• 0

Lege BV opheffen door aandeelhouder 52%

(aangepast)

Hallo daar,

Ik heb een slaperige BV die al een jaar of 10 schuldenvrij is en ook leeg is. De tweede aandeelhouder is jaren geleden al teruggetreden waardoor ik alleen ben overgebleven. ik wil deze BV nu opheffen.

 

Echter vermeldt het register nog steeds twee aandeelhouders. Een voor 52% (ik) en 48% voor de ander. De tweede aandeelhouder is uitgetreden zoals gezegd (zie aanhangsel). Kan ik op basis van het bestaande register als 52% aandeelhouder eigenhandig een aandeelhoudersbesluit maken en daarmee naar KvK gaan?

 

Het lijkt me nogal vreemd dat je almachtig zou zijn vanwege een meerderheidsbelang van enkele procenten. Dit staat haaks op zo'n beetje alles waarom je samen een onderneming opzet en runt. Dit zal dus niet een route zijn om de BV te beëindigen.

 

Welke andere wegen staan open voor mij in deze ongewone situatie om zonder notariële actualisering (€€) van het register deze rechtspersoon toch af te voeren bij KvK? 

 

Bedankt alvast voor het meedenken.

 

mvg maurits

 

 

240318 -drimble-turbinetanker.pdf

aangepast door amDEwolff
typfout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
44 minuten geleden, amDEwolff zei:

Het lijkt me nogal vreemd dat je almachtig zou zijn vanwege een meerderheidsbelang van enkele procenten.

De andere persoon is zo te lezen geen bestuurder meer, maar nog wel aandeelhouder.  Wat staat er in de statuten over besluitvorming door de algemene aandeelhoudersvergadering en eventueel specifiek over de vereisten voor een besluit tot ontbinding? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ben je destijds bij de notaris geweest voor de overdracht van die aandelen?

 

Verder is de bijlage een screenshot van Drimble, niet exportvan de KVK. Drimble is niet altijd 100% up-to-date, heb je ook daadwerkelijk een uittreksel bij de KVK opgevraagd? Overigens was ik in de veronderstelling dat de KVK helemaal niet bijhield wie de aandeelhouders zijn (anders dan het UBO-register), tenzij het er maar 1 is. Wat dat betreft ben ik wel verrast als de KVK zou weergeven wie de aandeelhouders zijn en voor welk percentage.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Wat staat er in de statuten over ontbinding? 

 

Er staat onder

Artikel 27.1

Dat besluiten tot ontbinding kunnen worden genomen in aanwezigheid van tenminsten 2/3 van het geplaatste kapitaal en met een meerderheid van tenminste ¾ van de uitgebrachte stemmen.

 

Artikel 27.2

Dat indien onvoldoende kapitaal aanwezig is een nieuwe vergadering kan worden bijeengeroepen waarin ongeacht het aanwezige kapitaal met tenminste ¾ van uitgebrache stemmen de besluiten onder 27.1 alsnog kunnen worden genomen.

 

Ik kan dus beter eerst de route onder 27.1 volgen en contact opnemen met de andere aandeelhouder. En eventueel daarna de route volgen genoemd onder 27.2

 

En nog een vraag in verband met vereffening. Een aandeel van een slapende BV zonder bezittingen noch schulden (voorheen exploitatie horeca behorende bij poppodium) kan je daarvan zeggen dat de waarde 0 euro is?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Freeaqingme zei:

Ben je destijds bij de notaris geweest voor de overdracht van die aandelen?

 

Nee dat is niet gebeurd. De persoon is (weet ik nu) teruggetreden als bestuurder. 

KvK kon niet zien hoeveel aandeelhouders er in het register staan, maar wel konden ze zien dat het er meer zijn dan 1.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.