• 0

BV Oprichten als Nederlandse US-Person: waar moet ik rekening mee houden?

Beste Forum-leden,  

 

Zoals de titel aangeeft, wil ik graag binnenkort een BV oprichten voor een nieuwe onderneming. Dit doe ik met 3 andere Nederlanders, en zou dit in principe vrij eenvoudig moeten zijn. Alleen heb ik dubbele nationaliteit (NL en VS) waardoor ik ook belastingplichtig ben aan de IRS. 

 

In het algemeen hoeft er geen dubbele belasting betaald te worden, alleen is het voor mij onduidelijk in hoeverre dat geldt voor aandelen in een BV en inkomen dat daar vanuit komt. De beruchte "IRS Form 5471" wordt op belasting advies websites vaak benoemd, maar ik kan weinig details vinden over hoeveel er uiteindelijk echt betaald moet worden aan de IRS. Om deze reden vraag ik me af hoe verstandig het is om aan een BV te beginnen. 

 

Hebben jullie hier ervaring mee? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, Luigi- zei:

Om deze reden vraag ik me af hoe verstandig het is om aan een BV te beginnen. 

 

Er is een verdrag natuurlijk, dus in principe moet er geen dubbele belastingen zijn.

 

Ik had een klant die - na zo'n 30 jaar woonachtig in NL te zijn - enkele jaren geleden zo gek werd van al dat "IRS-gedoe" (vragen, formulieren etc.) dat zij haar US paspoort inleverde en Nederlandse werd. 

Zij had overigens een eenmanszaak, dus geen B.V. 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dat het een hoop gedoe is dat merk ik nu al, maar m'n US-staatsburgerschap opzeggen zie ik als geen optie. 

 

Ik probeer vooral een beeld te krijgen wat de financiële gevolgen precies zijn. Dan kan is de overweging meer helder.

 

Bijvoorbeeld, iets meer concretere vragen:

1. Word een BV gezien door de IRS als een "foreign corporation", zodat aandeelhouders (als ik) in aanmerking komen met de "IRS Form 5471"?

2. Zijn er belastingvrijstellingen in Nederland m.b.t. een BV dat niet als vrijstelling wordt gezien door de IRS, en daarom daar wel belast wordt?

3. Lijdt het rapporteren van financiële gegevens aan de IRS ook daadwerkelijk tot (extra) belasting dat aan de VS betaald wordt? Of wil de VS alleen op de hoogte gehouden worden. 

4. Is er een minimum omzet/winst nodig van een BV voordat de IRS echt belasting gaat rekenen?

 

De 3e vraag is nu vooral van belang omdat onze BV nog in de startfase zit en weinig omzet maakt.

Link naar reactie
  • 0

De VS verplicht banken internationaal min of meer dat zij alle gegevens doorgeven van mensen die (ook) de Amerikaanse nationaliteit hebben.  Veel banken hebben daar geen zin in, en proberen daarom die mensen niet als klant te hebben. Mogelijk dat je daar met je BV ook in aanraking komt, dat er ook banken zijn die je geen rekening willen verschaffen enkel vanwege de Amerikaanse nationaliteit.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.