• 0

Aansprakelijkheid persoonlijke holding

Beste lezers,

 

Ik zit met een prangende vraag. Op dit moment kan ik mij inkopen in het bedrijf waar ik werk. Ik ben er op dit moment directeur en het gaat om van oorsprong een familiebedrijf. Het bedrag waarmee ik mij kan inkopen kan ik lenen van de familie. Die lening en de aandelen (10%) wil ik dan op een persoonlijke holding zetten. Zelf blijft ik dan werknemer op papier.

 

Nu is mijn vraag, het risico dat er dingen mislopen is gering maar de familie heeft nog wel de besluitvorming. Hierdoor wil ik het risico zo minimaal mogelijk hebben. Het gaat voor mij om een groot bedrag (300.000 +/-) en voor de familie is dit bedrag en de overige 90% geen groot risico ivm alle investeringen .

Hoeveel risico loopt mijn gezin persoonlijk bij een lening op een persoonlijke holding?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Piet, welkom,

 

Het grootste risico is dat de onderneming niet zo winstgevend blijkt waardoor jouw holding de lening niet kan afbetalen. In het eerste geval gaat dan je holding onderuit.

 

Bij privé kom je pas uit als blijkt dat jij als bestuurder van je holding verwijtbaar hebt gehandeld of nagelaten, waardoor de holding failliet is gegaan.

 

Dat zou kunnen zijn als later blijkt dat bij het aangaan van de lening je niet goed hebt laten beoordelen of de onderneming waarin je die 10% aandelen koopt wel voldoende solvabel is en of de waarde voor die aandelen klopt. Immers de koopsom en aflossingen zijn direct afhankelijk van de winstgevendheid van de werk BV 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, PietBak zei:

Op dit moment kan ik mij inkopen in het bedrijf waar ik werk.

Voor de familie is het belang duidelijk: ze krijgen 300.000 euro en houden de zeggenschap. Maar wat gaat jou dit opleveren?

 

2 uur geleden, PietBak zei:

Die lening en de aandelen (10%) wil ik dan op een persoonlijke holding zetten. Zelf blijft ik dan werknemer op papier.

Je blijft dus in loondienst bij het familiebedrijf? Een waar gaat jouw holding dan de aflossing van betalen?

 

2 uur geleden, PietBak zei:

Hierdoor wil ik het risico zo minimaal mogelijk hebben. (...) Hoeveel risico loopt mijn gezin persoonlijk bij een lening op een persoonlijke holding?

Die familie wil vast ook het risico zo laag mogelijk hebben; drie ton uitlenen aan een holding die failliet kan gaan is niet niks. Let dus goed op de voorwaarden van de lening en laat de overeenkomsten beoordelen door een jurist. Het is niet ongebruikelijk dat er een persoonlijke borgstelling in een zakelijke financiering wordt opgenomen, en als je daarvoor tekent loop je alsnog persoonlijk risico.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties! Hier heb ik zeker wat aan. Om nog een antwoord te geven op jullie vragen hieronder een toevoeging.

 

Op dit moment heeft het bedrijf 0 euro schulden. De waarde wordt door de accountant bepaald aan de hand van de activa. De lening doe ik bij de familie en deze los ik af van mijn winstuitkering en dividend. Verwachting is zo'n 5 jaar.

 

Op dit moment is de familie alleen 'aandeelhouder' en draai ik het bedrijf. Voor hun is het ook erg belangrijk dat ik bij het bedrijf werkzaam blijft. Hierdoor onstaat er meer wederzijdse afhankelijkheid.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.