• 0

Verrekening belasting bij uitbetaling naar privé vanuit BV

(aangepast)

Ik wil in privé gaan sparen/beleggen. Hiervoor keer ik dividend uit vanuit mijn BV. Ik wil dit een bedrag van 134K laten zijn, zodat ik 24,5% belasting betaal. Nou kom ik er niet helemaal uit, hoe ik dat nu het beste doe. Idee is 134.000 overmaken van de BV naar privé en 15% hierover (20.100) aan dividendbelasting  betalen vanuit de BV.  Volgend jaar dan nog eens 24,5% minus 15% = 9,5% * 134.000 (aanmerkelijk belang) = 12.730 bij de aangifte inkomstenbelasting betalen. 

 

Gaat dit goed zo? Of is de dividendbelasting ook onderdeel van het aanmerkelijk belang en moet ik 134.000 minus 20.100 overmaken naar privé om in de 24,5% te blijven vallen? Andere inzichten?

 

Dank

aangepast door Weereenstarter
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Ik ben ook geen expert, maar zou 134.000 minus 20.100 overmaken naar privé, en hier direct een voorlopige aanslag voor aanvragen privé.

De 15%  (20.100) van de BV (verwerken op je aangifte VPB volgend jaar, of ook) direct betalen

 

Waarom in privé beleggen en niet in de BV trouwens?

(Hetgeen veel voor en tegens heeft, en een gepuzzel is om te berekenen, met onzekere inschattingen)

aangepast door dArgent
Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, dArgent zei:

Ik ben ook geen expert, maar zou 134.000 minus 20.100 overmaken naar privé, en hier direct een voorlopige aanslag voor aanvragen privé.

De 15%  (20.100) van de BV (verwerken op je aangifte VPB volgend jaar, of ook) direct betalen

Spot on, expert!

 

37 minuten geleden, dArgent zei:

Waarom in privé beleggen en niet in de BV trouwens?

Eens. Met die 24,5% meer vermogen in de BV (uitstel box 2), maak je meer rendement dan wanneer je nu afrekent

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 7-5-2024 om 20:08, Joost Rietveld zei:

Spot on, expert!

 

Eens. Met die 24,5% meer vermogen in de BV (uitstel box 2), maak je meer rendement dan wanneer je nu afrekent

Dank. Wat nou voordeliger is (privé of in de bv sparen/beleggen) kom ik eerlijk gezegd niet echt uit. Met alle onzekerheden rondom toekomstige wetgeving ed. Voor nu dacht ik privé halen en eerst maar eens op een privé spaarrekening met een wat hogere rente. Waarom overigens nu al.een voorlopige aanslag? Ik kan dat geld beter nog even houden en sparen/beleggen toch? Of stel ik nu een hele domme vraag? :-)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Weereenstarter zei:

Met alle onzekerheden rondom toekomstige wetgeving ed. Voor nu dacht ik privé halen en eerst maar eens op een privé spaarrekening met een wat hogere rente.

Maar dan geef je wel eerst 24,5% van je beschikbare vermogen weg aan de staatsschatkist. Ik kan me niet voorstellen dat dat voordeliger uitpakt dan sparen in de BV.

 

1 uur terug, Weereenstarter zei:

Waarom overigens nu al.een voorlopige aanslag? Ik kan dat geld beter nog even houden en sparen/beleggen toch? Of stel ik nu een hele domme vraag? :-)

Terechte opmerking. Het hoeft uiteraard niet, maar we spreken uit ervaring dat veel DGA's de bij te betalen 9,5% (tarief box 2 van 24,5% min de reeds ingehouden 15% dividendbelasting) in de IB-aangifte vergeten en het jaar daarop bij het invullen ervan ineens verrast zijn dat ze nog zoveel bij moeten betalen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 7-5-2024 om 17:18, Weereenstarter zei:

Ik wil dit een bedrag van 134K laten zijn, zodat ik 24,5% belasting betaal. Nou kom ik er niet helemaal uit, hoe ik dat nu het beste doe. Idee is 134.000 overmaken van de BV naar privé en 15% hierover (20.100) aan dividendbelasting  betalen vanuit de BV.  Volgend jaar dan nog eens 24,5% minus 15% = 9,5% * 134.000 (aanmerkelijk belang) = 12.730 bij de aangifte inkomstenbelasting betalen. 

 

Zoals ik 't lees bij de belastingdienst is box 2 in 2024 over dividend tot 67K 24,5%, daarboven 33% belastingafdracht. Maar die 134K is toevallig 2x dit drempelbedrag, of is dat geen toeval ? Dus dan zou je het over 2 jaar moeten spreiden (mits dezelfde drempel/tarieven in 2025 gelden) om die 24,5% te betalen (correct me if I'm wrong).

 

Op 9-5-2024 om 12:31, Joost Rietveld zei:

Maar dan geef je wel eerst 24,5% van je beschikbare vermogen weg aan de staatsschatkist. Ik kan me niet voorstellen dat dat voordeliger uitpakt dan sparen in de BV.

 

Het is een complexe berekening:

A) in BV: meer vermogen om te laten renderen, VPB over rendement (nu 19%) en tzt het hogere bedrag tegen tarief X (24,5% - 33% of hoger) naar prive halen.

B) Naar prive halen: tegen 24,5% aftikken, het meerdere tegen 33%, en dan vermogensbelasting (0,5-2%) afhankelijk van je situatie afrekenen.

 

De stelregel die ik  op meerdere sites tegenkom is dat bij een hoger rendement het al vrij vlot toch voordeliger is om naar prive te halen. 

 

In een eigen berekening ga ik even uit van 100K naar privé halen, tegen 27,3% box2, (67K * 24,5, 33K * 33%) en vermogensbelasting 1,5% (dan is je box 3 grondslag iets meer dan 200K), vpb is 19%. Bij een rendement van 7% levert dat na 10 jaar 700eu verschil op, na 20 jaar 14K. 

 

Bij deze getallen loopt dat boven de 7% rap op, maar daaronder is het weer handiger om in de bv te laten zitten... allicht even wachten totdat nieuwe box 3 wetgeving helder is voordat je al afrekent met de fiscus..  

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.