ik heb het archief al doorgespit, maar nog geen antwoord op mijn vraag voorbij zien komen, hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Situatie:
Ik werk als adviseur en ontwerper in de ICT (chatbots en AI)
Veel Amerikaanse klanten, aansprakelijkheidsverzekering met US dekking krijg ik niet pre-paid voor elkaar, dus sinds een jaar een BV om aansprakelijkheid in te perken.
Deze constructie ging tot nu toe prima met mijn US klanten; vaak kan ik in onderling overleg en met wat wederzijdse risico-inschatting de aansprakelijkheid zondanig inperken dat we beiden akkoord zijn met het restrisico (alleen directe schade tot max bedrag van de opdracht, geen 3rd party liability of vrijwaring).
Maar nu heb ik een US prospect die in haar contract een aansprakelijkheidsverzekering verplicht stelt. Ik ben inmiddels zover dat ik voor elkaar heb gekregen dat de overeenkomst met de Ierse zustermaatschappij mag worden opgesteld, onder Iers recht en met arbitrage/rechtspraak in Ierland. Maar nu krijg ik van mijn verzekeraar toch te horen dat zij deze opdracht niet dekken om dat ik 'indirect omzet genereer in de VS'.
Mijn vraag: ik doe mijn werk in Nederland, juridisch gezien bevindt dit heel contract zich binnen Europa, en ook eventuele aansprakelijkheid wordt binnen Europa afgehandeld. Wat betekent 'indirect omzet genereren in de VS' dan in deze context, en waarom is dat reden tot uitsluiting?
Ik probeer overigens ook met deze prospect weer op basis van dialoog en risico-inschatting verder te werken, maar ik ben benieuwd naar de betekenis van deze clausule, en jullie ervaringen hiermee.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MaaikeG
MaaikeG
Hoi Higher Level,
ik heb het archief al doorgespit, maar nog geen antwoord op mijn vraag voorbij zien komen, hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Situatie:
Maar nu heb ik een US prospect die in haar contract een aansprakelijkheidsverzekering verplicht stelt. Ik ben inmiddels zover dat ik voor elkaar heb gekregen dat de overeenkomst met de Ierse zustermaatschappij mag worden opgesteld, onder Iers recht en met arbitrage/rechtspraak in Ierland. Maar nu krijg ik van mijn verzekeraar toch te horen dat zij deze opdracht niet dekken om dat ik 'indirect omzet genereer in de VS'.
Mijn vraag: ik doe mijn werk in Nederland, juridisch gezien bevindt dit heel contract zich binnen Europa, en ook eventuele aansprakelijkheid wordt binnen Europa afgehandeld. Wat betekent 'indirect omzet genereren in de VS' dan in deze context, en waarom is dat reden tot uitsluiting?
Ik probeer overigens ook met deze prospect weer op basis van dialoog en risico-inschatting verder te werken, maar ik ben benieuwd naar de betekenis van deze clausule, en jullie ervaringen hiermee.
Hartelijk dank alvast!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76613-aansprakelijkheid-geen-dekking-bij-omzet-indirect-gegenereerd-in-de-vs/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen