Ik stel deze vraag als DGA van een kleine groep bedrijven die overweegt een eenmanszaak van een derde partij over te nemen.
Als een BV een eenmanszaak koopt, inclusief alle activa en noodzakelijke verplichtingen zoals een huurovereenkomst, dan betreft dit een vrij volledige bedrijfsovername, zelfs als het een activa-passiva transactie is.
Ik vraag me af of de BV verplicht is om, aangezien deze de onderneming overneemt, de volledige administratie over te nemen en deze te bewaren volgens de wettelijke bewaarplicht. Ik heb gelezen dat je afspraken kunt maken over wie de administratie bewaart. Mijn indruk is dat de administratie niet noodzakelijkerwijs overgenomen hoeft te worden, maar dat het wel verstandig is om hierover duidelijke afspraken te maken.
Echter, ik heb moeite om definitieve informatie hierover te vinden op internet. Vandaar mijn vraag hier.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Dennis wit
Dennis wit
Beste forumleden,
Ik stel deze vraag als DGA van een kleine groep bedrijven die overweegt een eenmanszaak van een derde partij over te nemen.
Als een BV een eenmanszaak koopt, inclusief alle activa en noodzakelijke verplichtingen zoals een huurovereenkomst, dan betreft dit een vrij volledige bedrijfsovername, zelfs als het een activa-passiva transactie is.
Ik vraag me af of de BV verplicht is om, aangezien deze de onderneming overneemt, de volledige administratie over te nemen en deze te bewaren volgens de wettelijke bewaarplicht. Ik heb gelezen dat je afspraken kunt maken over wie de administratie bewaart. Mijn indruk is dat de administratie niet noodzakelijkerwijs overgenomen hoeft te worden, maar dat het wel verstandig is om hierover duidelijke afspraken te maken.
Echter, ik heb moeite om definitieve informatie hierover te vinden op internet. Vandaar mijn vraag hier.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76781-historische-administratie-na-overname-onderneming/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen