• 0

kleur website kwaliteitsproducten?

Hallo,

 

Ik heb graag uw mening over volgende onderwerp: de algemene kleur van een website. Ik ga binnekort een website maken voor ne kameraad die kwaliteitsproducten wil verkopen (hardware, TV's, enz). Maar ik weet nog altijd niet welke kleur ik het beste kan gebruiken hiervoor? Ik had grijs in gedachte... Sommige mensen raden me blauw aan ipv grijs. Ik wil een kleur hebben die het beste overkomt met "kwaliteitsproducten". Is daarom grijs goed of raden jullie mij een andere kleur aan?

 

Tnx!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

RG:

 

Heeft je kamaraad al reeds een winkel of bedrijf met een huisstijl? Indien dit het geval is, dan raad ik je aan om deze gewoon door te voeren in de site.

 

Als je helemaal van 'scratch' af de site gaat bouwen zou je het beste gewoon zakelijke kleuren kunnen gebruiken. (Dus geen gifgroen met rode letters oid. :D) En het moet ook voor je doelgroep goed leesbaar blijven.

 

Ik raad je aan in iedergeval de 'veilige' kleuren te gebruiken.

( http://www.bignosebird.com/safecol.shtml )

Groeten,

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Als je helemaal van 'scratch' af de site gaat bouwen zou je het beste gewoon zakelijke kleuren kunnen gebruiken. (Dus geen gifgroen met rode letters oid. :D) En het moet ook voor je doelgroep goed leesbaar blijven.

 

Volgens mij is dit inderdaad waar je op moet letten. Rood, blauw, groen, oranje, het maakt niet uit zolang het maar met mate is. Het moet een extra tintje geven aan de site zodat deze niet 'saai' lijkt maar niet schreeuwerig overkomen.

Link naar reactie
  • 0

je moet zeker safe kleuren gebruiken.

Groen lijkt mij uitgesloten. Een blauw / grijze tint vind ik persoonlijk het mooiste.

 

En deze kleuren hoeven helemaal niet saai te zijn. het belangrijkste is dat het rustgevend is....

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Ergo:de kleur is niet alles, maar de vaardigheden die de ontwerper inbrengt om iets met de kleur te doen tellen net zo hard mee.

 

Inderdaad.. Ik raad je ook aan om eens te googlen op usability.. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat dit erg belangrijk is. Ik heb hier een mooi boek liggen van Jokob Nielsen, hij is wel een guru op het gebied van usability.

 

Als je een beetje knap ontwerp combineert met een goede usability, dan heb je de perfecte site! ;D ;D

 

Christine:

 

Groen is inderdaad wel een leuke kleur. Dat is weer eens wat anders dan de standaard coperate-blauw ontwerpen die je veel ziet. (mijn eigen site is ook blauw overigens... 8))

Groeten,

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

In de kleurenpsychologie is blauw volgens mij de meest zakelijke kleur. Ik meen dat HP daar wel eens onderzoek naar gedaan heeft. Maar je kunt ook met andere kleuren een heel zakelijk gevoel uitstralen, ook met grijs, paars, groen en zelfs oranje. Het gaat er vooral om hoe consistent je het toepast en welke andere kleuren je erbij kiest. Ook het lettertype van de huisstijl is belangrijk.

 

Zoals al eerder gezegd: wat is de huisstijl? Is er al een logo, briefpapier enz. Dan moet je dat uiteraard als basis nemen.

 

Hou het in het algemeen bij een kleurenpalet van maximaal twee 'hoofdkleuren' en zorg dat alle andere kleuren daarvan afgeleid zijn (bijv. 50% van de blauwtint, 10% als pastelkleur enz.).

 

Voor een zakelijke uitstraling is ook de indeling van je pagina erg van belang. Hou het rustig, veel ruimte, geen drukke banners, niet te veel bewegend beeld, geen goedkope gimmicks op je site, enz.

 

Zorg ook voor een perfecte navigatie op je site.

 

Let bovendien op het taalgebruik. Spelfouten zoals op het mailformulier van Higherlevel.nl (reakties met een k??) zijn natuurlijk ook uit den boze.

 

Kortom: er zijn veel aspecten die bijdragen aan een professionele uitstraling.

 

Succes.

www.liqua.nl | websites met goede zoekmachine-ranking | vormgeving | teksten | Japanse vertalingen | Amersfoort |

Link naar reactie
  • 0

Ik had grijs in gedachte...

 

Nee, grijs is zo grijs. Dan beter wit met zilver-accenten.

 

dagdag

Christine

 

Geen grijs, wel wit met zilvertinten? Zilver spiegelt hoogstens wat kleuren die in de omgeving aanwezig zijn, maar verder heeft het alleen grijstinten...

 

Naast wit met zilver (grijs) zou ik minstens kiezen voor één extra steunkleur, anders is het al gauw erg saai. Een goed voorbeeld is dit formum, waar men rood als extra 'signaaltint' heeft gekozen. Hou het dan liefst wel bij alleen variaties (percentages) van die ene kleur, met mixen van grijs/zwart, dus alleen donkerrood, felrood, pastelrood enz., dat staat vaak het mooiste. Op dit forum heeft men sommige tekstdelen gekozen in een donkerrood (een mix van rood met donkergrijs). Dat is heel goed gekozen, zo hou je het geheel rustig.

 

Dat het ook prima met andere signaalkleuren kan, zie je bijv. bij:

- http://www.startlog.nl/

hoewel ik hier de groene tekst toch echt wat donkerder zou hebben gekozen voor de leesbaarheid. Het contrast is nu te laag in mijn ogen, je moet wel opletten voor een goede leesbaarheid. Functionaliteit moet uiteindelijk nog boven design staan, anders schiet je je doel als ontwerper voorbij!

 

Wat ook erg mooi staat, is als je dan zelfs alle foto's in dat eigen kleurenpalet van wit//grijs/zwart/rood omzet. Duotone noemen ze dat. Dat is bij een webwinkel met concrete producten natuurlijk wel wat lastiger: veel werk, en de klant wil misschien toch liefst de originele kleuren zien. Maar met duotone-foto's maak je het wel heel stijlvol.

 

Mocht je dan een derde kleur erbij willen kiezen, dan doet de 'complementaire' kleur het vaak erg goed. Bij blauw is dat oranje (met creme als pastelvariant). Let maar eens op hoe consequent en dus mooi dat bij sommige sites is doorgevoerd:

- http://www.problogger.net/

- http://www.volkskrantblog.nl/pub/blogs/index.php

- www.hotmail.com

Bij Hotmail gebruiken ze ook wel wat andere kleuren, bijv. een tintje rood in het logo en groen in het barometerbalkje. Ze doen dat heel spaarzaam en functioneel. Erg goed over nagedacht, maar dat mag je van zo'n megabedrijf ook wel verwachten.

 

Kortom: minder = meer. Beperk het aantal kleuren, dan wordt je site al snel veel mooier. Wat je wel moet beseffen: uiteindelijk blijft het ook een kwestie van smaak en hoe je het precies invult. Wat de een mooi vindt, vindt een ander juist lelijk of saai. Je kunt het nooit naar ieders smaak maken (gelukkig ook maar, dan zou iedereen dezelfde smaak hebben). Kies dus uiteindelijk vooral wat je zelf mooi vindt en waar jij je goed bij voelt. Het is tenslotte jouw webwinkel.

 

Succes!

Walter

 

 

www.liqua.nl | websites met goede zoekmachine-ranking | vormgeving | teksten | Japanse vertalingen | Amersfoort |

Link naar reactie
  • 0

achtergrond kleur wit. daarbij grijs en een steunkleur (die ook in het logo zit), lijken mij perfect. Maar zoals gezegd: het zijn niet echt de kleuren waar het om gaat, maar meer de samenstelling en het gebruik ervan.

Bekijk veel websites en maak voor jezelf wat schetsen (in photoshop) om te experimenteren.

 

Ik neem aan de je het vertrouwen van de bezoeker wil krijgen.

In dat opzicht is dit artikel ook erg boeiend: http://captology.stanford.edu/pdf/Stanford-MakovskyWebCredStudy2002-prelim.pdf

TND media --> laatste project: ReisMee
Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vormgeving, kleuren, vlakken en methodieken zijn een manier om jezelf of bedrijf een imago - lees; 'eigen uitstraling' te geven. Om hiertoe te komen is het idd. zaak om te denken wat verkoop ik (in dit geval entertainment apparatuur) en wat is de 'sfeer' die ik wil uitstralen (zakelijk, b2c, levendig, wild, rustiek etc.)

 

Aan de hand van deze keywords is het vaak gemakkelijk om een aantal kleuren te selecteren om dan vervolgens daarmee aan de gang te gaan.

 

Hoewel er hier electronische apparaten worden verkocht (zilver, grijs, blauw) is het resultaat van dit soort spul dat de 'gebruiker/klant' zich in een sfeer/ambiance bevind tijdens het kijken of luisteren naar... Dit brengt tegelijkertijd warmte en beleving met zich mee.. (geen 'dode tinten' dus) , maar een warme kleur als warm rood, oranje, geel of groen.

 

Anderzijds is het ook zaak om te durven origineel te zijn, want dit maakt altijd onderscheid! Een website met bijvoorbeel 1 (hoofd)kleur is ook goed mogelijk waar het zaak om vooral met de tussentinten en contrasten te werken. Iets waar ik zelf erg mee bezig ben http://www.txmedialab.com, hier is bijvoorbeeld goud/geel de hoofdkleur.

Link naar reactie
  • 0

Het is als ontwerper altijd handig iets te weten over zaken als kleurenleer en kleurassociaties.

 

Wat we kleurenleer noemen is het resultaat van een poging van verschillende kunstenaars/wetenschappers om tot een wetenschappelijke theorie te komen mbt. kleur- en kleurervaringen. Zeer bekend zijn o.a. de kleurenleer van Goethe en Johannes Itten.

 

Zie o.a.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Itten

http://www.zilverbank.nl/cachet/27_goethes_kleurenleer.htm

 

Een echt eenduidige theorie hebben deze pogingen nog niet opgeleverd, maar desalniettemin zijn de bevindingen interessant om te bestuderen.

 

Kleurassociaties hebben betrekking op de betekenissen die we geven aan kleuren. In de loop der tijd hebben verschillende kleuren betekenissen gekregen die te vergelijken zijn met woorden of pictogrammen. Denk hierbij bv. aan rood voor "warm" en "gevaar", groen voor "natuurvriendelijk", zwart voor "nacht" en "dood".

 

Deze associaties worden versterkt doordat ze gebruikt worden in logo's, verpakkingen, posters en andere marketing-uitingen. Zo komt bij menige bank of verzekeringsmaatschappij de kleur blauw ("transparant", "helder") terug in de huisstijl.

 

Zulke kleurassociaties kunnen overigens cultuurgebonden zijn. In ons land heeft Oranje een hele andere betekenis dan in veel andere landen.

 

Een kleur kan helpen de "betekenis" van een product te versterken. Zo past een sportwagen eerder bij rood (gevaar) of geel (actief) dan bij groen (milieu) of rose (need no comment).

 

Bij de keuze van kleuren voor een site is het dus de kunst een combinatie te vinden die zowel aansluit bij de te verkopen producten als bij de "mood" en "uitstraling" die je aan je site wilt geven. Waarbij - zoals al een paar keer is aangegeven - overdaad schaadt.

www.ezoffice.nl | professioneel webdesign voor een prettige prijs

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Kleurenleer is idd. een wetenschappelijke manier tot het rationeel lees; bedacht onderbouwen van een kleur, maar vergeet niet dat een kleur ook gevoelsmatig (sfeer,mood) om mensen inwerkt.

 

Het leuke is dat dan de kleurenleer niet echt meer 'klopt' aangezien deze cultureel afhankelijk (aangeleerd) is. Het is beter om bij de kleuren, het gevoel als uitgangspunt te nemen. Leringen over gevoel en kleuren zijn vooral in de oosterse wetenschap te ontdekken en hangen nauw samen met de innerlijke beleving (chakra's) die zo'n kleur of sfeer doen intrepeteren en communiceren.

 

zo zou je kunnen zeggen dat een kleur op 2 manieren benadert kan worden, een paar voorbeeldjes;

 

ROOD

1 gevaar,eng (bedacht)

2 vuurlijk, liefde, actie (gevoel)

 

GROEN

1 goed (bedacht)

2 leven, rust (gevoel)

 

BLAUW

1 koud, modern (bedacht)

2 orde,sereen,lucht (gevoel)

 

en zo heeft ieder kleur/schakering zijn eigen inwerking op de mens.

 

groeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.