• 0

Aftrekken kosten buitenland 'digital nomad'

Hoi. Ik ben woonachtig in Nederland en heb daar een eenmanszaak. Ik ben wat je een digital nomad zou kunnen noemen. Ik kan overal ter wereld met een laptop mijn werk doen.

Omdat ik nu een aantal maanden ergens in het buitenland (buiten de EU) ben, wil ik graag een monitor aanschaffen. Thuis werk ik ook met een groot scherm dat 100% zakelijk is, wat mijn productiviteit zeer verbetert. Verder heb ik nog wat extra kosten omdat ik in het buitenland er soms voor kies om niet thuis te werken maar in een café. Ook maak ik daar dan extra kilometers voor. En ik heb een simkaart aangeschaft voor mijn zakelijke telefoon, zodat ik bereikbaar blijf en eventueel op het mobiele internet kan werken als de wifi ergens tegenvalt.

Kan ik deze kosten aftrekken? Ik kies er geheel om persoonlijke redenen voor om in het buitenland te gaan werken en heb hier geen werkafspraken of -verplichtingen. Ik lees bij de BD wel iets over workations, waarbij voor de aftrekbaarheid van kosten de workation wel minimaal 50% zakelijk moet zijn. Maar ik ben niet van plan reis- of verblijfskosten af te trekken, alleen kosten die ik maak om hier op een redelijke manier mijn werk te kunnen doen.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Welkom op HL Davey

Die monitor kan ik nog inkomen. Die kun je niet meeslepen op reis vanuit huis.

Kosten om in een café te werken zijn niet aftrekbaar. Dat geldt in feite voor alle kosten die je maakt omdat je persoonlijk een keuze maakt die zakelijk niet noodzakelijk is. 

De term workation is ook fiscaal helemaal niet zo zonnig als het vaak gepresenteerd wordt. Als je besluit te werken op vakantie dan komen er niet ineens allerlei kosten extra in aftrek die je normaal gesproken op vakantie privé had betaald. Je bent immers niet om zakelijke redenen naar het buitenland gegaan. 

Dat geldt ook voor redenen (niet persoonlijk aan jou gericht) als "ik kan me op Ibiza beter focussen omdat het zeewater rust geeft in mijn solarplexus". Dat zal prima zijn, maar dat is geen zakelijk motief om kosten voor reis en verblijf naar Ibiza in aftrek te brengen. Het zou anders zijn als je daar bijvoorbeeld een retraite organiseert waar klanten ook verblijven.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Grappig. We hebben een "niederlassung" in Dusseldorf. Eigen duits adres, en telefoonnummer. We komen er nauwelijks, maar de volledige kosten trekken we af. Gaat dit dan wel goed?

• 0
1 uur geleden, herman van der helm zei:

niederlassung

dat is heel iets anders dan een workation Herman ;)

Als je in een ander land een vaste inrichting hebt, dan is dat een vaste plek van waaruit je daar de onderneming runt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar