• 0

Historische administratie na overname onderneming

Beste forumleden,

Ik stel deze vraag als DGA van een kleine groep bedrijven die overweegt een eenmanszaak van een derde partij over te nemen.

Als een BV een eenmanszaak koopt, inclusief alle activa en noodzakelijke verplichtingen zoals een huurovereenkomst, dan betreft dit een vrij volledige bedrijfsovername, zelfs als het een activa-passiva transactie is.

Ik vraag me af of de BV verplicht is om, aangezien deze de onderneming overneemt, de volledige administratie over te nemen en deze te bewaren volgens de wettelijke bewaarplicht. Ik heb gelezen dat je afspraken kunt maken over wie de administratie bewaart. Mijn indruk is dat de administratie niet noodzakelijkerwijs overgenomen hoeft te worden, maar dat het wel verstandig is om hierover duidelijke afspraken te maken.

Echter, ik heb moeite om definitieve informatie hierover te vinden op internet. Vandaar mijn vraag hier.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Waarom zou je dat niet willen?!!

Als je discussie krijgt met de fiscus over een van de gekochte activa, dan wil je toch zeker zelf de factuur kunnen tonen? Zo ook geschillen van juridische aard met verhuurder, leasemij, leveranciers. Ik zou die documenten nooit achterlaten bij de verkoper. 

Overigens zul je als BV die overeenkomsten wel alsnog op naam van de BV moeten sluiten, dus je hebt al die gegevens hoe dan ook nodig. Activa/passiva transactie is niet bindend van contractpartijen van de eenmanszaak

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1
11 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Je neemt daarmee ook de verantwoordelijkheid voor de volledigheid en correctheid over, toch? Mocht je bij een controle vragen krijgen over oudere jaren die je hebt overgenomen kan ik me voorstellen dat je niet vrolijk wordt als daar blijkbaar fouten zitten.

• 1
59 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als je discussie krijgt met de fiscus over een van de gekochte activa, dan wil je toch zeker zelf de factuur kunnen tonen? Zo ook geschillen van juridische aard met verhuurder, leasemij, leveranciers. Ik zou die documenten nooit achterlaten bij de verkoper. 

Overigens zul je als BV die overeenkomsten wel alsnog op naam van de BV moeten sluiten, dus je hebt al die gegevens hoe dan ook nodig. Activa/passiva transactie is niet bindend van contractpartijen van de eenmanszaak

Ik ben het eens dat, vooral voor gekochte activa van enige waarde, het belangrijk is om de waarde te kunnen onderbouwen met (kopieën van) aankoopfacturen. Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld nog een garantieclaim wilt kunnen indienen op het object. Bij een activa-passiva transactie moeten daarom dit soort facturen worden mee overgedragen. Dit is echter iets anders dan de gehele administratie van de afgelopen 7 of 10 jaar overnemen. Als je daarvoor zou kiezen, neem ik aan dat het om een kopie van die administratie gaat, want de verkoper moet bij vragen ook nog zaken kunnen overleggen.

Hardop denkend, het betreft de administratie van een operatie die mijn BV niet heeft gevoerd. Ik nijg ernaar om die administratie bij de verkoper te laten, zolang deze niet relevant is voor de overgedragen activa en passiva.

• 2
2 uur geleden, RubenT zei:

Je neemt daarmee ook de verantwoordelijkheid voor de volledigheid en correctheid over, toch?

Nee, die verantwoordelijkheid blijft bij de belastingplichtige, dat is nog steeds de natuurlijke persoon van wie je alles gekocht hebt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar