• 0

Is afdrachtvermindering WBSO een toevoeging aan het resultaat?

Hoewel de belastingdienst zelf aangeeft dat de afdrachtvermindering S&O onbelast is, dus een liquiditeitsvoordeel, zie ik tegenstrijdige meningen hierover.

De geldbesparing is volgens sommigen wel en anderen niet belast. Voor mij is het van belang omdat het in de jaarcijfers van een bv moet worden opgenomen. 

Kan iemand mij met onderbouwing (fiscaal) vertellen hoe je dit in de boekhouding (en daarmee in de jaarrekening) moet verwerken?

Ter illustratie, de posten van de loonjournaalpost op jaarbasis:

loonkosten werkgever 57.878 debet

afdrachtvermindering S&O 15.260 debet

totaal debet 73.138

vakantiegeldreservering 4.032 credit

te betalen nettoloon 32.493 credit

te betalen loonheffingen 21.353 credit

afdrachtvermindering S&O 15.260 credit

totaal credit 73.138

De laatste regel lijkt naar een resultatenrekening te verwijzen, dus S&O 15.260 credit. De salarisverwerker kan of wil daar geen uitsluitsel over geven, 'wij verwerken alleen maar, vraag het aan een boekhouder' is hun reactie.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Klinkt als een "klantvraag": 

 

3 uur geleden, LW-RDU zei:

(...) omdat het in de jaarcijfers van een bv moet worden opgenomen. 

 

 

Maar ja...

 

Uiteraard is dit een opbrengst (liever gezegd: negatieve kosten) want eerst haal je het van het te betalen loon eraf (zijnde loonheffingen) en vervolgens betaal je het niet door richting de staat. Want je 'mag het houden' omdat het een "soort (loonkosten)subsidie" is.

En dus wordt de winst hoger. Althans commercieel gezien en ik kan mij niet heugen dat er een fiscale aftrekpost is in de VPB aangifte om dit fiscaal buiten beschouwing te laten.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Hoi STYD,

Het is inderdaad een vraag van een klant van mijn kantoortje, is dat niet toegestaan op dit forum?

Maar goed, uit allerlei bronnen krijg ik overwegend bevestigende berichten, dus wel belast.

De strekking komt neer op wat jij ook al zegt, kostenvermindering is belast.

Bedankt voor je respons!

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, LW-RDU zei:

Het is inderdaad een vraag van een klant van mijn kantoortje, is dat niet toegestaan op dit forum?

 

Mod comment: zie onze forumregels. Klantvragen zijn inderdaad, helaas voor jou, niet toegestaan. Dit topic gaat daarom op slot. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.