• 0

Welke arbeidsbeloning vanuit BV voor meewerkend partner die ook eigen baan heeft

Mijn man en ik zijn fiscaal partners, hij heeft een BV waarin ik volledig meewerk. Ik werk zonder vergoeding of overeenkomst.  Mijn baan heeft een DGA salaris uit de BV. Ik heb ook een eigen baan en heb daaruit een inkomen van € 62 K per jaar. De BV doet het dit jaar erg goed, zo goed dat de verwachting is dat we voor het eerst over 2024 een klein deel VpB hoog tarief (25,8%) moeten betalen. Om dit te voorkomen moeten we dit jaar nog wat extra kosten maken om in het lage VpB tarief van 19% te blijven. Daarom denken we aan een arbeidsbeloning voor mij (de meewerkend partner).  Maar is een arbeidsbeloning voor mij (van max € 13 K om niet in de 2e schijf IB te komen)  niet interessant omdat ik de heffingskorting kwijt raak over deze  arbeidsbeloning (2e baan)? Is een beloning voor mij uberhaupt  interessant? Is het dan gunstiger om over het bedrag boven de € 200 K bruto winst de extra 6,8% VpB  te betalen? Of een dividenduitkering voor mijn man? Ik hoor graag de visie en advies van experts. Hartelijk dank!

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0
31 minuten geleden, Elisabeth14 zei:

hij heeft een BV waarin ik volledig meewerk

Beste Elisabeth 

Als meewerkende partner van een DGA val jij ook onder het wettelijke DGA-loon!

Er is dus helemaal geen keuze om wel of niet beloond te worden voor je arbeid. En ook voor jou gelden qua hoogte van je beloning dus de regels van het DGA-loon. Zie o.a. dit artikel 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dank Joost! De gebruikelijkloonregeling geldt ook voor mij als partner omdat ik werkzaamheden voor de BV verricht? Is jet gebruikelijk loon voor partners dan ook € 56.000 (vastgesteld in 2024)? Maar dat is veel te hoog voor mij ;)... Ik heb immers al een goed salaris van mijn eigen baan.

• 0

Dat laatste is helaas geen argument. 

De hoogte van jouw DGA-loon wordt bepaald door wat het gebruikelijk loon is voor jouw werkzaamheden in de arbeidsmarkt, waarbij je met parttime rekering mag houden.

• 0

Toch nog een laatste vraag: de werkzaamheden in de BV zijn dus mijn 2e baan. Wat betekent dat voor de heffingskorting? Dan heb ik minder voordeel, is het dan uberhaupt interessant om mij een arbeidsbeloning te geven? Kunnen we mijn man niet beter een dividend uitkering geven? Dat is het dilemma...

• 0
22 minuten geleden, Elisabeth14 zei:

Toch nog een laatste vraag: de werkzaamheden in de BV zijn dus mijn 2e baan. Wat betekent dat voor de heffingskorting? Dan heb ik minder voordeel, is het dan uberhaupt interessant om mij een arbeidsbeloning te geven? Kunnen we mijn man niet beter een dividend uitkering geven? Dat is het dilemma...

Deze keuze speelt alleen als je besluit geen werkzaamheden meer te verrichten in de BV. Anders is het geen alternatief, lijkt me. 

• 1
3 uur geleden, Elisabeth14 zei:

Wat betekent dat voor de heffingskorting?

Die gaat omlaag en wordt mogelijk nul afhankelijk van het totaal inkomen. 

Je man dividend geven in plaats van jou een salaris is geen keuze als jij arbeid verricht voor de BV. Het gaat er niet om wat voordeliger is, maar wat er allereerst wettelijk verplicht is

• 0

Misschien een raar  idee en afhankelijk van de werkzaam heden, maar kun je de werkzaamheden niet op vrijwillige basis doen?
Mijn vrouw helpt in de de hele drukke periodes ook wel eens een paar uurtjes mee.

Of is het in jou geval echt een structurele vaste baan?

• 0
1 uur terug, Jasper S. zei:

maar kun je de werkzaamheden niet op vrijwillige basis doen?

Zo werkt dat niet Jasper. Je kunt niet iemand vrijwilligerswerk laten doen in een commerciële onderneming. 

Als de partner van een DGA arbeid verricht voor de BV van de DGA, dan geldt gewoon de DGA-loon regeling voor de partner. Of de arbeid vrijwillig is, doet daar niks aan af

• 0
13 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Zo werkt dat niet Jasper. Je kunt niet iemand vrijwilligerswerk laten doen in een commerciële onderneming. 

Als de partner van een DGA arbeid verricht voor de BV van de DGA, dan geldt gewoon de DGA-loon regeling voor de partner. Of de arbeid vrijwillig is, doet daar niks aan af

Ik heb geen aanmerkelijk belang in de BV van mijn man, hij bezit 100% van de aandelen en hij is de enige op de loonlijst. DGA-Loon is toch van toepassing op de partner die arbeid verricht in de BV waar de DGA een aanmerkelijk belang in heeft?

• 2

Nee, het DGA-loon is ook van toepassing als de partner van de DGA arbeid verricht voor diens BV. Ik verzin niet zomaar wat "wettelijke bepalingen" op een forum, waar ik met naam en toenaam als fiscalist advies geef. Ben er ook niet op uit om jullie dwars te zitten. Dit zijn gewoon de wettelijke bepalingen, want als jouw partner een aanmerkelijk belang heeft, dan heb jij dat ook (zie 14.1)! En als je werkt voor een BV waarin je een AB hebt, dan geldt het DGA-loon. Ik kan het niet anders maken voor je.

• 0
Op 11-11-2024 om 12:46, Joost Rietveld zei:

Nee, het DGA-loon is ook van toepassing als de partner van de DGA arbeid verricht voor diens BV. Ik verzin niet zomaar wat "wettelijke bepalingen" op een forum, waar ik met naam en toenaam als fiscalist advies geef. Ben er ook niet op uit om jullie dwars te zitten. Dit zijn gewoon de wettelijke bepalingen, want als jouw partner een aanmerkelijk belang heeft, dan heb jij dat ook (zie 14.1)! En als je werkt voor een BV waarin je een AB hebt, dan geldt het DGA-loon. Ik kan het niet anders maken voor je.

Dank voor de verduidelijking, ik ben een stuk wijzer.

• 0
Op 11-11-2024 om 12:46, Joost Rietveld zei:

Niemand trekt je kennis in twijfel, maar het is gewoon moeilijke materie, waarin mensen graag wijzer in willen worden.

Telt deze regel dan voor beide manieren van een huwelijk (onder gemeenschap van goederen en huwelijkse voorwaarden)? Of staat dit er los van en gaat over het wel of niet fiscaal partner zijn?

Hebt u, eventueel samen met uw fiscale partner, een aanmerkelijk belang in een vennootschap of een coöperatie? Bijvoorbeeld omdat u een aandelenpakket hebt in een vennootschap of een stemrecht in een coöperatie? Dan moet u misschien belasting betalen over het voordeel dat u daarvan hebt. U kunt 2 soorten voordelen hebben:

reguliere voordelen, zoals dividend

vervreemdingsvoordelen, zoals verkoopwinst op aandelen

• 0
2 uur geleden, Jasper S. zei:

Niemand trekt je kennis in twijfel,

Dat weet ik, maar ik had al expliciet gezegd dat het ook voor de fiscale partner van de DGA geldt. Dus dan kan ik hetzelfde nogmaals zeggen, met als kans dat dan die twijfels niet weg zijn, of explicieter reageren. Zeker niet onaardig bedoeld. 

Huwelijkse status staat er los van. Gaat dus ook op voor de niet gehuwde fiscale partner. Gewoon elke fiscale partner

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar