Ga naar inhoud

vof inbrengen in bestaande BV

Geplaatst:

monique 1969

Ik zou graag mijn VOF willen inbrengen in een bestaande BV, ik heb hierbij voorkeur voor mijn BV die al 21 jaar bestaat, wel dezelfde SBI codes voert op de KvK maar feitelijk niet meer actief is sinds 2016. Of een BV die ik 4 jaar geleden ben gestart en die nog steeds dezelfde activiteiten voert als de VOF.

Is de eerste optie toegestaan? zo niet dan de tweede optie?

Featured Replies

Geplaatst:

shoptillyoudrop

Hoe kan jij in je eentje een VOF hebben...?

Een VOF is een samenwerkingsverband tussen (meerdere) ondernemers.

Er moeten toch vennoten zijn die ook aanspraak maken op het kapitaal van deze VOF.

"What, me worry?"

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Beste Monique

De inbreng van een VOF in een bestaande BV lukt vaak niet omdat: 

De BV voorafgaand aan de inbreng (inderdaad) dezelfde activiteiten moet voeren (actief, dus optie 1 sowieso niet) als de VOF.

En

De aandelenverhouding in de BV een afspiegeling dient te zijn van de verdeling van het eigen vermogen van de vennoten van de VOF. 

Het loopt hier vaak al stuk als de andere vennoot in de VOF niet ook al aandeelhouder is in de BV. 

Je zou wel de VOF in een nieuwe structuur kunnen inbrengen en daarna een fusie kunnen doorvoeren met de reeds bestaande BV's.

Gr. Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.