Hallo beste mede forum gangers moderators en experts,

Graag wil ik het volgende voorleggen in hoedanigheid als DGA van een holding met 2 werkmaatschappijen,

De situatie is dat 2023 nog niet is gesloten en geen jaarrekening opgesteld, 

De vraag betreft of het nog mogelijk is om op 31 dec 2023 een dividend uitkering te verrekenen met rekening courant DGA.
Dit dividend wordt vandaag aangegeven bij de belastingdienst en vandaag dividend belasting over betaald.

In aangifte moet je invullen, wanneer het dividend beschikbaar is gesteld. Als hier 31 dev 2023 zou worden ingevuld krijg ik eventueel een boete.

Als ik dividend beschikbaar gesteld datum van vandaag invul krijg ik die boete niet omdat aangifte en betaling dan binnen maand van ter beschikbaar stellen valt.

Naar mij idee wijst dat erop dat het dus niet meer  mogelijk is de dividend uitkering in 2023 te laten vallen, zonder boete te krijgen (of een aangifte die qua datum niet klopt met werkelijke ter beschikkingstelling) 
Zie ik dat correct? De boekhouder geeft aan dat het wel mogelijk moet zijn zolang de jaarrekening 2023 niet is vastgesteld. We verschillen dus van inzicht. Ben benieuwd of iemand weet hoe dit echt in elkaar steekt.
Overigens kan in online dividend aangifte niet als ter beschikkingstellingsdatum een datum in 2023 worden ingevoerd. Wellicht heeft het ermee te maken dat de online dividend aangifte pas sinds 2024 kan, als ik het goed heb begrepen.

Alvast  zeer bedankt voor de reactie.
Dennis

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76770-dividend-nu-nog-in-2023/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 2

Beste Dennis

Dividend gaat uit van een datum waarop het ter beschikking komt, gevolgd door de verplichting om binnen 30 dagen aangifte te doen. Je kunt nu dus geen dividend meer uitkeren dat nog in 2023 belast wordt. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hallo Joost, 

helder antwoord, daar kan ik verder mee, bedankt!

1 aanvullende vraag, als het kan...

als je dividend verrekend met rekening courant DGA 
valt dat in de aangifte onder..
1) Uitkering van winst in geld
2) Uitkering van winst op een andere wijze

Groeten Dennis

• 0

Hallo Joost Rietveld of iemand anders,

Op 30-7-2024 om 09:20, Joost Rietveld zei:

Beste Dennis

Dividend gaat uit van een datum waarop het ter beschikking komt, gevolgd door de verplichting om binnen 30 dagen aangifte te doen. Je kunt nu dus geen dividend meer uitkeren dat nog in 2023 belast wordt. 

Ik geloof Joost hier direct, echter sprak ik nogmaals deze boekhouder. Deze denkt redelijk zeker te weten dat wanneer je 2023 nog niet hebt afgesloten, je er nog dividend kan uitkeren om in dat jaar mee te nemen (over dat jaar zoals hij dat noemt). Wellicht geld dat voor belasting vrijgesteld dividend maar voor belast dividend gaat vast zeker op wat Joost hier schrijft. Want belast dividend moet binnen maand aangegeven en betaald zijn.
Dus als je nu nog belastbaar dividend beschikbaar stelling in je boeken van 2023 registreert, zijn er dan niet uitsluitend twee opties van toepassing:
- je doet daar nu een te late aangifte van en accepteert een boete ( 3% van dividend vrij vors(!) )
- in je aangifte kies je een recente datum, niet in 2023 maar bijvoorbeeld vandaag, maar in je boeken zet je het wel in 2023 en doet dan dus valsheid in geschifte?
meer opties zijn er volgens mij niet?

Begrijp me overigens niet verkeerd, dit zijn niet opties waar ik voorstander van ben of die ik overweeg. Ik heb al besloten 2023 te laten voor wat het is. Maar wou toch nog even de discussie met de boekhouder beslechten op wat gefundeerde informatie.
Mijn vraag aan jullie experts is dus of mijn stelling hier klopt. 

Alvast hartelijk dank!

• 1

Je moet onderscheid maken in: 

- het besluit waarin de winst 2023 wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Dat kun je inderdaad in de jaarrekening vermelden. Dat is wat je boekhouder bedoelt.

- de datum waarop het dividend daadwerkelijk beschikbaar wordt gesteld - en dus belast wordt voor zowel de dividendbelasting als de inkomstenbelasting box 2 - aan de aandeelhouders. Daar valt niks aan te antedateren naar 2023, behalve als je dat voor 31 januari 2024 had gedaan.

Artikel 7 wet dividendbelasting:

Lid 2 Inhoudingsplichtige is de vennootschap die de opbrengst verschuldigd is.

Lid 3 De inhoudingsplichtige is verplicht de belasting in te houden op het tijdstip waarop de opbrengst ter beschikking is gesteld.

Sterker nog, mocht je overwegen om dan maar de boetes te incasseren, het kan ook niet nu alsnog in de jaarrekening ter beschikking gesteld worden. Immers, de jaarrekening is pas recent opgesteld. De fiscus zal dit altijd in 2024 belasten 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)

Hallo beste Joost, hartelijk dank voor de uitleg, dat heldert een stuk op.

Toch nog iets, ik kan me voorstellen dat je van winst reserves opgebouwd in 2023 en de ava of bava over jaarrekening 2023 prima dividend uitkering alsnog nu kunt opnemen. Nu in 2024 dan in die zin dividend beschikbaar stelt en belasting betaald. Zoals je schrijft.
Echter wat ik me dan afvraag, en wellicht had ik het beter eerder kunnen vermelden bij mijn vraag, maar het geval is dat het doel is om rc schuld van DGA aan de betreffende bv te verlagen. Als je nu pas dividend uitkeert in 2024 neem ik aan dat je niet dat nog kan meenemen in 2023 om de rc schuld in dat boekjaar nog te verlagen? Gezien dividend wel 'over' 2023 beschikbaar komt maar niet in 2023. Zie ik dat zo goed?

aangepast door Dennis wit
  • 0
Op 1-8-2024 om 17:16, Dennis wit zei:

Hallo Joost Rietveld of iemand anders,

Niet nodig … Joost doet het prima.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Niet nodig … Joost doet het prima.

Het is een ongeschreven regel op HL dat er we niet hetzelfde antwoord gaan geven waarvoor al een correct antwoord is gegeven. 

Het is wat het is. 
👍

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar