Ga naar inhoud

Bv opheffen/ samenvoegen

Geplaatst:

ET84246

Goeiedag,

Ik heb een holding bv en 2 werkmaatschappijen. Deze laatste twee wil ik samenvoegen in 1 werkmaatschappij (alleen de naam gaat door als merknaam). Hoe kan ik dit aanpakken qua financiële overdracht? Gaat mij vooral om het eigen vermogen dat ik niet wil afrekenen met de belastingdienst als dividend uitkering. Dit mag overgeheveld worden naar de werkmaatschappij of holding. 
Tips hoe dit aan te pakken zonder gelijk m’n accountant in te schakelen? 

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

13 minuten geleden, ET84246 zei:

Goeiedag,

Ik heb een holding bv en 2 werkmaatschappijen. Deze laatste twee wil ik samenvoegen in 1 werkmaatschappij (alleen de naam gaat door als merknaam). Hoe kan ik dit aanpakken qua financiële overdracht? Gaat mij vooral om het eigen vermogen dat ik niet wil afrekenen met de belastingdienst als dividend uitkering. Dit mag overgeheveld worden naar de werkmaatschappij of holding. 
Tips hoe dit aan te pakken zonder gelijk m’n accountant in te schakelen? 

Niet.

Er zijn genoeg online stappenplannen te vinden voor een juridische fusie. Daarin zie je dat je zowel de cijfers als de notaris nodig hebt. 

Je zou ook alles uit de ene bv over kunnen dragen naar de andere, om daarna de lege bv te liquideren, maar alleen al vanwege de waardering ontkom je ook dan er niet aan je accountant in te schakelen.  

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Je zou de inhoud van de op te heffen BV kunnen overdragen aan de andere werk BV. Verkopen dus, wat op marktconforme prijzen moet (transfer pricing). Daarna de resterende winst van de op te heffen BV uitkeren als dividend aan de holding (onbelast) en de werk BV daarna opheffen. 

Ik zou dit alleen nooit doen zonder fiscalist of je accountant. Het scheelt nu wat geld, maar als later blijkt dat jij een fout hebt gemaakt, bijvoorbeeld bij transfer pricing of er blijken nog andere fiscale gevolgen te kleven aan deze actie (wellicht kleeft er goodwill aan deze transactie, zijn er nog fiscale reserves, desinvesteringsbijtelling, compensabel verlies, of verbreek je hiermee een fiscale eenheid, om maar wat te noemen), dan kan dit heel duur uitpakken.

Penny wise pound foolish, zoals de Britten zeggen

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

ET84246

• Auteur
3 uur geleden, StevenK zei:

Niet.

Er zijn genoeg online stappenplannen te vinden voor een juridische fusie. Daarin zie je dat je zowel de cijfers als de notaris nodig hebt. 

Je zou ook alles uit de ene bv over kunnen dragen naar de andere, om daarna de lege bv te liquideren, maar alleen al vanwege de waardering ontkom je ook dan er niet aan je accountant in te schakelen.  

Dank je wel. Ik had al veel online gezocht, maar kan alleen info op hoofdlijnen vinden. Geen checklists of detailleerde info welke stappen te zetten. 

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Als je googlet op "stappenplan juridische fusie" dan is er toch echt heel veel info te vinden. 

De vraag is alleen wel of je de route van een juridische fusie wel nodig hebt. Ook daarvoor is het alleen al raadzaam om je accountant en diens fiscalist te raadplegen

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.