• 0

Hoe keer ik de winst uit vanuit een werk-bv

Hoi even een vraagje die mij als vormgever boven de pet gaat. De knappe koppen hier weten het vast wel.

 

Ik ben dit vorig jaar samen met anderen in een BV gestapt. We hebben de afspraak dat als vergoeding (managementfee ) een vast bedrag iedere maand aan de vennoten wordt overgemaakt. Nu heb ik en een andere vennoot nog een privé bv /holding. Die ontvangt de managementfee en dat maak ik weer over aan mij privé. Over de de managementfee die vanuit de werk bv wordt betaalt wordt btw betaalt.

 

Nu hebben wij een goed jaar gehad en winst gemaakt. De andere vennoten hebben nog schulden en willen die winst zo snel mogelijk privé hebben om hun schulden af te lossen. Mij maakt het niet zoveel uit. Nu zijn mijn vragen?

 

Als de winst door de werk bv wordt uitgekeerd aan mijn holding moet de werk bv daar dan ook btw over betalen of (en dat zegt een andere vennoot) is deze winst een winstuitkering aan de holding en daarover hoeft geen btw te worden betaald.

 

Misschien dat allebeide ook wel goed is, maar wat is dan voor mij de voordeligste manier om de winst aan mijn holding te laten betalen.

 

Mijn dank is groot. Ik weet niet of dit het juiste categorie in het forum is trouwens om deze vraag te stellen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De zoekfunctie doet bij zulke redelijk ongecompliceerde vragen vaak wonderen

=> Hier vind je waarschijnlijk wel het antwoord op je vraag.

 

 

Terecht wijs je hierop Glassie, hartelijk dank. Maar de vraagstelling is toch iets anders. Voor zover ik weet, maar ik ben geen fiscalist of accountant, ben je gehouden om in deze situatie de uitkering te kwalificeren, althans indien tot uitkering wordt besloten, als een managementfee. Daarover zal dan ook btw verschuldigd zijn.

 

De deelnemingsvrijstelling - waar in de gerefereerde thread naar wordt verwezen - gaat hier volgens mij niet op. Maar zoals gezegd, ik ben geen fiscaal expert. Ik nodig deze of geen dan ook graag uit om dit aan te vullen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Als de winst door de werk bv wordt uitgekeerd aan mijn holding moet de werk bv daar dan ook btw over betalen of (en dat zegt een andere vennoot) is deze winst een winstuitkering aan de holding en daarover hoeft geen btw te worden betaald.

 

Nee, er is hierbij geen BTW verschuldigd.

 

Misschien dat allebeide ook wel goed is, maar wat is dan voor mij de voordeligste manier om de winst aan mijn holding te laten betalen.

 

De deelnemingsvrijstelling voorkomt de dubbele heffing van de Vennootschapsbelasting. Of je hier gebruik van kan maken is afhankelijk van een aantal factoren.

 

Als hoofdregel kun je hanteren:

De holding moet minimaal aandeelhouder zijn voor 5%. Indien dit het geval is voorkom je dus een dubbele heffing.

 

Bezit de holding minder dan 5% dan kan er wel recht op de deelnemingsvrijstelling bestaan, echter ga hiervoor advies vragen bij je accountant of fiscalist. Belangrijk om te weten is het volgende, indien de holding gekwalificeerd is als beleggingsinstelling je GEEN gebruik kunt maken van de deelnemingsvrijstelling.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Trebla, ik weet niet of het nu duidelijk voor je is. Kort gezegd komt het er op neer dat jullie "kosteloos" winst naar de holdings kunnen overmaken zolang deze holdings meer dan 5% van de aandelen in de werkbv hebben. Hierover hoeft dan geen dividendbelasting of vennootschapsbelasting (bij de holdings) betaald te worden.

 

Indien de andere vennoten deze winst van hun holding naar willen privé halen, moet er dividendbelasting door de holding worden ingehouden. Deze voorheffing op de IB is 25%.

 

@Camelot

Wellicht dat je het al wist, maar per 1 januari 2007 komen belangen minder dan 5% niet meer in aanmerking voor de deelnemingsvrijstelling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.