Ga naar inhoud

Kleineondernemersregeling (KOR): Voor- en nadelen?

Geplaatst:

Jasper Schöpping

• Administrators

Sinds de invoering van de 'nieuwe' KOR in 2020 hoor ik verschillend van mede-ondernemers over hun positieve en negatieve ervaringen.

👨‍💼Zelf heb ik tot nu toe geen ervaring met de KOR omdat ik door mijn jaarlijkse omzet (meer dan 20.000) er nooit in aanmerking voor kwam. Nu ik echter dit jaar deels in loondienst ben gegaan en mijn omzet lager wordt, lijkt het me interessant om te overwegen. Maar is het verstandig deze te gaan gebruiken? Ik lees bijvoorbeeld (ook hier op Higherlevel) over uitdagingen met zonnepanelen in combinatie met de regeling, loondienst en de KOR , en het (niet-automatisch) stopzetten.

📈Wat zijn jullie ervaringen met de Kleineondernemersregeling? En wat zijn precies de voordelen (los van minder administratie)? En de nadelen? En meer in het algemeen, denken jullie dat het op deze manier ondernemers helpt?

Featured Replies

Geplaatst:

RubenT

• Moderator

Een belangrijke factor is natuurlijk de mogelijkheid tot het terugvragen van BTW op je inkoop. Als je veel inkoop hebt is het ongunstig dat je die BTW niet terug kan vragen, maar dat hangt dus van je business af.

Daarnaast bespreek ik vaak de prijsstelling met startende ondernemers die de KOR overwegen. In de KOR zou je een lagere prijs kunnen hanteren omdat je geen BTW hoeft te rekenen, of je kunt van een hogere marge genieten door de 'marktconforme' prijs aan te houden. Het is wel belangrijk om vooruit te kijken naar het moment waarop je uit de KOR gaat: wat kun/moet je dan met je prijs doen? Kun je het maken om de BTW bovenop je huidige prijs te doen, of prijs je dan jezelf uit de markt en moet je de BTW dus (deels) uit je eigen marge zien te betalen?

Persoonlijk vind ik de KOR vooral van toegevoegde waarde voor ondernemers die bewust klein willen blijven en dus onder de omzetgrens van €20k blijven. Dan scheelt het je permanent de nodige administratie. Voor ondernemers die de ambitie hebben om door te groeien en hopelijk zo snel mogelijk boven die omzetgrens uitkomen vind ik het vooral een uitstel van fatsoenlijke administratie voeren. In veel gevallen is het dan net zo handig om vanaf dag 1 je administratie goed op te zetten en daar wegwijs in te worden, in plaats van dat je dat opeens moet gaan uitzoeken zodra je door de omzetgrens bent gegaan.

Wel een goede ontwikkeling dat vanaf 2025 de verplichte deelname van drie jaar (m.u.v. overschrijden omzetgrens) komt te vervallen.

Geplaatst:

Jasper Schöpping

• Auteur
  • Administrators
1 uur terug, RubenT zei:

In de KOR zou je een lagere prijs kunnen hanteren omdat je geen BTW hoeft te rekenen, of je kunt van een hogere marge genieten door de 'marktconforme' prijs aan te houden.

Kijk, hier had ik nog helemaal niet aan gedacht, wat slim! Dat is sowieso iets om over na te gaan denken. Maar voor de betaler (tenzij het een stichting of vereniging is) maakt het uiteindelijk wel uit toch? Want stel ik maakt gebruik van de KOR en vraag €121, dan betalen zij dat ook daadwerkelijk. Terwijl als ik niet gebruik maak van de KOR en €121 vraag, zij uiteindelijk €21 terugkrijgen van de belastingdienst toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Geplaatst:

RubenT

• Moderator
19 minuten geleden, Jasper Schöpping zei:

Maar voor de betaler (tenzij het een stichting of vereniging is) maakt het uiteindelijk wel uit toch?

Het hangt er inderdaad vanaf of je voornamelijk particuliere of zakelijke klanten (die btw-plichtig zijn) hebt. Bij particulieren of organisaties die zijn vrijgesteld van btw (zoals stichtingen of verenigingen kunnen zijn) is het een mooie kans. Bij zakelijke klanten is het van belang dat je - op voorhand - duidelijk communiceert dat je verkoopprijs/tarief vrijgesteld is van btw, zodat ze er niet ten onrechte vanuit gaan dat er nog btw af te trekken valt.

Geplaatst:

cp1234

Goedemiddag,

Het argument van lagere prijs (concurrentiepositie) of hogere marge ('btw zelf houden middels marktconforme prijzen') gebruik ik ook altijd bij een advies voor toepassing van de KOR (ik doe de boekhouding van wat kleine ZZP'ers).

Daarnaast is mijn uitgangspunt altijd:

is het een bijverdienste en ben je enkel bezig met de operationele stromen van je onderneming? Dan is de KOR prima (vb. massagepraktijk, nagelsalon etc).

Gebruik je de onderneming voor diverse voordelen en constructies? Dan kan de KOR leiden tot onduidelijkheden en irritaties en moet je het misschien niet doen.

Des te simpeler de onderneming, des te beter de KOr zich ervoor leent.

Geplaatst:

cp1234

Product voor toepassing KOR:

Excl 100,-

Btw 21,-

Incl 121,-

De Btw-ondernemer had 100,- aan kosten. De particulier/stichting 121,-.

Ná toepassing van de KOR krijg je één prijs, zonder dat er sprake is van btw.

Elke prijs tussen de 100,- en 121,- maakt het voor de ondernemer duurder en de particulier goedkoper.

Het is dus met name aantrekkelijk wanneer je particulier levert, want die kon de BTW nooit terugvragen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.