- o.b.v. de forfaitaire tabel: oorspronkelijke BPM - (7 jaar en 6 maanden + 6 maanden = 75% + 6*0.25% = 76.5%) (bron2: belastingdienst)
- o.b.v. afschrijving: oorspronkelijke BPM - ((€ 21.640 - € 6.650)/€ 21.640 = 69,27%)
Mijn vragen:
1. BTW wordt berekend over de verkoopprijs -/- rest-BPM. Het is dus gunstiger om een zo hoog mogelijke rest-BPM te gebruiken. Klopt dat?
2. Welke oorspronkelijke BPM mag ik gebruiken? De BPM die bij het RDW staat wordt niet genoemd door de belastingdienst (zie bron1).
Per saldo scheelt het niet heel veel, maar ik wil graag zeker weten dat ik de juiste berekeningen hanteer.
Dank alvast!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen