(aangepast)

Beste,

Ik ben recentelijk als eenmanszaak begonnen, en heb mijn eerste klant gevonden. 
De klant in kwestie is een onderneming in the Verenigde staten (New York) die mij kort willen inhuren om een product voor hun te programmeren.
Bij het maken van een offerte & factuur liep ik er echter tegenaan dat ik niet de gebruikelijke nederlandse regels omtrend BTW kan gebruiken.

Ik kwam het W-8BEN formulier tegen wat voor buitenlandse bedrijven nodig is om te bevestigen dat ze geen belastingplichtige zijn in de Verenigde Staten.
Echter liep ik bij vraag 5 vast, ik heb namelijk geen ITIN, en weet ook niet of ik verplict ben om die aan te vragen. Zouden jullie daar wat meer licht op kunnen scheppen voor mij?

Alvast bedankt!

aangepast door thijsobsurvatory
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76850-w-8ben-formulier-vraag-i5/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 1

dag Thijs

Toelichting op W8BEN zegt over line 5

To claim certain treaty benefits, you must complete line 5 by submitting an SSN or ITIN, or line 6 by providing a foreign tax identification number (foreign TIN).

Voor zover mij bekend is er geen noodzaak om een ITIN aan te vragen, als je maar je BSN invult op regel 6

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

dag Thijs

Toelichting op W8BEN zegt over line 5

Voor zover mij bekend is er geen noodzaak om een ITIN aan te vragen, als je maar je BSN invult op regel 6

Dankjewel voor je snelle antwoord Joost! 
Als ik vragen mag, wat moet ik precies bij punt 10 invullen (Special rates and conditions)? 

• 1

Verwijzen naar artikel 15 lid 1 van het Verdrag 

Voordelen verkregen door een natuurlijke persoon die inwoner is van een van de Staten met het verrichten van persoonlijke diensten in een zelfstandige hoedanigheid zijn slechts in die Staat belastbaar, tenzij die diensten niet in die Staat worden verricht en het inkomen daaruit kan worden toegerekend aan een vast middelpunt waarover de natuurlijke persoon in de andere Staat voor het verrichten van zijn werkzaamheden geregeld beschikt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 2

Ik vul regelmatig zo'n formulier in en laat die regel leeg. Je bent namelijk geen US taxpayer. Bij regel 6a vul ik mijn BTW-nummer in. 6b en 7 kun je ook leeg laten. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0

Hoi insparcom

Nog bedankt voor je reactie, sinds je ervaring hebt met het w8 formulier dacht ik misschien dat je mij bij nog een vraag kon helpen. 
Klopt het ook dat ik deze diensten dan niet aangeef in de btw-aangifte (aangifte omzetbelasting) en wel bij de inkomstenbelasting? 
Alvast bedankt!

Thijs

• 0

Correct. Kun je ook uit dit formulier van de belastingdienst halen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021

Inderdaad telt je omzet buiten de EU wel mee voor je winst in je aangifte. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar