• 0

Verkoop bedrijf EU, Productie bedrijf niet-EU

Goedenmiddag leden, 

Mijn zakenpartner en ik hebben een VOF in Nederland waarmee wij product X willen verkopen. Gezien mijn zakenpartner in Servië de beschikking tot de ruimte om product Y te bewerken tot product X, en product Y voornamelijk uit Griekenland komt (wat op de route ligt als het per vrachtwagen naar NL gaat) willen wij een bedrijfshal realiseren in Servie voor tijdelijke opslag en productie.

De voornamelijkste voordelen die wij dus in Servië hebben zijn: 

- Mijn zakenpartner emigreert hierheen dus hij kan er elke seconde bij zijn.

- De productiekosten extreem laag zijn t.o.v Nederland

- Zijn familie zit in de transport dus kan hij voor een zeer schappelijke prijs transport naar NL en naar GR regelen.

- Eigen loods/productieplaats ter beschikking met lage maandelijkse lasten (alleen stroom en water)

Het proces is dus als volgt:

1: Product Y wordt ingekocht in Griekenland en gaat per (vracht)wagen naar Servië.

2: Product Y wordt in Servië bewerkt tot product X en tijdelijk opgeslagen

3: Product X wordt vanuit Servië naar Nederland getransporteerd.

4: Product X wordt in Nederland verpakt, gelabeld en opgeslagen voor verkoop.

5. Product X wordt in Nederland verkocht, en met het geld wordt product Y weer ingekocht.

Waar wij dus flink tegenaan lopen is dat Servië een niet-EU land is, dit houdt dus in dat als wij producten van de Griekse grens naar Servië vervoeren wij te maken krijgen met importheffingen, en ook als wij het van Servië naar Nederland vervoeren. Dit wordt dus eigenlijk dubbel omdat het de EU even uit gaat, en vervolgens weer in. 

Mijn vraag is dus, is er een mogelijkheid om dit probleem te tacklen? Daarnaast vraag ik mij ook af, alle kosten die in Servië gemaakt worden, mag ik die zomaar op de Nederlandse balans zetten?

Iemand vertelde ons dat het wellicht verstandig is om een onderneming in Servië te openen die puur alleen de import vanuit Griekenland doet, het bewerken van het product en die hem dan ''verkoopt'' aan de onderneming in Nederland die wij hebben. 

Voor mij is het momenteel een grote spinnenweb met veel vragen en veel verschillende antwoorden.

Ik hoor graag wat jullie ervan weten/denken/vinden :)

Groet, 

Ivan

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
  • 0
Op 16-9-2024 om 16:45, Bert. zei:

Passieve veredeling driehoeksverkeer i.c.m. actieve veredeling in Servië.

Mogelijk nog op te lossen met cumulatie van oorsprong. 

Dit klinkt interessant, ik ga er meer onderzoek naar doen heb er inderdaad nog nooit van gehoord. Dank voor de tip. 

Op 16-9-2024 om 18:33, herman van der helm zei:

Misschien een locatie in een EU buurland van Servië als vestiging nemen direct bij de grens.

Dit is in onze situatie wat lastiger gezien wij de productie hal etc al tot onze beschikking hadden, wij hebben het voordeel dat de familie van mijn zakenpartner grond en vastgoed voor ons ter beschikking heeft waardoor wij hiervoor weinig kosten hoeven te draaien.  Daarnaast emigreert mijn zakenpartner ook naar Servie waardoor hij daar alles kan opstarten.

• 0
  • 0
Op 16-9-2024 om 16:45, Bert. zei:

Passieve veredeling driehoeksverkeer i.c.m. actieve veredeling in Servië.

Mogelijk nog op te lossen met cumulatie van oorsprong. 

Dank voor je informatie, heeft enorm geholpen. Heb vorige week de douane op bezoek gehad en inderdaad als ik kan aantonen dat de prefentiele oorsprong van het product binnen de EU is ben ik vrijgesteld van invoerheffingen. Wat ik in orde moet hebben is een EUR1 document van de leverancier en een douane expediteur. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar