• 0

Onkosten BTW vrij?

Hi,

 

Voor een opdracht in de US heb ik verschillende kosten gemaakt (vliegtickets vanuit een UK bedrijf en elektronica vanuit een USA bedrijf). De elektronica blijft achter bij de opdracht in Amerika. De BTW (tax) kan ik niet terugvragen. Hoe zet ik dit op mijn factuur naar mijn NL klant? Zet ik de gemaakt onkosten (incl. US tax) op de factuur en reken hier 21% NL BTW over of zet ik dit op mijn factuur met 0% NL BTW. 

 

Dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot omzetbelasting. Voor een Nederlands klant (bedrijf) ben ik in Amerika aan het werken. De vliegtickets welke ik via een Brits bedrijf gekocht heb, heb ik voorgeschoten evenals wat apparatuur welke ik aangeschaft heb in Amerika. De apparatuur blijft in Amerika en wordt gebruikt door een volgend team. De apparatuur is dus in bezit van de klant. Op beide kosten kan ik geen BTW terugvragen. Deze kosten zou ik terugkrijgen doormiddel van een factuur. Nu heb ik een discussie met de klant. Ik wil deze kosten op mijn factuur zetten waarover ik 21% BTW reken, evenals het honorarium voor deze opdracht. Mijn klant zegt dat ik over deze kosten geen BTW moet rekenen gezien het kosten zijn en deze in het buitenland gemaakt zijn. Ik las laatst ergens iets op internet dat de Hoge Raad hier laatst een uitspraak over gedaan heeft mbt een prestatie levering. Voor het werk in de USA lever ik natuurlijk een prestatie. Horen de vliegtickets en apparatuur hier ook bij?

 

Hoe zit dit precies? 21% BTW rekenen over alles incl. de onkosten of de zijn de onkosten vrijgesteld van BTW?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je vragen even samengevoegd omdat het over hetzelfde gaat en je ook op mijn eerste antwoord niet gereageerd hebt.

 

44 minuten geleden, Krinkels zei:

Mijn klant zegt dat ik over deze kosten geen BTW moet rekenen gezien het kosten zijn en deze in het buitenland gemaakt zijn.

Mij is hier geen uitzondering van bekend. De kosten zijn noodzakelijk gemaakt voor de verrichting van de opdracht en kosten die je in dat kader doorbelast volgen het tarief van de hoofddienst.

 

Dat ze in het buitenland zijn gemaakt, is bij mijn weten niet relevant. Vraag anders je opdrachtgever op welke informatie hij zich baseert.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie Joost. Ik had een nieuw topic geopend gezien ik het gevoel had ik mijn vraag wat beter kon formuleren.

 

Zover mijn kennis gaat zou ik ook zeggen factureren met 21%. Dit is wat ik veelal ook lees op internet en wat mijn eigen accountant ook zegt. Echter, lees ik hier een bericht waarbij het op een andere manier geformuleerd wordt: https://beeldrijk.org/bibliotheek/zaken-doen/offerte-facturering-en-incasso/doorberekenen-van-kosten-op-een-factuur

Link naar reactie
  • 0

 

Onzin!

Dat heet formeel "doorlopende posten". Dat zijn kosten die jij maakt "op naam en voor rekening" van de klant. Voorbeeld:

 

Een autodealer vraagt een kenteken aan voor de auto van een klant. Dat doet hij op de naam van de koper (kentekenhouder).

 

Of: een rijschoolhouder vraag een CBR examen aan voor een leerling. Dat doet hij op naam van de leerling, want die moet examen afleggen.

 

Over dat soort dingen hoef je geen BTW te berekenen.

 

Maar je kan toch moeilijk beweren dat jij een vliegticket koopt op iemand anders zijn naam? Staat toch op jouw naam, als reiziger.

 

Overigens zou het jouw klant niets uit moeten maken, want die vraagt toch de BTW gewoon terug (neem ik aan).

 

Je klant gedraagt zich als een werkgever i.p.v. een opdrachtgever. Dat is eigenlijk 'foute boel'. 

Hoop voor jullie dat de belastingdienst dat niet zo zien...

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Shoptillyoudrop

 

ik begrijp wat u bedoelt met doorlopende post. Dit heb ik zelf al uitgezocht. Echter is het voor een doorlopende post noodzakelijk dat mijn opdrachtgever een rechtsverhouding heeft met de derde partij. Dat hebben we niet. 
 

Gaat het verhaal van declareren niet op? Opzich klinkt dit voor mij prima. Ik heb bewaar de bonnen van de apparatuur en vliegtickets in mijn administratie welke in mindering word gebracht over mijn omzet bij de IB en stuur simpelweg een tikkie van de gemaakte kosten naar mijn opdrachtgever welke (in tegenstelling tot een factuur) niet gezien word als omzet. Wat dus fiscaal beter is voor mij

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Krinkels zei:

Dat hebben we niet. 

 

Dat schrijf ik toch ook. Het feit dat jij een vliegticket koopt heeft niets met de opdrachtgever te maken (behalve dat je dat kennelijk moet doen om de opdracht uit te kunnen voeren dan...).

 

21 minuten geleden, Krinkels zei:

Gaat het verhaal van declareren niet op?

 

Declareren doe je bij je werkgever. Een ondernemer factureert (met BTW, wanneer hij/zij BTW-plichtig is en er geen wettelijke vrijstelling is - zoals in dit geval dus).

 

Overigens is dit gewoon omzet...

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bij een doorlopende post betaal jij iets uit naam van je opdrachtgever. Dus de apparatuur die in de VS achterblijft, hád een doorlopende post kunnen zijn, als de onderneming in de VS de opdrachtgever was en jou verzocht had om door apparatuur aan te schaffen tbv hen.

 

Laat ajb de term "declareren zonder btw" varen. In de wet omzetbelasting is geen artikel over "declareren" en al helemaal niet zonder btw.

 

Jij handelt als ondernemer. Jij levert aan een NL onderneming een dienst. Daar maak je kosten voor. Die kosten zijn noodzakelijk om de hoofddienst te kunnen uitvoeren. Daarom volgen die kosten het tarief van de hoofddienst.

 

Hooguit kan het gaan om een van deze diensten, waarbij het BTW tarief van de VS geldt:

Quote

 

- diensten die te maken hebben met onroerende zaken

- diensten die te maken hebben met het verlenen van toegang tot evenementen op het gebied van cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs

- verhuur van een vervoermiddel voor korte periodes

- personenvervoer

- restaurant- of cateringdiensten

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.