• 0

Oprichting BV geruisloze inbreng met terugwerkende kracht, grote (rc)schuld?

Beste allen,

 

Ik heb mijn eenmanszaak eind vorig jaar omgezet naar een B.V. (december 2023) d.m.v. een geruisloze inbreng, en met terugwerkende kracht, dus vanaf  1-1-2023.

 

Nu wilde ik 2023 boekjaar afsluiten echter zit ik met het volgende, ik heb vorig jaar de volgende (privé) uitgaves gedaan:

  • 55.000 naar de belastingdienst (definitieve inkomstenbelasting 2022)
  • 3100 naar belastingdienst (definitieve aanslag Zvw 2022)
  • 3600 naar belastingdienst (voorlopige aanslag Zvw 2023)
  • 110.000 naar privérekening (waarvan 55.000 voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2023)

 

De verkrijgingsprijs is vastgesteld op laten we zeggen 70.000, en dit heb ik geboekt op 'gestort kapitaal'.

DGA salaris voor 2023 was vastgesteld op 51.000, dus heb ik privé opnames t/m 51.000 geboekt als loon.
Als ik het goed begrijp moet ik in de IB aangifte 51.000 aangeven in box 1, inkomsten uit overig werk.

 

Om mijn boekjaar voor 2023 te sluiten moet ik in mijn boekhoudprogramma alle overgebleven privé opnamen omzetten naar rekening courant. 

Maar als dit klopt, dan is het dus zo dat het totaal van het bovenstaande bedrag (~170.000), hiervan 51.000 af mag trekken. En de rest eigenlijk een schuld is van mij naar de B.V?  Met name de betaling van de definitieve aanslag inkomstenbelasting van 2022 vind ik vreemd dat dit zal behoren tot de rekening courant.

 

Kan iemand me duidelijk uitleggen wat de situatie is en hoe dit geboekt moet worden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom en tja, het lijkt inderdaad helaas het geval te zijn. Het was fijn geweest als de betrokken adviseur je hier op had voorbereid en ook ervoor had gezorgd dat die 55k voor de IB 2022 niet omgezet was in aandelenkapitaal, maar gebruikt had kunnen worden als schuld van de BV aan jou om de aanslag IB 2022 mee te kunnen voldoen. Kennelijk is dat niet goed verwerkt in de inbrengstukken. Het zou ook kunnen dat dat wel voorzien is op de inbrengbalansen, maar dat jij daar nog geen kennis van hebt genomen. Kom je iets tegen in de stukken onder de noemer "creditering IB schulden"? 

 

Wat ik daarnaast zie, is een teruggave op de IB 2023. Je hebt nu veel te veel vooruit betaald (55k betaald op 51k inkomen).

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, hhk1907 zei:

DGA salaris voor 2023 was vastgesteld op 51.000, dus heb ik privé opnames t/m 51.000 geboekt als loon.


Dit klinkt als bruto salaris opgenomen, 
ben je je wel bewust dat de bv een loonadministratie moet voeren en maandelijks loonbelasting moet betalen over het loon.
 

Dus net als een werkgever de werknemer een loonstrook uitrijkt. de belasting inhoud en netto loon uitbetaald. 
 

De belastingdienst zal het dga loon bepalen op basis van de aangifte loonbelasting. 
 

bij het ontbreken zou er dus geen loon uitgekeerd zijn en is die 51.000 dus ook gewoon een rc schuld. 
 

ik hoop dat ik dit stukje verkeerd begrijp. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Paul

 

Dat is inderdaad een uitzondering. Dit is de zogenaamde voorbeloning. De vergoeding voor arbeid tussen de fiscale inbrengdatum van 1-1 en de feitelijke oprichtingsdatum. Dat gaat buiten de loonadministratie om, omdat de BV gedurende die periode formeel niet bestaat en dus ook geen dienstbetrekking kan aangaan, terwijl de ondernemer fiscaal ook al geen eenmanszaak meer heeft

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Welkom en tja, het lijkt inderdaad helaas het geval te zijn. Het was fijn geweest als de betrokken adviseur je hier op had voorbereid en ook ervoor had gezorgd dat die 55k voor de IB 2022 niet omgezet was in aandelenkapitaal, maar gebruikt had kunnen worden als schuld van de BV aan jou om de aanslag IB 2022 mee te kunnen voldoen. Kennelijk is dat niet goed verwerkt in de inbrengstukken. Het zou ook kunnen dat dat wel voorzien is op de inbrengbalansen, maar dat jij daar nog geen kennis van hebt genomen. Kom je iets tegen in de stukken onder de noemer "creditering IB schulden"? 

 

Wat ik daarnaast zie, is een teruggave op de IB 2023. Je hebt nu veel te veel vooruit betaald (55k betaald op 51k inkomen).

 

 

Dakjewel Joost. Ik heb in de inbrengbeschrijving gekeken, dit is wat ik tegenkwam. Hierin staat wel regel met 'creditering aandeelhouder'. Maar was dit puur om de verkrijgingsprijs te bepalen? Of is dit juist het stukje waaruit blijkt dat de bv schuld heeft aan mij?

 

En het klopt inderdaad dat ik nog wat terugkrijg van de IB, maar dat is in het niets in vergelijking met mijn schuld aan de bv.

 

Activa    
goodwill xx  
overig xx  
liquide middelen xx  
totaal activa   xx
Passiva    
creditering aandeelhouder 54500  
latentie xx  
overige schulden xx  
totaal passiva   xx
Ingbrengwaarde               xx

Verkrijgingsprijs

(geplaatst en gestort aandelenkapitaal)

  60000

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.