• 0

goedemiddag

ik heb sinds 2020 een eenmanszaak in de bouw, ik was toendertijd met de eerste beste boekhouder in zee gegaan die ik kon vinden zonder echt research te doen.

er was vrij weinig contact los van de facturen die om de 3 maanden werden verstuurd. rond midden 2023 liep het niet zo goed vak die ik gekozen had dus had ik een achterstand van 6 maanden(2 kwartalen) bij mijn boekhouder. ik had toen contact met mijn boekhouder opgenomen na 6 maanden wat mijn domme eigen fout was omdat het me toen pas te binnen schoot. ik was er toen achtergekomen dat hij voor een langere periode al niet mijn boekhouding op orde had los van de betalingen en hij had ook niet meegegeven over hoe lang het gaat wat al niet op orde was. ik was toen weggegaan met nog steeds niet mijn boekhouding op orde begin 2024. vanwege mijn eigen laksheid dacht ik dat ik nog tijd had om alles op orde te krijgen en alles juist op te sturen, ik zat ook rond die tijd midden in de verbouwing van mijn huis. in de tussentijd had ik dus een brief ontvangen dat ze mijn btw nummer zouden intrekken vanwege inactiviteit. ik had ook nooit geweten dat het op die manier kon. nou ben ik al een paar weken opzoek naar de juiste manier van handelen en ook na dit keer wel wat research te doen op een paar boekhouders afgestapt maar helaas nog geen reactie. wat zou de beste plan van aanpak zijn om mijn btw nummer z.s.m terug te krijgen? ik ben er nog niet mee op mijn werkgever afgestapt maar sinds ik ook een heel groot deel van de werkzaamheden draag en we elkaar allemaal persoonlijk kennen zal stoppen met de eenmanszaak ook geen optie zijn.

alle feedback en reacties zijn welkom!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76775-btw-nummer-ingetrokken-wat-te-doen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Misschien is het slim om de belastingdienst te bellen en een boekhouder iin te gaan schakelen.

Je problemen gaan denk ik nml nog veel verder, je hebt misschien wel facturen uitgeschreven met BTW terwijl je dit niet hebt aangegeven bij de belastingdienst.

Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je boekhouding.
Er rammelt wel het 1 en ander aan je verhaal, als je geen BTW aangifte doet krijg je hier een boete over van de belastingdienst, deze wordt per psot verstuurd. Dus pas na 6 maanden aan de bel trekken is wel slordig.
Ik spreek uit ervaring, ik heb een keer mijn aangifte verkeerd betaald (betalingskernmerk fout), je krijgt heel snel een brief dat je niet betaald hebt/geen aangifte heb gedaan.

Ik snap iets anders niet, je hebt het over een werkgever? Ben je dan in loondienst of bedoel je een opdrachtgever?

Wellicht is het het overwegen waard om ergens in loondienst te gaan, dan heb je al deze zorgen niet.

• 0

net met de belastindsdienst aan de telefoon geweest 

1e stap aangifte kwartaal 1,2,3 van 2023 schriftelijk opsturen,

2e stap kwartaal 1 en 3 betalen want 2 had ik dus al betaald, veel te weinig overzicht gehad op mijn eigen financien, wijze les uit geleerd, 

3e stap schriftelijk verzoek van heractivatie indienen.

nu zijn er duidelijke stappen en zal er heractivatie plaatsvinden.

ik heb deze zorgen liever als opgeven jasper.

• 0
(aangepast)

Goede instelling!

Hou er financieel nog wel even rekening mee dat er wat boetes en naheffingen zullen volgen.
Rentes zijn gelukkig niet zo hoog op dit moment.

Vergeet ook je inkomsten belasting te doen. Uitstel aanvragen kan alleen gedaan worden door een boekhouder (als ik me niet vergis)

Tot slot heb je nog 6,5 uur om je aangifte 2de kwartaal 2024 in te sturen en betalen.
Let op een u aangifte doen om er makkelijk van af te zijn, kan heel negatief uitpakken bij een controle.
En dan nog 1ste kwartaal 2024.

aangepast door Jasper S.
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, drhr12 zei:

goedemiddag

ik heb sinds 2020 een eenmanszaak in de bouw, ik was toendertijd met de eerste beste boekhouder in zee gegaan die ik kon vinden zonder echt research te doen.

Eenmanszaak in de bouw, betekent dan ook BTW verlegd, behalve naar particuliere klanten.
Maar factureer je ook naar collega bouwbedrijven waar je werkzaamheden voor doet, dan moet je de BTW verleggen.

Geen research wil natuurlijk niet zeggen je per definitie een slechte boekhouder hebt.

1 uur geleden, drhr12 zei:

ik zat ook rond die tijd midden in de verbouwing van mijn huis.

Hopelijk wel alle materialen en benodigdheden prive betaald.

Ik hoop dat je het naar behoren hebt ingevuld of in hebt laten vullen.

En je hebt idd. nog tot 00:00 om Q2 in te vullen en in te dienen en te betalen, ook de eventuele betaling dient om 00:00 ontvangen te zijn door de belastingdienst.

Succes.

aangepast door RiVe

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar